Te mobilozol vezetés közben? És szerinted ez veszélyes dolog? Mondd el nekünk!

A hivatalos hazai álláspont szerint a személysérüléssel, halálozással járó közúti balesetek okai egyértelműek. Az idei évben október 31-ig a tortadiagram legnagyobb szeletét a gyorshajtás teszi ki, utána jön az elsőbbség meg nem adása, kanyarodási hiba, követési távolság nem tartása, satöbbi. Ezek szerint a mobiltelefon-használat miatt nem is történnek balesetek?

Dehogynem, sőt: van egy olyan nyomasztó érzésünk, hogy sokkal több is, mint gondolnánk. Hiszen a mobilozás már rég nem csak a klasszikus, kézben tartott, fülhöz emelt telefonnal való beszélgetésről szól. Valójában már az ismert angol terminológia, a "texting while driving" sem stimmel, hiszen az egyszerű szöveges üzenetek vezetés közbeni írásán-olvasásán rég túl vagyunk, hála a szinte mindenhol elérhető mobilinternetnek. Facebook-hírfolyamunk böngészése, a Waze infóinak fogadása vagy bevitele, útvonal-áttervezés, Spotify-ozás, macskás képek nézegetése - ezeket mind csinálhatjuk a kocsiban a mobilunkon, a vezetőülésben is.

M2

A vezetés közbeni mobilozással az a feneség, hogy nagyon nehezen lehet utólag bizonyítani a szerepét a baleset bekövetkeztében. Aki mobilozott, biztosan nem fogja büszkén bevallani a helyszínelésnél utólag, ha pedig nem vallja be, a bizonyítás az esetek legnagyobb részében gyakorlatilag megoldhatatlan. Sőt: sokszor nem is igazán érdekel senkit. 

Ha a sofőr azt mondja, nem láttam a másik kocsit, biciklist, gyalogost, mert figyelmetlen voltam, már meg is van a felelős, ennyi már elég is a hatósági ügyintézéshez. Így aztán a jegyzőkönyvek statisztikai összesítésénél végül nem marad a mobilozásból más, mint a 4 százaléknyi "figyelmetlenség" a baleseti okok között.

Graf

Pedig aki közlekedik és közben nem a saját telefonját nézi, jól láthatja: félelmetesen sokan vezetnek úgy, hogy a kezükben van a mobil, arra figyelnek. Hazai adatot (még) nem tudunk mondani, de az USA útjain a helyi közlekedésbiztonsági szakértők szerint átlagosan úgy 660 ezer autós foglalkozik a telefonjával vezetés közben (helyett) minden pillanatban, a halálos baleseteknek pedig 9 százalékában játszik szerepet, hogy a sofőr a telefonjára figyelt, nem az útra! (adatforrás)

A KRESZ már több mint húsz éve explicite tiltja vezetés közben a "kézben tartott mobil rádiótelefon" használatát, tehát nem csak telefonálni, de facebookozni, wazézni, útvonalat tervezni, stb. sem szabad menet közben. A valóságban viszont ez a tiltás láthatóan keveseket zavar. Persze az, hogy látjuk, milyen sokan figyelik a mobiljukat út helyett, még nem olyan tényadat, amivel lehetne bármit is kezdeni közlekedésbiztonsági szempontból. De ha kicsit többet tudnánk ezekről a dolgokról, talán ki lehetne találni valamit a probléma kezelésére.

Egyesületünk most arra vállalkozik, hogy megpróbál a sejtéseknél, érzéseknél tisztább képet alkotni a magyar járművezetők vezetés közbeni mobilozási szokásairól és arról, hogy látens módon mennyire van szerepe a mobilozásnak a balesetek bekövetkeztében. A téma nagyon érzékeny ahhoz, hogy precízen dokumentált felmérésben, nevesített válaszadókkal tárjuk fel a valóságot. Senkitől nem várható el, hogy készségesen bevallja, névvel-címmel: ő bizony naponta szabályt sért, netán okozott már balesetet mobilozás miatt. Így hát anonim kérdőíves módszerrel gyűjtünk adatokat. Egy nagyobb csoportot (kvázi mindenkit) online kérdezünk meg arról, hogyan fut össze mindennapi életében a vezetés és a mobilozás (illetve az érintőképernyő-használat), egy kisebb mintán viszont személyes megkérdezéssel (és természetesen anonim adatrögzítéssel) mérjük fel ugyanezt.

M2

Partnerünk a kutatásban a Magyar Közút Zrt. Őket is érdekli, hányan, telefonjukban mennyire mélyre elmerülve foglalkoznak valami mással vezetés közben vezetés helyett. Egyre több olyan balesetnek válnak ugyanis ők is szenvedő alanyává, ahol nagyon gyanús, hogy egy fontos Messenger-üzenet, e-mail, navigációs közlemény akadályozta meg az autóst abban, hogy időben vegyen észre táblákat, bójákat, óriási narancssárga böhömöket - és néha sajnos közutas dolgozókat.

Ha szeretnél nekünk segíteni abban, hogy elkezdhessünk segíteni a közlekedésbiztonsággal hivatalosan foglalkozó hatóságoknak, szervezeteknek, cégeknek a vezetés közbeni mobilozás megértésével, kezelésével kapcsolatban, töltsd ki te is kérdőívünket! Ha pedig még többet szeretnél segíteni, küldd tovább a kérdőív linkjét ismerőseidnek is, hogy minél nagyobb elemszámú mintából dolgozhassunk! És most katt a linkre és mondd az igazat, csakis az igazat és a színtiszta igazat: szoktál mobilozni vezetés közben? (Mi is kitöltjük és mi is bevalljuk, hogy szoktunk!)

IDE KATTINTVA INDULHAT A KÉRDŐÍV KITÖLTÉSE

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz rendszám blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Toyota tűzoltóautó Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya körforgalom egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR Trabant zene halottaskocsi Jaguar Waze Barkas hókotró tél Frankfurt Hollandia 4-es metró téli felkészülés kuka FKF Volán buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút BMW üldözés tömegközlekedés tetőbox prius toyota prius szabálytalanság busz megállás dashcam 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség királynő motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma volkswagen természetkárosítás olajkút zala megye villamos akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr kresz tábla union kötelező felelősségbiztosítás M0 büntetés mentők NÚSZ BKV nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos járda közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő hülye kiírás autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz matrica 30-as tábla sorompó metró alagút hirdetés BKK közlekedés Franciaország környezetvédelem fedélzeti kamera zöld fénysorompó M1 autópálya m3-as autópálya roller vasúti átjáró baleset mobiltelefon félsorompó ittas vezetés videó kresz közlekedésbiztonság útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy közbringa COVID-19 magyarország Urban Collëctif Budaörs autómatrica opel frontera balesetveszély sebességkorlátozás 30 Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa 8126 hibás tábla Bubi felesleges tábla hülyeség Lime közösségi Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 Magyar Közút M7-es autópálya mobilozás M1-es autópálya hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben hőség győr kerékpáros figyelmetlenség balesetmegelőzés Budapest kerékpársáv kerékpár suzuki felmérés németország parkolás fizető parkolás forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés citroen francia

Legutóbbi bejegyzések

Archívum