Ezért kell bekötni magad: elsőkézből egy durva balesetről

baleset

Saját (szerencsére nem túlságosan saját) tapasztalatból írok most, ebben a bejegyzésben egy komoly balesetről számolok be nektek, még komolyabb tanulsággal. Természetesen itt nem rendőrségi helyszínelést vagy nyomozást folytatunk és nem is felelősöket keresünk, magát az esetet is inkább csak azért részletezem, hogy legyen némi képetek a körülményekről. Egy párhuzamos közlekedésre alkalmas útszakaszon történt a baleset, sötétedés után. Egy kereszteződéshez érkezve vártunk a jelzőlámpára, én a legbelső sávban álltam. Amikor a lámpa zöldre váltott, teljesen szabályosan elindult mindenki. Velem azonos irányban, ám az úttest jobb oldalán, a legszélső sávban haladt egy ezüst színű, 2011-ben gyártott Audi A7. Amit viszont senki sem vett időben észre, hogy a piroson keresztben még áthajtott egy 2017-es, fekete színű Audi A6 kombi, világítás nélkül, tetemes sebességgel, mondván, hogy ő még átér az induló sor előtt. A matek azonban nem adta ki, és mivel a belső sávokban haladóknak - velem együtt - még sikerült kikerülni a semmiből előtűnő A6-ost, a fekete kombi a 12 éves A7 bal oldalába csapódott be.

Audi A7 beltér baleset után

Szerencsére a 12 év használat és degradálódás ellenére az A7 minden egyes biztonsági rendszere működésbe lépett. Az övfeszítő behúzta az ülésbe a sofőrt, a légzsákok rendeltetésszerűen nyíltak és "elkapták" a vezetőt, a baleset után pedig nem csak a vészvillogót kapcsolta be, de még az ablakokat is lehúzta az autó, hogy megkönnyítse a kijutást. A fiatal, vétlen sofőr kisebb horzsolásokkal megúszta a balesetet, a telefonja pedig automatikusan hívta a segélyhívót, így gyorsan el tudott indulni a segítség. Természetesen amint felfogtam a történteket odasiettem az egyértelműen totálkáros A7-hez. A diszpécser épp a pontos a pontos helyszínre kérdezett rá, amikor felfigyeltünk a vétkes autó sofőrjére, aki a vétlen fiatalembernél jóval komolyabb sérülésekkel szállt ki hat évvel újabb és elméletileg jóval biztonságosabb Audijából, ami ráadásul a gyűrődőzónák szempontjából is kedvezőbb irányból kapta az ütést. Az autóhoz lépve ért a sokk: amíg a tizenéves A7 biztonsági rendszerei egytől egyig működésbe léptek, addig a biztonsági extrákkal teletömött, használtan is közel tízmilliós A6 belterében semmi sem utalt a balesetre.

Audi a6 beltér

Nem nyíltak a légzsákok, nem lógtak az övek, nem aktiválódott semmilyen vészhelyzeti üzemmód, és így tovább. Alább láthatjátok, hogy nézett ki az A6 műszerfala a baleset után. Ezért azonban egyáltalán nem az Audi a hibás, hanem kizárólag a sofőr, aki nem volt bekötve. 

Bizony, ha nem kötöd be magad, akkor konkrétan minden biztonsági rendszerről lemondasz, amikért egyébként súlyos milliókat fizettél!

 Ez természetesen nem az autógyártók pitiáner bosszúja, hanem az a tény, hogy a biztonsági öv az alapja minden ilyen rendszernek. A légzsákokat ugyanis arra tervezték, hogy megvédjék a további sérülésektől azt az utast, akit az öv az ülésbe húzott, vagy régebbi modellek esetén csak egyszerűen a helyén tartott. Amennyiben nem vagy bekötve és előre repülsz, úgy még akár több kárt is okozhatnának a különböző biztonsági kütyük, mint hasznot. Hiszen ha nem lassít le, nem fog meg az öv, nem egy álló tárgyba fejelsz majd bele, hanem egy akár 50 km/órával szembe érkező, a felfúvódástól még kőkemény légzsákba, illetve egy esetleges automata vészfékezésnél a nem bekötött, éppen máshová koncentráló sofőr könnyedén kicsúszhat az ülésből és elveszítheti a kontrollt az autó felett. Bizony, deaktiválódik (pontosabban nem aktiválódik) a legtöbb intelligens biztonsági rendszer is, ha nem vagy bekötve, az automatikus övfeszítőket és az automatikusan ülésbe rántó biztonsági öveket pedig valószínűleg nem kell megmagyarázni, hogy miért válnak ilyenkor haszontalanná. A példánkhoz visszatérve tehát: az Audi A6 sofőrje nem volt bekötve, ezért először a kormányt, majd a szélvédőt fejelte meg.

megfejelt szélvédő

A sok biztonsági extra úgy van kitalálva, hogy egymásra épülő rendszerként sokszorozzák meg a túlélési esélyt. A példaként szolgáló balesetnél aligha lehetne jobb szemléltetés erre: hiába ült az egyik legújabb és legbiztonságosabb Audiban a balesetet okozó sofőr, ráadásul a lehető legveszélytelenebb módon, teljesen frontálisan ütközött, végül őt kellett kórházba szállítani, mert nem volt bekötve. Ezzel szemben a 12 éves, már lejárt szavatosságú légzsákokkal és elavult biztonsági rendszerekkel szerelt Audi A7 (amely egy jelenlegi újratesztelés során valószínűleg 0 csillagra vizsgázna a modern törésteszt-feltételekkel) egy-két horzsolástól eltekintve megmentette a sofőrjét. Ha még egy lépéssel messzebbre állunk, akkor természetesen én jártam a legjobban a 23 éves Audival, mert sikerült elkerülnöm a balesetet, és így engem még anyagi kár sem ért, de ennyi erővel odáig is vissza lehetne menni, hogy akkor ki sem szabad lépni az ajtón, nehogy bajunk essen. A helyes tanulságért azonban nem kell visszamenni Ádámig és Éváig: az ütközés pillanatában még én magam is nagyobb biztonságban voltam, mint a vétkes sofőr, hiszen be voltam kötve, és ezért rám is 6 légzsákkal több vigyázott, mint a 17 évvel újabb, ugyanolyan márkájú és típusú autó sofőrjére.

totálkárosra tört audi

Arról persze már nekem is csak sejtéseim lehetnek, hogy miként sikerült egy ennyire túlbiztosított, minden problémáért csilingelő és figyelmeztetéseket feldobáló autóban nem csak biztonsági öv nélkül, de még mellé kikapcsolt világítással is közlekedni órákkal sötétedés után, így ebbe a kérdéskörbe már nem is mennék bele. A lényeg, hogy nem számít, mennyi időre, milyen távolságra és mekkora tempóval kívántok autózni: akár utasként, akár sofőrként be kell kötnötök magatokat, ha nem szeretnétek egyből deaktiválni szinte az összes drága  biztonsági rendszert az autóban. Ha mégis úgy döntötök, hogy öv nélkül utaztok, akkor pedig legyen egyértelmű, hogy milyen árat kell fizetni ezért a döntésért, még akkor is, ha ti mindent jól csináltok és "csak" valaki más hibázik az utakon.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ