A haszontalan, de kötelező feketedobozoktól az életveszélyesen tuningolt e-biciklikig– heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Öngól az EU által kötelezővé tett feketedoboz?

Az Európai Unió új szabályozása szerint a 2024 július elseje után forgalomba hozott új autókba immár kötelezően beépítendők a „feketedobozok”, melyek alkalmasak lesznek a balesetek elemzésére.

Dekra Pedelec.Jpg

A KTI cikke felteszi a kérést: lehet, hogy öngólt lőttek ezzel a szabályozással? Jogvédelmi okokból ugyanis fontos adatokat nem kaphatnak meg a balesetelemzők, márpedig ha nem tudják mikor és hol történt a karambol, mit tehetnek egyáltalán a közlekedésbiztonságért? Az EDR (Event Data Recording, Eseményadatok rögzítése) rendszer a balesetkor keletkezett adatokat rögzíti, az autó nyomon követésére alkalmatlan.

Miért lehet pusztító következménye az elektromosbringa-tuningnak?

Az elektromos kerékpárok egyre nagyobb teret hódítanak. 2023-ban több mint minden második Németországban eladott kerékpár elektromos rásegítésű volt. Az, hogy ez csak 25 km/h sebességig érhető el, úgy tűnik, sok tulajdonost zavar – az internetről beszerezhető tuningkészletek nagyobb sebességet ígérnek. A DEKRA szakértői sürgető figyelmeztetést adnak ki: különösen a fékrendszerek gyakran nem felelnek meg a feladatnak. „Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen kockázatot vállalnak a tuninggal” – mondja David Freibott, a DEKRA baleseti elemzője és az elektromos kerékpárok manipulálásának szakértője.

A pedálos elektromos kerékpár Németországban 25 km/h sebességig jogilag kerékpárnak minősül – ellentétben az úgynevezett S-pedelecekkel, amelyek 45 km/h sebességig minősülnek ennek –, ezért nem szükséges saját felelősségbiztosítás ahhoz, hogy az utakon közlekedhessenek (mármint a kerékpárok/e-bringák). Itt tehát rögtön kibukik az első probléma a tuninggal: aki kerékpárral balesetet okoz, az általában a saját [személyi] felelősségbiztosítása alá tartozik, ami a másokkal szembeni felelősséget illeti. „Az olyan járművek azonban, mint a mopedek, a könnyű motorkerékpárok vagy az S-pedelecek kifejezetten ki vannak zárva ebből, mivel kötelező biztosítás alá tartoznak – biztosítási rendszámra van szükségük” – magyarázza a szakértő. „Ez azt jelenti, hogy ha egy tuningolt pedeleckel történik valami, akkor a balesetet okozó személynek nincs biztosítása, és egyedül ő felel az okozott kárért.”

Dekra Pedelec.Jpg

A meghajtóegység fokozott kopása senkire sem tartozik, csak a tulajdonosra. Ugyanez vonatkozik a jogosítvány nélküli vezetésen való tettenérés vagy az S-pedelecekre vonatkozó alacsonyabb ittassági határérték következményeire is. Ez az érv azonban már nem állja meg a helyét, ha a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága kerül veszélybe.

A szakértő gyakran talál teljesen túlterhelt fékrendszereket a manipulált pedeleceken, különösen a hátsó kerekeken. „Természetesen egy normál pedelec tárcsafékkel 40 km/h-ról is le lehet lassítani a közlekedési lámpánál. Ezt 60 km/h-nál is meg tudja tenni. Amire azonban nem képes, az a tartós fékezés ilyen sebességről” – magyarázza. „Ez tiszta fizika.”

Fékezéskor a sebességet a mozgási energia hővé alakításával csökkenti. Még a látszólag kis változások is nagy különbséget jelenthetnek. Ennek oka, hogy a mozgási energia nem lineárisan változik a sebesség növekedésével, hanem a sebesség négyzetesen épül be az egyenletbe. Egy példaszámításban ez azt jelenti, hogy 36 km/h sebességről történő fékezéskor kétszer annyi mozgási energiát kell hővé alakítani, mint 25 km/h sebességről.

Ha azonban folyamatosan hőenergia kerül a rendszerbe, melyre a fékrendszert nem tervezték, annak konkrét következményei vannak: „Ha egy fékrendszer egyszer túlmelegszik, akkor az tartósan károsodik. Kezdetben a fékhatás fokozatosan csökken, amit a vezető nehezen ismer fel. A legrosszabb esetben azonban a fékek javítása nélküli további használat teljes meghibásodáshoz vezethet, ami életveszélyes lehet” – mondja a baleseti szakértő.

Az elektromos biciklik tuningolása azonban nem csak a fékrendszert szokta túlfeszíteni. A vázat és a kiegészítő alkatrészeket is úgy tervezték, hogy bizonyos terheléseknek ellenálljanak. Egy átalakított e-biciklinél a motor hosszabb ideig fejti ki a maximális erőt, a váz nagyobb igénybevételnek van kitéve; a nagyobb sebesség egyenetlen talajon nagyobb vibrációt jelent. „Mindez végső soron fáradásos töréshez vezethet, például a vázon a lánctámasz területén, a kormányon vagy a nyeregcsövön” – mondja a DEKRA szakértője.

Melyik európai városok a legjobban sétálhatóak?

Egy új tanulmányból kiderült, hogy az európai városok a világ legjobban gyalogolható/sétálható városai közé tartoznak, ugyanis a TOP10-ben 9 város európai. A lista élén München áll, amelyet szorosan követ Milánó, Varsó és Helsinki. Európán kívül csak Tokió került fel a top 10-es listára, közvetlenül Madrid, Oslo, Koppenhága és Amszterdam előtt, amelyek mind magas pontszámot kaptak. Európán kívül csak Tokió került fel a top 10-es listára, közvetlenül Madrid, Oslo, Koppenhága és Amszterdam előtt, amelyek mind magas pontszámot kaptak. Az európai városok a sétaútvonalak, az időjárás és a biztonság tekintetében is az első helyen végeztek.

A Compare the Market Australia árösszehasonlító weboldal által készített jelentés a gyalogos távolságokat, a biztonsági pontszámokat, a tömegközlekedés költségeit és más tényezőket elemezte, hogy megállapítsa, melyek a legjobb városok, ahol autó nélkül lehet közlekedni.

Dekra Pedelec.Jpg

München végzett az élen, köszönhetően a nagyrészt gyalogosbarát városközpontnak, a díszes középületek varázsának és a kiterjedt parkoknak. És bár a tömegközlekedés eléggé drága, nagyon jó, ráadásul sokan élhetnek autómentes területen.

Milánó – a második helyezett – különösen jól gyalogolható helynek bizonyult, hiszen a lakosság 80 százaléka egy kilométeren belül él az egészségügyi és oktatási szolgáltatásoktól.

A következő helyen a lengyel főváros, Varsó áll. Annak ellenére, hogy összesen 3,1 millió lakos él itt, a kutatás szerint a városközpont kiválóan gyalogolható, és rengeteg látnivaló található az út mentén.

Amszterdam talán leginkább a kerékpárok elterjedtségéről ismert, de a könnyen járható csatornasétányainak köszönhetően mégis a 10. helyen végzett a listán. A több mint 500 kilométernyi kerékpárúttal rendelkező Amszterdamban akkor is érdemes élni – vagy meglátogatni –, ha az autómentesség fontosabb szempont.

A legrosszabban sétálható város a dél-afrikai Johannesburg lett, hiszen veszélyes ott sétálgatni, ráadásul a lakosság mindössze 8 százaléka lakik 1 km-es autómentes övezetben (ami azt jelenti, hogy főbb szolgáltatások gyalogosan könnyedén elérhetőek).

Képek: Compare The Market Australia, DEKRA, KTI

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ