Te mobilozol vezetés közben? És szerinted ez veszélyes dolog? Mondd el nekünk!

A hivatalos hazai álláspont szerint a személysérüléssel, halálozással járó közúti balesetek okai egyértelműek. Az idei évben október 31-ig a tortadiagram legnagyobb szeletét a gyorshajtás teszi ki, utána jön az elsőbbség meg nem adása, kanyarodási hiba, követési távolság nem tartása, satöbbi. Ezek szerint a mobiltelefon-használat miatt nem is történnek balesetek?

Dehogynem, sőt: van egy olyan nyomasztó érzésünk, hogy sokkal több is, mint gondolnánk. Hiszen a mobilozás már rég nem csak a klasszikus, kézben tartott, fülhöz emelt telefonnal való beszélgetésről szól. Valójában már az ismert angol terminológia, a "texting while driving" sem stimmel, hiszen az egyszerű szöveges üzenetek vezetés közbeni írásán-olvasásán rég túl vagyunk, hála a szinte mindenhol elérhető mobilinternetnek. Facebook-hírfolyamunk böngészése, a Waze infóinak fogadása vagy bevitele, útvonal-áttervezés, Spotify-ozás, macskás képek nézegetése - ezeket mind csinálhatjuk a kocsiban a mobilunkon, a vezetőülésben is.

M2

A vezetés közbeni mobilozással az a feneség, hogy nagyon nehezen lehet utólag bizonyítani a szerepét a baleset bekövetkeztében. Aki mobilozott, biztosan nem fogja büszkén bevallani a helyszínelésnél utólag, ha pedig nem vallja be, a bizonyítás az esetek legnagyobb részében gyakorlatilag megoldhatatlan. Sőt: sokszor nem is igazán érdekel senkit. 

Ha a sofőr azt mondja, nem láttam a másik kocsit, biciklist, gyalogost, mert figyelmetlen voltam, már meg is van a felelős, ennyi már elég is a hatósági ügyintézéshez. Így aztán a jegyzőkönyvek statisztikai összesítésénél végül nem marad a mobilozásból más, mint a 4 százaléknyi "figyelmetlenség" a baleseti okok között.

Graf

Pedig aki közlekedik és közben nem a saját telefonját nézi, jól láthatja: félelmetesen sokan vezetnek úgy, hogy a kezükben van a mobil, arra figyelnek. Hazai adatot (még) nem tudunk mondani, de az USA útjain a helyi közlekedésbiztonsági szakértők szerint átlagosan úgy 660 ezer autós foglalkozik a telefonjával vezetés közben (helyett) minden pillanatban, a halálos baleseteknek pedig 9 százalékában játszik szerepet, hogy a sofőr a telefonjára figyelt, nem az útra! (adatforrás)

A KRESZ már több mint húsz éve explicite tiltja vezetés közben a "kézben tartott mobil rádiótelefon" használatát, tehát nem csak telefonálni, de facebookozni, wazézni, útvonalat tervezni, stb. sem szabad menet közben. A valóságban viszont ez a tiltás láthatóan keveseket zavar. Persze az, hogy látjuk, milyen sokan figyelik a mobiljukat út helyett, még nem olyan tényadat, amivel lehetne bármit is kezdeni közlekedésbiztonsági szempontból. De ha kicsit többet tudnánk ezekről a dolgokról, talán ki lehetne találni valamit a probléma kezelésére.

Egyesületünk most arra vállalkozik, hogy megpróbál a sejtéseknél, érzéseknél tisztább képet alkotni a magyar járművezetők vezetés közbeni mobilozási szokásairól és arról, hogy látens módon mennyire van szerepe a mobilozásnak a balesetek bekövetkeztében. A téma nagyon érzékeny ahhoz, hogy precízen dokumentált felmérésben, nevesített válaszadókkal tárjuk fel a valóságot. Senkitől nem várható el, hogy készségesen bevallja, névvel-címmel: ő bizony naponta szabályt sért, netán okozott már balesetet mobilozás miatt. Így hát anonim kérdőíves módszerrel gyűjtünk adatokat. Egy nagyobb csoportot (kvázi mindenkit) online kérdezünk meg arról, hogyan fut össze mindennapi életében a vezetés és a mobilozás (illetve az érintőképernyő-használat), egy kisebb mintán viszont személyes megkérdezéssel (és természetesen anonim adatrögzítéssel) mérjük fel ugyanezt.

M2

Partnerünk a kutatásban a Magyar Közút Zrt. Őket is érdekli, hányan, telefonjukban mennyire mélyre elmerülve foglalkoznak valami mással vezetés közben vezetés helyett. Egyre több olyan balesetnek válnak ugyanis ők is szenvedő alanyává, ahol nagyon gyanús, hogy egy fontos Messenger-üzenet, e-mail, navigációs közlemény akadályozta meg az autóst abban, hogy időben vegyen észre táblákat, bójákat, óriási narancssárga böhömöket - és néha sajnos közutas dolgozókat.

Ha szeretnél nekünk segíteni abban, hogy elkezdhessünk segíteni a közlekedésbiztonsággal hivatalosan foglalkozó hatóságoknak, szervezeteknek, cégeknek a vezetés közbeni mobilozás megértésével, kezelésével kapcsolatban, töltsd ki te is kérdőívünket! Ha pedig még többet szeretnél segíteni, küldd tovább a kérdőív linkjét ismerőseidnek is, hogy minél nagyobb elemszámú mintából dolgozhassunk! És most katt a linkre és mondd az igazat, csakis az igazat és a színtiszta igazat: szoktál mobilozni vezetés közben? (Mi is kitöltjük és mi is bevalljuk, hogy szoktunk!)

IDE KATTINTVA INDULHAT A KÉRDŐÍV KITÖLTÉSE

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély örményország IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi kamaz mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ