A német autópályák sebességkorlátozásától a vizsgán megbukó olasz sofőrökig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Németország nem tervezi a sebességkorlátozást az autópályákon

Volker Wissing németországi közlekedési miniszter szerint a német kormány nem kíván sebességkorlátozást bevezetni az autópályákon – írja a Politico . Elutasította a Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal által az év elején közzétett jelentést, mely szerint az Autobahnon 120 kilométer/h-s sebességkorlátozással jelentősen csökkenthető lenne az üvegházhatású gázok kibocsátása – azzal érvelve, hogy a németek többsége nem támogatná ezt. „Az emberek nem akarják ezt” – mondta. „Annyi számadat kering a levegőben. A lényeg az, hogy csak olyan intézkedések lehetnek sikeresek, amelyeket elfogadnak”.

Bernd Dittrich 8 Lz Xnyl Btk4 Unsplash

Németország az egyetlen iparosodott ország, ahol egyes autópályákon nem korlátozzák a megengedett legnagyobb sebességet. Egyre gyakrabban fellángol a vita ezzel kapcsolatban, ugyanis néhány éve már folyamatosan nő a támogatottsága a sebességkorlátozás bevezetésének.

ADAC: a kínai autók egyenrangúak a konkurenciával, de...

A kínai gyártók piaci részesedése az elmúlt években meredeken emelkedett, különösen a villanyautók szegmensében. Németországban az akkumulátoros-elektromos járművek közel kilenc százaléka a Nio, a BYD, az MG és társaik terméke.

Az elmúlt három év 13 modelljének ADAC-s teszteredményei egyértelmű képet festenek: a kínai járművek komoly versenytársak, és számos tesztkategóriában kiemelkednek. Két kivételtől eltekintve az Euro NCAP töréstesztjén ötből öt csillagot kapott valamennyi autó. A kitérési tesztben, amelyben a biztonsági viselkedést és különösen az ESP megfelelő működését vizsgálják, a tesztalanyok szintén nem mutattak gyengeségeket: az európai gyártók számos járműve rosszabb eredményt ért el. Az ADAC szakértői a karosszériák és a belső terek jó anyagminőségét és szakszerű kivitelezését is elismerték. „Tesztjeink azt mutatják: a kínai gyártók az elmúlt években jelentősen felzárkóztak, ma már képesek tartani a lépést a bevált márkákkal” – mondta Karsten Schulze, az ADAC technológiai elnöke.

Bernd Dittrich 8 Lz Xnyl Btk4 Unsplash

Egy visszatérő hiányosságot azonban láttak az asszisztencia-rendszereknél. A táblafelismerő, sávtartó és távolságtartó rendszerek gyakran  megbízhatatlanul működtek. Itt jön jól az európai gyártóknak az ezekkel a rendkívül összetett rendszerekkel kapcsolatos több évtizedes tapasztalata. Ugyanakkor azt is láthatjuk, hogy a kínai gyártók milyen gyorsan reagálnak a kritikákra: a Nio újabb modelljeiben például már jelentősen javultak a rendszerek.

Az üzemeltetés szempontjából sem megy mindig minden zökkenőmentesen, ami elsősorban az érintőképernyőkre való nagy hangsúlynak köszönhető. A bonyolult menüstruktúrák az olykor lassan reagáló kijelzőkkel, szoftverhibákkal és hibás fordításokkal kombinálva ismételten problémákat okoznak a légkondicionáló, a navigáció vagy a szórakoztató rendszerek vezérlésénél.

Ausztráliában mobilérzékelő kamerákat tesztelnek

A rendőrség a figyelemelterelt vezetők elleni kemény fellépésre készül Dél-Ausztráliában. A kamerákat most tesztelik, mielőtt júniusban üzembe helyezik őket – szeptembertől pedig súlyos bírságok és hibapontok kiszabására kerül sor – írja a Drive .

Bernd Dittrich 8 Lz Xnyl Btk4 Unsplash

„Bár a tesztelés ideje alatt nem figyelmeztetünk vagy bírságolunk, érdemes megszokni, hogy vezetés közben letegyük a telefont” – tette közzé a dél-ausztráliai rendőrség a közösségi médiában.

Adelaide öt pontján helyeznek el olyan fedélzeti kamerákat, amelyek képesek észlelni, ha egy járművezető illegálisan használja a mobiltelefonját. A három hónapnyi „oktatási időszak” után a telefonhasználaton rajtakapott járművezetők 540 ausztrál dolláros (átszámítva 130 ezer forintos) bírságot kapnak, valamint 99 dolláros (23500 Ft) illetéket, és három hibapontot kapnak a jogosítványukban. A kormány állítja, hogy a bírságokból befolyó összes pénzt a Közösségi Közúti Biztonsági Alap fogja összegyűjteni, amelyet azért hoztak létre, hogy kezdeményezések, útfelújítások, oktatási programok és reklámok révén javítsa a közúti biztonságot.

Victoriában tavaly óta már bevetnek hordozható biztonsági öv- és mobiltelefon-érzékelő kamerákat, melyek viszont szoftverhiba miatt 22 hónap alatt tévesen dupla hibapontot adtak ki 1842 autósnak, ami 121 járművezető jogosítványának téves felfüggesztéséhez vezetett.

A dél-ausztrál bevezetés kapcsán nem tettek említést arról, hogy a mobiltelefonos kamerák képesek-e a biztonsági övüket nem megfelelően viselők felderítésére és megbírságolására is. Mindenesetre ezeket most elég alaposan tesztelik.

Az emberek nyitottak az önvezető járművekre, de azt szeretnék, ha az ember megtartaná a végső irányítást

A múlt hónapban egy tömeg felgyújtott egy Waymo önvezető taxit San Franciscóban, amikor a lakosok dühe elszabadult az autók miatt. A Waymo és más szolgáltatók, például a Cruise által üzemeltetett önvezető „robotaxik” komoly aggodalmakat keltenek az Egyesült Államokban azzal, hogy nem reagálnak megfelelően bizonyos közlekedési helyzetekre – írja a Conversation , melynek felmérése Ausztráliában készült, ahol 562 embert kérdeztek meg az önvezető járművekkel kapcsolatos véleményükről.

Bernd Dittrich 8 Lz Xnyl Btk4 Unsplash

"Összességében megállapításaink szerint a közvélemény támogatottsága jó. Válaszadóink közel fele az autonóm járműveket kívánatos trendnek és utazási lehetőségnek tartotta az ausztrálok számára", írja a lap, de azt is megállapítják, hogy a megkérdezettek háromnegyede azonban azt szerette volna, ha ezek a járművek továbbra is megőriznék a személy általi vezetés lehetőségét.

A cikk összefoglalja a tavaly októberben San Franciscóban történteket: a Cruise által üzemeltetett robotaxi elütött egy gyalogost, akit egy másik jármű sodort az útjába. Ahelyett, hogy vészfékezett volna, a jármű mintegy hat métert húzta a nőt az úttesten. Napokkal később a vállalat közölte, hogy felfüggeszti minden működését, hogy megvizsgálja a folyamatot és visszaszerezze a közbizalmat. A Waymónak is voltak biztonsági botlásai. Tavaly decemberben az arizonai Phoenixben két Waymo autó ütközött bele ugyanabba a kisteherautóba, miközben azt vontatták. És a Tesla Autopilot sem mentes az ismételt hibáktól. Tavaly decemberben a Tesla több mint 2 millió járművet hívott vissza, hogy kijavítson egy Autopilot-hibát. Erről ITT írunk.

Az iparágra mért további csapásként az Apple a hírek szerint leállította az önvezető elektromos autó megépítésére irányuló titkos „Titan” projektjét. Az évtizedes projektbe állítólag dollármilliárdokat fektettek volna. Az iparág mostanra felismerte, hogy az önvezető járművek létrehozása sokkal nehezebb technikai kihívás, mint korábban gondolták. Amint azt a közelmúlt eseményei mutatják, a közvélemény elfogadása és bizalma is döntő fontosságú lesz a sikerükhöz.

Visszatérve az ausztrál kutatáshoz: a melbourne-i 562 válaszadó körében végzett reprezentatív felmérés általános eredményei szerint a közvélemény támogatottsága jó. A megkérdezettek 47 százaléka pozitívan állt ezekhez a járművekhez. Mindössze 18 százalék nem értett egyet, bár 35 százalék nem volt bizonytalan. További 47 százalék szerint a járművek automatizálása csökkentené a vezetési terheket.

Az ilyen járművek előnyeivel kapcsolatos vélemények szintén pozitívak voltak. A többség (51%) úgy vélte, hogy az automatizált járművek több időt biztosítanak majd számukra, hogy utazás közben más feladatokat is elvégezhessenek. A válaszadók azt is kedvezően ítélték meg, hogy ezek a járművek javíthatják a biztonságot és csökkenthetik a szennyezést.

A válaszadók összességében mégsem támogatják a járművek teljes autonómiáját. A nagy többség (74%) úgy vélte, hogy ezeket a járműveket embernek kell vezetnie. Ha a vezetés teljes felelősségét számítógépre bíznák, a válaszadók 62 százaléka stresszesnek érezné magát. Körülbelül 70 százalékuk azt mondta, hogy ők szeretnék ellenőrizni, hogy hol és mikor használják az automatizált funkciókat, és hogy mely funkciókat használják.

A válaszadók több mint fele (55%) úgy vélte, hogy a gyermekek számára nem biztonságos felnőtt nélkül utazni az önvezető autóban. A válaszadók mintegy 80 százaléka aggódik a jogi és pénzügyi felelősség miatt egy esetleges meghibásodás vagy baleset esetén. Hasonló aggodalmak merültek fel a technológia és a rendszer hibáival kapcsolatban is. A válaszadók aggályokat fogalmaztak meg azzal kapcsolatban is, hogy az automatizált járművek hogyan teljesítenek rossz időjárási körülmények között. 

A válaszadóknak az is aggályosnak tűnt, hogy ezek a járművek hogyan fognak együttműködni a többi közlekedővel. Mintegy 47 százalékuk erősen aggódott az önvezető teherautók biztonsága miatt a vegyes forgalomban. Az emberek ugyanakkor  bizakodóbbak voltak az automatizált tömegközlekedési buszok biztonságával kapcsolatban.

Megkérték a kutatásban résztvevőket, hogy rangsorolják a közelfogadás akadályait egy 1-től 7-ig terjedő skálán (az 1 a legjelentősebb, a 7 a legkevésbé jelentős). A legjelentősebb aggály (a válaszadók 46 százaléka sorolta az első helyre) a műszaki megbízhatóság vagy a technológiába vetett bizalom volt. Ez volt az első számú akadálya annak, hogy a közvélemény elfogadja a technológiát. A második helyen az automatizált járművek magas ára állt (a válaszadók 31 százaléka). A harmadik helyen a jogi kérdések (25%) állnak. Ezután sorrendben a kiberbiztonsággal kapcsolatos aggodalmak, a magánélet védelmének esetleges csorbulása és a technológia érettsége következett. A válaszadók a szabályozás hiányát tartották a legkevésbé aggasztónak – 38 százalékuk a hetedik helyre sorolta.

Az automatizált járművek fontos szerepet játszhatnak a fenntartható közlekedés jövőjében. Ha azonban a közvélemény aggályait és akadályait nem kezelik, az utazók továbbra is szkeptikusak maradnak a járművek automatizálásával szemben, és az ilyen járművek elfogadása megreked – állapítja meg a cikk írója.

Mik azok az intelligens autópályák és veszélyesek-e?

A BBC Panorama című műsora szerint több százszor állt le az angol intelligens autópályák kezeléséhez használt technológia. A brit kormány tavaly bejelentette, hogy a költségekkel és a biztonsággal kapcsolatos aggályok miatt leállítja az új szakaszok építését.

Az intelligens autópályákat úgy tervezték, hogy megkönnyítsék a forgalom áramlását, például a leállósávok megnyitásával pluszsávként.

2024 áprilisában Angliában 396 mérföldnyi intelligens autópálya volt:

  • Összsávos autópálya – a leállósávot végleg eltávolították – 193 mérföld
  • Szabályozott – a leállósáv megtartva és változó sebességkorlátozással – 140 mérföld
  • Dinamikus – a leállósávot néha megnyitják a forgalom előtt – 63 mérföld

Az intelligens autópályák mindhárom típusa fent, a sávok felett elhelyezett elektronikus táblákat használ a járművezetők irányítására. A sebességmérő kamerák által ellenőrzött változó sebességkorlátozások torlódás vagy veszélyhelyzet esetén irányítják a forgalom áramlását. A dinamikus autópályákon a felső kijelzők azt is jelzik a járművezetőknek, hogy a leállósávon haladhatnak-e vagy sem. (Ha egy sáv le van zárva, például baleset vagy meghibásodás miatt, akkor piros X jelenik meg. A forgalmat térfigyelő kamerákkal figyelik.) Ha a járművezetők bajba kerülnek, akkor az út mentén egymástól bizonyos időközönként elhelyezkedő vészhelyzeti területeket (lényegében extraleállósávokat) kell megcélozniuk.

Bernd Dittrich 8 Lz Xnyl Btk4 Unsplash

Veszélyesek az intelligens autópályák?

Az autópályák általában sokkal kevesebb áldozatot követelnek, mint a vidéki vagy városi utak. Az Anglia autópályáit kezelő National Highways szerint a legfrissebb adatok azt mutatják, hogy „az intelligens autópályák a legbiztonságosabb útjaink”. A leállósáv megszüntetése néhány intelligens autópályán azonban aggasztja a kritikusokat. Ha egy jármű lerobban, vagy baleset történik, a járművek megrekedhetnek, és a mentőszolgálatok nehezen jutnak át. A National Highways legfrissebb adatai szerint a leállósáv nélküli intelligens autópályán háromszor nagyobb a valószínűsége annak, hogy valaki meghalt vagy súlyosan megsérült, mint a leállósávval rendelkező autópályán.

Áprilisban a BBC Panorama által megszerzett adatok több száz olyan incidensre derítettek fényt, amikor a létfontosságú biztonsági berendezések nem működtek. A National Highways szerint a radar a megálló járművek 89 százalékát észleli, de ez azt jelenti, hogy minden 10. járművet nem veszik észre. Legalább 79 ember halt meg az intelligens autópályákon, amióta 2010-ben bevezették őket. Az elmúlt öt évben hét baleseti helyszínelő is felszólított arra, hogy biztonságosabbá kell tenni ezeket az autópályákat.

2021-ben a Közlekedési Bizottság parlamenti képviselői úgy nyilatkoztak, hogy „nem győzték meg” őket arról, hogy a teljes szélességben futó autópályák előnyei elégségesek ahhoz, hogy igazolják a leállósáv végleges megszüntetésének biztonsági kockázatait. Ezután 2022 januárjában öt évre felfüggesztették a teljes szélességű, tehát leállósáv nélküli autópályák új szakaszainak bevezetését, hogy több információt gyűjtsenek és biztonságosabbá tegyék a meglévő rendszereket. A miniszterek azóta tovább léptek, és 2023-ban törölték az új intelligens autópályák építését.

Az olasz autóvezetők nagy része ma megbukna a vizsgán

Hány olasznak járművezető tudna több mint öt évvel a vizsga letétele után ismét átmenni a vizsgán? – teszi fel a kérdést az Il Sole 24 Ore. A választ rögtön meg is adják: kevesen – nagyon kevesen.

A több mint öt éve B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező olaszok mindössze 22,7 százaléka menne ma át a vizsgán. A leggyakoribb hibák közé tartoztak a jelzőtáblákkal, a közlekedési lámpákkal és a biztonságos követési távolsággal kapcsolatos kvízkérdések.

Bernd Dittrich 8 Lz Xnyl Btk4 Unsplash

Hogyan zajlott a szimuláció? Az AutoScout24 közösségéből 2600, több mint öt évvel ezelőtt B jogosítványt szerzett autós vett részt, akik 20 kvízkérdésből álló tesztet töltöttek ki, melyet az Infrastrukturális és Közlekedési Minisztérium által hitelesített és a vizsgán használt kérdések közül választottak ki (a jelenlegi hivatalos teszt 30 kérdést tartalmaz). A szimuláció sikeres teljesítéséhez a felhasználóknak a 20 kérdésből legfeljebb 2 hibát (10%) volt szabad ejteniük.

A cikk a gyakorlati vizsgákra is kitér: a leggyakoribb vezetési hibák között a kereszteződésekben való hibás viselkedés áll az első helyen (52%), ezt követi a tömegközlekedési megállók és a körforgalom nem megfelelő használata (49%), valamint a parkolóhelyek hibás használata a be- és kihajtásnál (33%).

Képek: ADAC, BBC Panorama, Bernd 📷 Dittrich /Unsplash, Drive, Il Sole 24 Ore, John G. Mabanglo/EPA/AAP/The Conversation

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút USA közbringa kerékpár suzuki Európa autóroncs Budaörs bogár vw 30 parkolás francia mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország sebességkorlátozás BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló zebra Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár 30-as tábla Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook közlekedésbiztonság nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment németország figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 szellőző érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal gyalogátkelő

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ