Spéci villanybuszok, rettenetes hidegre tervezve
Nemrég járta be a világot a hír, hogy az extrém hidegben egy norvég közlekedési vállalat villanybuszai sorra adják fel a küzdelmet. Vagy csak sokkal rövidebb távot lehet velük megtenni, mint amire tervezték, használnák ezeket, de az is előfordul, hogy munkakezdéskor egyszerűen el sem indulnak.
Persze nem kell minden busznak ennyire fázósnak lennie. A Yutong termékpalettáján például kifejezetten hideg klímára tervezett buszok is megtalálhatók. És amikor azt mondjuk hideg, akkor tényleg irgalmatlan alacsony hőmérsékletre kell gondolni.
Néhány hete Norvégia, sarkkörön túli részén - az egész ország területének harmada a sarkkörön túl található - teszteltek egy 12 méteres, U12-es buszt. A 105 kilométeres tesztút alatt a 422 kWh akkumulátorkapacitású busz 1,56 kw/km energiafogyasztással tudta le a teszttávot, jeges és havas környezetben Kirkenesben, ahol a külső hőmérséklet -33 fok volt.
Ilyen klímára rendesen fel kell készíteni egy elektromos buszt, az extra alvázvédelemtől, spéci korrózióvédelmen át az elektromos részek IP68-as szabvány szerinti vízállóságáig, illetve az akkumulátorok fűtéséig. Töltőcsatlakozóból kettő is van a buszon egymás mellett, amelyeket párhuzamosan is lehet - de nem kell - használni, hogy hatékonyabban, gyorsabban lehessen feltölteni a lemerült telepeket. Ezen felül az utasokra is gondoltak, hiszen -30 fokban nem lehet megspórolni a fűtést: a jármű ablakai is kétrétegű, szigetelt darabok.
Nem csak Norvégiában gyötrik a gyártó buszait, néhány hete Kazahsztánban mérték meg egy Yutong E18PRO csuklós elektromos busz hatótávját. A teljesen feltöltött akksikkal induló busz temperált utastérrel 16 óra munka és 374 megtett kilométer után merült 5 százalékra. Mindezt -25 fokos külső hőmérséklet mellett.
Díjat nyert a Fiat 500 elektromos változata
A Fiat 500e-t választotta az Év Városi Zöld Autójának az amerikai Green Car Journal 2024-ben. A kis elektromos jármű hatékonyságának, megfizethető árának és nem utolsó sorban stílusos megjelenésének, városi környezetben jó manőverezhetőségének köszönheti a rangos díjat.
Az 1440 kilogrammos 500e-ben 42 kWh-s lítiumion akkumulátor található, amely nagyjából 240 kilométer leautózásához elegendő. A Fiat 500e megjelenését az észak-amerikai kereskedésekben 2024 első negyedévére tervezik, de már meg lehet rendelni az USA-ban 32 500 dollártól - ez nagyjából 11,8 millió forintnak felel meg - elérhető modellt.
Új útvonalon közlekedik a BKV ingyenbusza
Még mindig elcsíphető a tesztüzemben a BKV-nál robotoló elektromos busz, amelyet nemrég még a A 8E vonalán lehetett elcsípni. Ott már nem érdemes keresni, egy ideje már a 139-es vonalon, Gazdagrét és a Széll Kálmán tér között közlekedik: ott próbálhatod ki az egyik legmodernebb városi autóbuszt, az MAN Lion's City 18e-t. Ha érdekel, itt lehet követni, merre jár épp a villanybusz.
Ilyen néz ki a hidrogénnel hajtott Honda CR-V
A Honda megmutatta hogy néz ki a CR-V hidrogénüzemű, tüzelőanyagcellás változata. Sokban nem különbözik az átlagos CR-V-től, legalábbis külsőre, a lemezek alatt található technika viszont már nagyon más. Sőt, más márkák hidrogén-hajtású modelljeitől is különbözik, mert a Honda kompakt SUV-jának akkumulátorát konnektorból is fel lehet majd tölteni. (Hasonló hidrogéncellás-akkumulátoros hibrid autó korábban a Mercedesnél is készült már nagyjából ugyanebben a méretben.)
A Honda CR-V üzemanyagcella egységét Michiganben gyártja a Honda és a General Motors közös vállalata, a sorozatgyártás már javában folyik. Amerikában valószínűleg Kaliforniában lehet majd komolyabb kereslet az autó iránt, mert egyelőre csak ebben az államban található olyan infrastruktúra, amire alapozva már érdemes lehet hidrogénüzemű autót vásárolni. A Honda évi 2000 hidrogénes CR-V gyártását tervezi.