Te mobilozol vezetés közben? És szerinted ez veszélyes dolog? Mondd el nekünk!

A hivatalos hazai álláspont szerint a személysérüléssel, halálozással járó közúti balesetek okai egyértelműek. Az idei évben október 31-ig a tortadiagram legnagyobb szeletét a gyorshajtás teszi ki, utána jön az elsőbbség meg nem adása, kanyarodási hiba, követési távolság nem tartása, satöbbi. Ezek szerint a mobiltelefon-használat miatt nem is történnek balesetek?

Dehogynem, sőt: van egy olyan nyomasztó érzésünk, hogy sokkal több is, mint gondolnánk. Hiszen a mobilozás már rég nem csak a klasszikus, kézben tartott, fülhöz emelt telefonnal való beszélgetésről szól. Valójában már az ismert angol terminológia, a "texting while driving" sem stimmel, hiszen az egyszerű szöveges üzenetek vezetés közbeni írásán-olvasásán rég túl vagyunk, hála a szinte mindenhol elérhető mobilinternetnek. Facebook-hírfolyamunk böngészése, a Waze infóinak fogadása vagy bevitele, útvonal-áttervezés, Spotify-ozás, macskás képek nézegetése - ezeket mind csinálhatjuk a kocsiban a mobilunkon, a vezetőülésben is.

M2

A vezetés közbeni mobilozással az a feneség, hogy nagyon nehezen lehet utólag bizonyítani a szerepét a baleset bekövetkeztében. Aki mobilozott, biztosan nem fogja büszkén bevallani a helyszínelésnél utólag, ha pedig nem vallja be, a bizonyítás az esetek legnagyobb részében gyakorlatilag megoldhatatlan. Sőt: sokszor nem is igazán érdekel senkit. 

Ha a sofőr azt mondja, nem láttam a másik kocsit, biciklist, gyalogost, mert figyelmetlen voltam, már meg is van a felelős, ennyi már elég is a hatósági ügyintézéshez. Így aztán a jegyzőkönyvek statisztikai összesítésénél végül nem marad a mobilozásból más, mint a 4 százaléknyi "figyelmetlenség" a baleseti okok között.

Graf

Pedig aki közlekedik és közben nem a saját telefonját nézi, jól láthatja: félelmetesen sokan vezetnek úgy, hogy a kezükben van a mobil, arra figyelnek. Hazai adatot (még) nem tudunk mondani, de az USA útjain a helyi közlekedésbiztonsági szakértők szerint átlagosan úgy 660 ezer autós foglalkozik a telefonjával vezetés közben (helyett) minden pillanatban, a halálos baleseteknek pedig 9 százalékában játszik szerepet, hogy a sofőr a telefonjára figyelt, nem az útra! (adatforrás)

A KRESZ már több mint húsz éve explicite tiltja vezetés közben a "kézben tartott mobil rádiótelefon" használatát, tehát nem csak telefonálni, de facebookozni, wazézni, útvonalat tervezni, stb. sem szabad menet közben. A valóságban viszont ez a tiltás láthatóan keveseket zavar. Persze az, hogy látjuk, milyen sokan figyelik a mobiljukat út helyett, még nem olyan tényadat, amivel lehetne bármit is kezdeni közlekedésbiztonsági szempontból. De ha kicsit többet tudnánk ezekről a dolgokról, talán ki lehetne találni valamit a probléma kezelésére.

Egyesületünk most arra vállalkozik, hogy megpróbál a sejtéseknél, érzéseknél tisztább képet alkotni a magyar járművezetők vezetés közbeni mobilozási szokásairól és arról, hogy látens módon mennyire van szerepe a mobilozásnak a balesetek bekövetkeztében. A téma nagyon érzékeny ahhoz, hogy precízen dokumentált felmérésben, nevesített válaszadókkal tárjuk fel a valóságot. Senkitől nem várható el, hogy készségesen bevallja, névvel-címmel: ő bizony naponta szabályt sért, netán okozott már balesetet mobilozás miatt. Így hát anonim kérdőíves módszerrel gyűjtünk adatokat. Egy nagyobb csoportot (kvázi mindenkit) online kérdezünk meg arról, hogyan fut össze mindennapi életében a vezetés és a mobilozás (illetve az érintőképernyő-használat), egy kisebb mintán viszont személyes megkérdezéssel (és természetesen anonim adatrögzítéssel) mérjük fel ugyanezt.

M2

Partnerünk a kutatásban a Magyar Közút Zrt. Őket is érdekli, hányan, telefonjukban mennyire mélyre elmerülve foglalkoznak valami mással vezetés közben vezetés helyett. Egyre több olyan balesetnek válnak ugyanis ők is szenvedő alanyává, ahol nagyon gyanús, hogy egy fontos Messenger-üzenet, e-mail, navigációs közlemény akadályozta meg az autóst abban, hogy időben vegyen észre táblákat, bójákat, óriási narancssárga böhömöket - és néha sajnos közutas dolgozókat.

Ha szeretnél nekünk segíteni abban, hogy elkezdhessünk segíteni a közlekedésbiztonsággal hivatalosan foglalkozó hatóságoknak, szervezeteknek, cégeknek a vezetés közbeni mobilozás megértésével, kezelésével kapcsolatban, töltsd ki te is kérdőívünket! Ha pedig még többet szeretnél segíteni, küldd tovább a kérdőív linkjét ismerőseidnek is, hogy minél nagyobb elemszámú mintából dolgozhassunk! És most katt a linkre és mondd az igazat, csakis az igazat és a színtiszta igazat: szoktál mobilozni vezetés közben? (Mi is kitöltjük és mi is bevalljuk, hogy szoktunk!)

IDE KATTINTVA INDULHAT A KÉRDŐÍV KITÖLTÉSE

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam büntetőfékezés félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda zöld rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen tél autópálya buszsáv gyorshajtás Franciaország COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla elektromos autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa mercedes autópálya-pihenő parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica németország balesetveszély hibás tábla sebességkorlátozás vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország baleset BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató hidrogén mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás fenntartható mobilitás elektromos busz zacskó útépítés zebra dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera veszélyes helyzet látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla sebességhatár új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás oktatás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország traffix infotainment fizetőkapu közlekedési morál elektromosautó törésteszt balesetmegelőzés dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen figyelmetlen sofőr Baja smart lakótelep előzés szabálytalan közlekedésbiztonság gyermekülés

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ