Az elalvásos balesetektől az ütköző „önműködő” Tesláig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Az elalvásos, elfáradásos balesetekről

Egyre sűrűbb pislogás, gyakori ásítás, egyre nehezebbnek érzi a fejét, olykor lebiccen a feje, önkéntelenül bólint egyet, csaponganak a gondolatai, kígyózik az úton, mert egyre nagyobb erőfeszítést igényel a figyelem fenntartása, de még úgy sem sikeres a sávtartás, nem vesz észre táblákat, figyelmen kívül hagyja a közlekedési lámpák jelzéseit, lassítás és körültekintés nélkül áthajt a piroson, beszéde zavarossá kezd válni, kihagy az emlékezete – ha ezek járművezetés közben történnek önnel, a lehető leghamarabb meg kell állnia és pihenőt tartania, javasolja a KTI magazinjának cikke.

Asitoember

Fontos téma ez, ugyanis minden negyedik hivatásos sofőr által okozott közúti balesetnél tetten érhető a fáradtság. 12 órát egybefüggő vezetés hatása olyan a koncentrációra, mintha a sofőr megivott volna két féldecis pálinkát!

És ha meg is állunk, az még nem pihenés. A cikk leírja, hogyan kell igazából pihenni: gimnasztika, egy kis figyelemelterelés a vezetéstől (például a benzinkút shopjának megtekintése), kis evés-ivás, friss levegő – ilyenek. Nagyon ajánljuk a cikket ( itt találod! ) elolvasni és megfogadni a benne leírtakat!

Követési távolságos matek

Az olasz autoappassionati.it oldalra hivatkozva ezekre a kérdésekre keresi a választ az Autószektor : Mi az a minimális távolság, amelyet a vezetőnek meg kell tartania az előtte haladó járműhöz képest? Mekkora legyen az a tér, ami a ráfutásos balesetek megelőzését szolgálja, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a sofőr tiszta és széles rálátást kapjon az útra?

Asitoember

Van egy egyszerű képlet ennek kiszámításához. A km/h-ban mért sebességet elosztjuk tízzel és az eredményt a négyzetre emeljük. A kapott szám az ajánlott biztonsági távolságot jelenti méterben. Például 50 km/óra sebességgel az ajánlott távolság 25 méter.

Itt már csak azt kell megsaccolni, mennyi az a 25 méter, vagy 60 esetében a 36 méter. Vagy 130-nál 169 méter.

Tedd le a telefont vagy fizess!

Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) elindította kampányát, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a figyelemelterelt vezetés veszélyeire. A Tedd el a telefont vagy fizess kampány emlékezteti a járművezetőket a figyelmetlen vezetés halálos veszélyeire és jogi következményeire.

A kampány akkor indult, amikor az NHTSA közzétette a 2022-es új figyelemelterelési adatokat és a 2023-as évre vonatkozó előzetes közlekedési halálozási adatokat. 2022-ben 3308 ember vesztette életét és további 289 310 ember sérült meg becslések szerint olyan balesetekben az Egyesült Államokban, melyekben a figyelmetlen vezetők érintettek voltak. „A figyelmetlen vezetés rendkívül veszélyes” – mondta Sophie Shulman, az NHTSA helyettes igazgatója. „A figyelemelterelésnek számos formája van, de a jelenség megelőzhető. Kampányunk mindenkit arra emlékeztet, hogy tegye el a telefont, mert a figyelmetlen vezetés nem csak pénzbírságba, hanem  akár az vezető vagy valaki más életébe is kerülhet”.

A gyalogosan, kerékpárral vagy egyéb, járműbiztonsági eszközökkel nem védetten közlekedő emberek különösen ki vannak téve annak, hogy a figyelmetlen járművezetők veszélybe sodorják őket. 2022-ben 621 veszélyeztetett úthasználó vesztette életét a figyelemelterelés okozta közlekedési balesetekben. Az általános csökkenés ellenére a veszélyeztetett úthasználók halálos áldozatainak száma növekszik.

Az év elején az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma közzétette a 2022 januárjában publikált Nemzeti közlekedésbiztonsági stratégia (NRSS) idei frissítését, melyben két fontos intézkedés közvetlenül a figyelemelterelt vezetés elleni küzdelemre összpontosít. Az egyik a figyelemelterelt vezetés megelőzésére irányuló kampányok anyagainak felülvizsgálata, hogy tükrözzék a „kézi eszközökkel” (értsd: mobiltelefon, infotainment rendszer) kapcsolatos veszélyek alakulását, és a frissített tartalom használata a jól látható végrehajtási tevékenységek során. A másik egy f igyelemeltereléssel kapcsolatos kutatási ütemterv kidolgozása, amely különböző szakértői vélemények és a nyilvánosság észrevételei alapján támogathatja a jövőbeli frissítéseket, például a járműben lévő elektronikus eszközökre vonatkozó, a járművezetők vizuális és manuális figyelemelterelésére vonatkozó iránymutatásokat.

Vakító fényszórók – a brit kormány vizsgálódik

A brit kormány független kutatást indít a vakító fényszórókkal kapcsolatban, mivel egy felmérés szerint sok sofőr úgy véli, hogy a fényszórók túl erősek lettek, és balesetveszélyesek – írja a Guardian A közlekedési minisztérium (DfT) szerint a független kutatás segít „jobban megérteni a járművezetők vakításának alapvető okait, és azonosítani a további megfelelő enyhítő intézkedéseket”. A megbízás válaszul érkezett egy több mint 10 000 aláírással ellátott petícióra, mely a minisztereket a felülvizsgálat elindítására szólította fel.

Asitoember

Egy nemrégiben az RAC – a brit autóklub – számára készített felmérés szerint a fényszórók vakító fénye által érintett öt járművezetőből négy úgy véli, hogy a probléma egyre súlyosbodik. A 2000 brit járművezető körében végzett felmérésből az is kiderült, hogy 89 százalékuk szerint egyes gépjárművek fényszórói túl erősek. A vakító fényszórók által érintettek kétharmadának szemkáprázás miatt jelentősen le kellett lassítaniuk, míg nagyjából ugyanennyien úgy vélték, hogy egyes fényszórók olyan erősek, hogy balesetveszélyesek.

Az RAC úgy véli, hogy a modern autók fényszórói azért tűnnek világosabbnak, mert a hagyományos halogén izzók helyett a LED-ek használata intenzívebb és fókuszáltabb fénysugarat eredményez. Ez javítja a járművezető látási viszonyait, de a többi közlekedő kárára válhat. További lehetséges tényezők a rosszul beállított fényszórók és a magasabban ülő autók, például a terepjárók számának növekedése.

A petícióra adott válaszában a szakminisztérium azt is közölte, hogy az ENSZ tavaly áprilisban fogadta el azokat a nemzetközi szabályokat, amelyek az új autók kötelező automatikus fényszóró-kiigazítást írnak elő a szállított súly alapján, és amelyek 2027 szeptemberében lépnek hatályba.

A brit kormány adatai szerint 2013 óta évente átlagosan 280 olyan ütközés történt Nagy-Britannia útjain, amelyekben a vakító fényszórók közrejátszottak. Ebből évente hat olyan baleset volt, amelyben valaki életét vesztette.

A Tesla megegyezik a halálos Autopilot baleset miatt

A Tesla beleegyezett a 2018-as baleset miatt indított per rendezésébe, amelyben meghalt Walter Huang, az Apple mérnöke, miután az Autopilot rendszerrel működő Model X egy autópálya korlátjának ütközött. Az áldozat családja által indított per tárgyalása a tervek szerint ezen a héten kezdődött volna a kaliforniai felsőbíróságon – adja hírül a BBC . Ha a per folytatódott volna, az a cég Autopilot és Full Self-Driving technológiájának fokozott vizsgálatát hozta volna magával. A megegyezés feltételeit nem hozták nyilvánosságra, és a hírek szerint az egyezséget még a bírónak is jóvá kell hagynia.

A megegyezés előtt a Tesla azzal érvelt, hogy Mr. Huang visszaélt a rendszerrel, mert közvetlenül a baleset előtt videojátékkal játszott. A cég korábban már nyert pereket Kaliforniában azzal érvelve, hogy az érintett sofőrök nem követték a rendszer használatára vonatkozó utasításait a figyelem fenntartására vonatkozóan.

Asitoember

A Tesla egyébként egy rakat perrel néz szembe a vezetőtámogató technológia állítólagos használatával kapcsolatos balesetek miatt. Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal is vizsgálja az Autopilotot érintő egyes baleseteket.

A Tesla évek óta ígéri, hogy hamaorsan autonóm autót fog gyártani; április elején  Elon Musk azt ígérte, hogy augusztusban tervezik bemutatni az önvezető robottaxit (erről ITT írtunk).

Amszterdam: lassító doboz az e-bringákra

A holland főváros lesz hamarosan az első város, mely az elektromos kerékpárok sebességét automatikusan korlátozó rendszert tesztel – írja a Franceinfo . Az elektromos kerékpárokat a sebességet és a tartózkodási helyet folyamatosan figyelő olyan dobozzal látják majd el, vagyis amikor a kerékpáros iskola, kereszteződés vagy sétálóutca közelébe ér, az elektromos rásegítés csökken vagy leáll.

Hollandiában, ahogy Franciaországban is, az elektromos kerékpárok végsebességét gyárilag 25 km/h-ra korlátozzák, de Amszterdamban a közlekedési tárca szerint a kerékpárosok több mint fele valahogy mégis gyorsabban halad ennél. Vagy azért, mert iszonyú erősen tapossák a pedált, vagy (valószínűleg inkább) azért, mert a hivatalos pedelec kategóriánál erősebb bringát használnak, amelyek valójában kerékpárnak álcázott elektromos mopedek. 

A korlátozó elektronika felszerelése kezdetben önkéntes lesz, később az amszterdami helyhatóság a tapasztalatok birtokában igyekszik majd a kerékpár- és motorgyártókat meggyőzni, hogy gyárilag szereljék be ezt a dobozt.

Amstrdaimbikefranceinfo

Hollandia megpróbál az EU-s jogalkotókra is nyomást gyakorolni. Ennek egyik első lépéseként öt európai város döntéshozóit beszélték rá, hogy ők is lépjenek be a kísérletbe. A Francinfo úgy értesült, hogy München, Athén és Milánó már beszállt. A pozitív eredmény akár elegendő befolyást adhatna ezeknek a városoknak ahhoz, hogy elérjék a jelenlegi szabályozás megváltoztatását az Európai Parlamentben, és az elektromos kerékpároknál akár kötelező tartozék lehessen ez a doboz.

Képek: Autószektor, Franceinfo, KTI, Moritz Kindler/Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ