Így utaztunk a jövőbe a múlt héten - 2024, 7. hét

Spéci villanybuszok, rettenetes hidegre tervezve

Nemrég járta be a világot a hír, hogy az extrém hidegben egy norvég közlekedési vállalat villanybuszai sorra adják fel a küzdelmet. Vagy csak sokkal rövidebb távot lehet velük megtenni, mint amire tervezték, használnák ezeket, de az is előfordul, hogy munkakezdéskor egyszerűen el sem indulnak. 

Persze nem kell minden busznak ennyire fázósnak lennie. A Yutong termékpalettáján például kifejezetten hideg klímára tervezett buszok is megtalálhatók. És amikor azt mondjuk hideg, akkor tényleg irgalmatlan alacsony hőmérsékletre kell gondolni.  

Yutong1

Néhány hete Norvégia, sarkkörön túli részén - az egész ország területének harmada a sarkkörön túl található - teszteltek egy 12 méteres, U12-es buszt. A 105 kilométeres tesztút alatt a 422 kWh akkumulátorkapacitású busz 1,56 kw/km energiafogyasztással tudta le a teszttávot, jeges és havas környezetben Kirkenesben, ahol a külső hőmérséklet -33 fok volt. 

Ilyen klímára rendesen fel kell készíteni egy elektromos buszt, az extra alvázvédelemtől, spéci korrózióvédelmen át az elektromos részek IP68-as szabvány szerinti vízállóságáig, illetve az akkumulátorok fűtéséig. Töltőcsatlakozóból kettő is van a buszon egymás mellett, amelyeket párhuzamosan is lehet - de nem kell - használni, hogy hatékonyabban, gyorsabban lehessen feltölteni a lemerült telepeket. Ezen felül az utasokra is gondoltak, hiszen -30 fokban nem lehet megspórolni a fűtést: a jármű ablakai is kétrétegű, szigetelt darabok. 

Mínusz 30 fokban már nem illik spórolni a fűtéssel

Nem csak Norvégiában gyötrik a gyártó buszait, néhány hete Kazahsztánban mérték meg egy Yutong E18PRO csuklós elektromos busz hatótávját. A teljesen feltöltött akksikkal induló busz temperált utastérrel 16 óra munka és 374 megtett kilométer után merült 5 százalékra. Mindezt -25 fokos külső hőmérséklet mellett. 

Díjat nyert a Fiat 500 elektromos változata

A Fiat 500e-t választotta az Év Városi Zöld Autójának az amerikai Green Car Journal 2024-ben. A kis elektromos jármű hatékonyságának, megfizethető árának és nem utolsó sorban stílusos megjelenésének, városi környezetben jó manőverezhetőségének köszönheti a rangos díjat. 

Fiat 500e

Az 1440 kilogrammos 500e-ben 42 kWh-s lítiumion akkumulátor található, amely nagyjából 240 kilométer leautózásához elegendő. A Fiat 500e megjelenését az észak-amerikai kereskedésekben 2024 első negyedévére tervezik, de már meg lehet rendelni az USA-ban 32 500 dollártól - ez nagyjából 11,8 millió forintnak felel meg - elérhető modellt.

Új útvonalon közlekedik a BKV ingyenbusza

Még mindig elcsíphető a tesztüzemben a BKV-nál robotoló elektromos busz, amelyet nemrég még a A 8E vonalán lehetett elcsípni. Ott már nem érdemes keresni, egy ideje már a 139-es vonalon, Gazdagrét és a Széll Kálmán tér között közlekedik: ott próbálhatod ki az egyik legmodernebb városi autóbuszt, az MAN Lion's City 18e-t. Ha érdekel, itt lehet követni, merre jár épp a villanybusz. 

Most éppen ezen az útvonalon jár az elektromos tesztbusz

Ilyen néz ki a hidrogénnel hajtott Honda CR-V

A Honda megmutatta hogy néz ki a CR-V hidrogénüzemű, tüzelőanyagcellás változata. Sokban nem különbözik az átlagos CR-V-től, legalábbis külsőre, a lemezek alatt található technika viszont már nagyon más. Sőt, más márkák hidrogén-hajtású modelljeitől is különbözik, mert a Honda kompakt SUV-jának akkumulátorát konnektorból is fel lehet majd tölteni. (Hasonló hidrogéncellás-akkumulátoros hibrid autó korábban a Mercedesnél is készült már nagyjából ugyanebben a méretben.)  

Várhatóan konnektorból is tölthető lesz a Honda CR-V hidrogén-hajtású változata

A Honda CR-V üzemanyagcella egységét Michiganben gyártja a Honda és a General Motors közös vállalata, a sorozatgyártás már javában folyik. Amerikában valószínűleg Kaliforniában lehet majd komolyabb kereslet az autó iránt, mert egyelőre csak ebben az államban található olyan infrastruktúra, amire alapozva már érdemes lehet hidrogénüzemű autót vásárolni. A Honda évi 2000 hidrogénes CR-V gyártását tervezi. 

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút USA közbringa kerékpár suzuki Európa autóroncs Budaörs bogár vw 30 parkolás francia mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország sebességkorlátozás BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár 30-as tábla Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook közlekedésbiztonság nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment németország figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 szellőző érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ