Hárommillió forintos villanyautó? Van, ahol már létezik!
Sokáig úgy festett a BYD Seagull-nál olcsóbban - 9700 dollár, ami durván 3,6 millió forint - nem nagyon lehet komolyan vehető elektromos autót vásárolni. Erre a múlt héten jött a GM a Bingo 2024-es változatával, és levitte ezt a határt 8000 dollárra, ami nagyjából hárommillió forintnak felel meg. Persze erre nem csak itthon kapjuk fel a fejünket, hanem Kínában is, ahol a GM és SAIC közös vállalataként futó Wuling a BYD után a második legtöbb autót adja el. A cél persze az elsőség lenne.
A 2024-es modell - ami méretében megegyezik a 2023-assal: hossza 3950 mm, szélessége 1708 mm, magassága 1580 mm - több ponton modernebb, okosabb és ami még ennél is fontosabb, olcsóbb is elődjénél. Négy változatban érhető el, és kétféle méretű akksicsomaggal rendelhető, amelyek 203 és 410 kilométer közötti hatótávokra képesek. Egyenáramú gyorstöltéssel 35 perc alatt tölthető 30-ról 80 százalékra a hárommillió forintos villanyautó akksija.
Hidrogénüzemű buszt vásárol a Volán
A Volánbusz nemrég 267,2 millió forintos támogatást nyert üzemanyagcellás autóbusz beszerzésére, így 2026-ban forgalomba állhat a vállalat első, saját tulajdonú hidrogénbusza.
A közlekedési vállalat olyan háromajtós, alacsonypadlós buszt vásárolhat a támogatásból, amely legalább 350 kilométert tud megtenni egy töltéssel. Az új jármű 2026 első felében állhat forgalomba Budapesten, és várhatóan Csepel és Szigetszentmiklós között szállítja majd az utasokat. Az előzetes számítások szerint egy hagyományos üzemű autóbusz kiváltásával évente közel 70 tonnányi CO2 kibocsátást lehet megspórolni.
A Volánnak van már tapasztalata hidrogénüzemű buszokkal. Tesztüzemben a Solaris Urbino 12 electric H2 típusú, hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt és a Toyota Caetano H2.City Gold típusú, hidrogén-hajtású autóbuszt is kipróbálták, több tízezer kilométernyi út tapasztalatával rendelkeznek.
438 km/órás sebességgel száguld a világ leggyorsabb elektromos autója
A legtöbb elektromos autó nagyjából akkor vérzik el, amikor autópályán kell nagy sebességgel haladnia. Vagy eleve képtelen erre, vagy percek alatt olvad semmivé a néhány száz kilométeres hatótáv. Az Aspark OWL SP600-asát viszont más fából faragták, és láthatóan a bő 430 km/órás sebesség sem viselte meg különösebben.
Június elején az Aspark OWL SP600 közel 439 km/órás rekordsebességet ért el a németországi Automotive Testing Papenburgban, ahol nagy pontosságú GPS-alapú mérőeszközzel hitelesítették az eredményt. A szuperautó kormánya mögött a a nürburgringi 24 órás győztes Marc Basseng ült, akinek nem nagyon ugrott meg a pulzusa bőven 400 fölött sem. Aki végigizgulná a rekorddöntést, annak ezt a pár perces filmet ajánljuk:
Az alapként szolgáló eredeti Aspark OWL 1980 lóerős (1456 kW) összteljesítménnyel rendelkezik, és 1920 Nm nyomatékot képes leadni, emellett 400 km-es a hatótávja. A 0-60 mérföldes gyorsulást 1,72 másodperc alatt tudja le. Az OWL SP600 ennek továbbfejlesztett változata, ami egyedi Bridgestone Potenza Race abroncsokkal vágott neki a tesztpályának.