Azt meséli a BKV, hogy célegyenesbe ért az 1522-es pályaszámú, F1A típusú villamos motorkocsi felújítása.
Ilyen volt:
Ilyen lett:
Az ilyen villamosokat 1938 és 1944 között gyártották. Akkoriban korszerű járműveknek számítottak. Kifejlesztésekor a kényelmes utastér, a jó használhatóság, és az üzemeltetési szempontból előnyös, egyszerű műszaki felépítés volt meghatározó szempont. És annak érdekében, hogy az utazás időtartama rövidüljön, a járműveket a kortárs villamosokhoz képest lényegesen erősebb motorokkal, és széles, dupla felszálló-ajtókkal látták el. A közlekedésbiztonság érdekében pedig – Budapesten az elsők között – már gyárilag is izzós irányjelző berendezéssel szerelték fel a kocsikat.
A flotta 56 darabból állt Budapesten, szerették a budapestiek és a BKV-sok is; a járművek nagy része egészen az 1980-as évek elejéig-közepéig állományban maradt. Az utolsó példányokat 1984-ben selejtezték.
Ez a felújított példány a sorozat elején, 1939-ben készült el a BSzKRt Budai főműhelyében és 1979-ig teljesített aktív szolgálatot Budapesten, ekkor muzeális megőrzéséről született döntés, ennek érdekében pedig egy középszintű felújítást kapott. Egyébként azért döntöttek így, mert a „születésétől” kezdve kevés átalakítást kapott, tehát majdnem az eredeti állapotában volt 1979-ben is.
De miért lett kék?
A döntés ellenére nem törődtek vele, állapota pedig romlani kezdett. Ebben az időszakban egyszer még kimozdult a kocsiszínből: egy filmforgatáson szerepet kapott, és a film témájának megfelelően kék színűre fényezték. Aztán többet nem is használták, így az állapota végletesen leromlott.
Tényleg, tudja valaki, melyik filmben szerepelt?
A felújításA jármű felújításáról 2019-ben született döntés. A BKV Vasúti Járműjavító (VJSZ Kft.) munkatársaink aktív részvételével megkezdődött az előkészítéssel együtt mintegy másfél évig tartó – ahogy írják a BKV-sok – „kihívásokkal teli, de összességében szép folyamat”.
A gyártáskori állapotúra felújított motorkocsi a közelmúltban elkészült, és várja a járványhelyzet enyhülését, hogy mielőbb ismét bemutatkozhasson a budapestieknek mint nosztalgiavillamos.
FRISSÍTÉS, mert a BKV megadta a választ a fenti kérdésre, hogy a kék villamos melyik filmben szerepelt:
"Noha BKV-villamosok számos filmben szerepeltek már, közleményünkben az 1982-es Fehér Rózsa című filmre utaltunk. Ebben a produkcióban 'játszott' müncheni kék villamost az 1522-es pályaszámú, F1A típusú jármű."
Kis kutakodással megtaláltuk a filmet (Die weiße Rose, 1982, rendező: Michael Verhoeven), és benne azt a rövidke részt, amelyben szerepel a kék villamos. Íme: