A vasúti átjárókban bekövetkező balesetek száma aggasztó mértékben emelkedik. A balesetek fő oka a sofőrök türelmetlensége és a biztonsági szabályok iránti tiszteletlenség – állítja a KTI közlekedésbiztonsági rovatának cikke . Ez utóbbiakra bizonyíték, hogy a rendőrség tapasztalatai szerint az ilyen balesetekben érintett közúti közlekedők mind tisztában voltak azzal, hogyan kellett volna megközelíteni a vasúti kereszteződést.
A cikk a „2-es szabályt” mutatja be, amely buzdítja a sofőröket, hogy mindig induljanak ki, hogy a vonat kétszer olyan gyorsan érkezik oda, ahol éppen tartózkodnak, mint gondolnák! És mindig kétszer olyan nagy a féktávolsága, mint gondolnák.
A KRESZ e tekintetben azonban egyértelműen szabályozza a felelősség kérdését. A MÁV a szabályok betartását kéri az a közúton közlekedőktől. Azaz, hogy
- a vasúti átjárót mindig fokozott óvatossággal közelítsék meg.
- a jelzőlámpával, illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon még fokozott figyelemmel is csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- a vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-s átlagsebességgel haladjanak át.
- vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- a vasúti átjáróba csak akkor hajtsanak be, ha teljes bizonyossággal meggyőződtek róla, hogy ki is tudnak hajtani onnan. Az „én még elférek a túloldalon feltorlódott autók mögött” hozzáállás életveszélyes.
- aki műszaki hiba, vagy bármilyen más okból kifolyólag az útátjáróban reked az autójával, szálljon ki és hívja a 112-őt. A rendőrség majd értesíti a MÁV-ot az átjáróban keletkezett akadályról, és akkor – ha még lehetséges – megállítják a szerelvényt. Aki viszont maga próbálja kiszabadítani, kihúzatni vagy kitolni a kocsiját a sínekről, az életét kockáztatja.
Javasoljuk, hogy olvassa el a TELJES CIKKET ITT !
És ezt az ötperces kis filmez is érdemes megnézni ezzel kapcsolatban: