Egy gondolat a fizetős parkolásról, mielőtt visszakapcsolják a rendszert

A fizetős parkolás rendszere nálunk hasonló, mint a fizetős autópályáké. A sztrádáink és a városaink üzemeltetőinek egyaránt érdeke, hogy minél többen fizessenek neki, vagyis hogy az adott terület kapacitása minél jobban ki legyen használva. Ha egy város a parkolóhelyekért csak simán pénzt szed, akkor sok parkoló autót és mindig zsúfolt parkolóhelyeket szeretne az adott területen. Ebben érdekelt. Ha a belvárosi utcákban fizetni kell az autósoknak a megállásért, az így, önmagában nem forgalomszabályozás, hanem adó.

A magyar önkormányzatok - hatalmas tisztelet a csekély számú, de létező kivételnek, róluk is lesz szó! - valahol az elmúlt évtizedekben szépen, fokozatosan mintha szándékosan kifelejtették volna parkolási rendszereikből a díjnál sokkal fontosabb és hatékonyabb, ráadásul társadalmilag is igazságosabb szabályozó elemet: a parkolási idő korlátozását.

Amikor a fizető parkolás úgy igazából elkezdett elterjedni az országban, a legtöbb fizetős zónában még volt egy kétórás időlimit az egyes parkolóhelyeken történő várakozásra. (Y-generáció előttiek: emlékeztek, ugye?) Be lehetett fizetni előre negyedórás, félórás, akár kétórás parkolást is a parkolóórákban, de két óra elteltével a szabály szerint hivatalosan el kellett (volna) hagyni a parkolóhelyet és átadni másnak. Persze be lehetett dobni két újabb óra árát ilyenkor, de ez egyrészt egy kicsit kényelmetlen volt, hiszen újra oda kellett menni az órához, másrészt a szabályozási szándék kijátszásának is számított. Mert ekkor még nem a pénz beszedése volt a lényeg, hanem a forgalomszervezés.

Img 9578

Budaörs főutcája: itt a parkolási rendszer tényleg azt szolgálja, hogy legyen parkolóhely, amikor valakinek tényleg szüksége van rá

Ebből a rendszerből lett aztán valahogy az, hogy már csak egy dolog számít: fizessünk. Ehhez már ott se kell lennünk a kocsi közelében, a mobilon bármikor újra lehet indítani a parkolást. Az autósok többé nincsenek arra késztetve, hogy ha bementek a zsúfolt zónákba a kocsijukkal, gyorsan menjenek el onnan, vagy eleve be se menjenek. A behajtásnak, a kocsi leparkolásának lett egy ára és kész. Ez már nem is parkolási díj, sokkal inkább parkolási adó. 

Azok az önkormányzatok, amelyek valóban azt szeretnék, hogy csak az parkoljon bizonyos területeken, akinek fontos dolga van ott és valamiért autóval kell mennie, még csak nem is feltétlenül kérnek pénzt a parkolásért az autóstól. Budaörs belvárosa, Budakeszi néhány parkolója időkorlátos parkolási rendszerben, de díjfizetés nélkül működik. Az autós behajt, megáll, kirakja a műszerfalra, hogy hány óra hány perckor kezdte meg az egy-két-háromórás engedélyezett parkolást, kiszáll, megy, elintézi a dolgát, majd kiviszi a kocsiját a zónából, hogy átadja a parkolóhelyet valaki másnak. 

Img 9578

A főút melletti helyek időkorlátosak, a szervizút helyei nem, ott egész napra is le lehet parkolni

Lehetne persze még ettől pénzt is kérni az autósoktól, de sokkal szimpatikusabb és igazságosabb, hogy ez a két magyar önkormányzat nem terheli, nem sarcolja anyagi helyzettől független, minden kocsira azonos tételű díjjal az autósokat a parkolásért. Ebben a rendszerben nem történhet meg, hogy a cégautóval járó menedzser költségként számolja el a belvárosi területfoglalást és naphosszat az iroda előtt parkol, ugyanakkor az orvoshoz járó kisnyugdíjas inkább kilométereket gyalogol vagy vár a buszra az esőben, mert inkább másra költené azt a néhány száz forintos parkolási díjat.

Az országos ingyenparkolásnak hamarosan vége, valószínűleg már csak napok kérdése, hogy Budapest is visszatérhessen a régi rendszerhez. Nyomjuk majd újra a fizetős SMS-eket, a parkolási cégek boldogan számolják a bevételt, a parkolóhelyek a legfrekventáltabb részeken továbbra is tele lesznek majd és senki még csak gondolni se fog rá, hogy lehetne egy kicsit máshogy is csinálni ezt az egészet. Mehet minden tovább a maga jól bevált, egyszerű módján, ahogy a járvány előtt is ment. Alig vártuk már, ugye?

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz jég téli felkészülés közlekedésbiztonság úthenger fűnyíró

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ