Mostantól hetente jelentkezünk közlekedésbiztonsági, közlekedésszervezési bulletinekkel. Igyekszünk izgalmasak maradni, úgyhogy rögtön a bulletin szóért is elnézést kérünk. A lényeg, hogy összegyűjtjük, milyen bejelentések, ügyek érkeztek hozzánk, és ezt esetleg még megfejeljük azzal is, mik az érdekes hírek a közlekedés-biztonság és a közlekedés-szabályozás ügyeiben szerte a nagyvilágban.
Az utóbbi időben a legtöbb hozzánk, a Traffix bejelentőfelületére érkezett lakossági bejelentés kint felejtett táblákkal kapcsolatos. (Utóbbi időben = körülbelül az elmúlt másfél évben.) Mondunk egy példát: útszakaszt felújítanak, kiteszik az útfelbontásos táblát, majd a munka vége után a tábla ott marad. A bejelentések nagy többsége budapesti mulasztásra villant rá, melyeket a Budapest Közútnak, a fővárosi közutak (egyik) kezelőjének rendre továbbítunk. Ők legtöbbször viszonylag hamar, általában egy héten belül válaszolnak is, hogy gondoskodnak a táblák eltávolításáról.
Örülünk? Két dolognak igen:
- szemfülesek a bejelentők
- cselekszik az út kezelője, még ha utólag is
Aminek nem örülünk: miért nincs meg az a rutin az útfelbontás, -felújítás stb. munkavezetőjében, hogy a meló végén felhajítják a táblákat a platóra? Illetve a munka műszaki átvételének protokolljában miért nincs benne az esetleg kinn maradó, immár felesleges táblák ellenőrzése is?
Ennek most utánajárunk: először megkérdezzük ezekről a Budapest Közút illetékeseit.
Volt hasonló ügy korábban a 11. kerületben , ahol egy rapid útrenoválásnál teljesen értelmetlenül zsákutca táblát helyeztek ki egy nem – még az útkarbantartással sem – zsákutcává lett utca elé. A Budapest Közút ezt írta (mire választ kaptunk, már a munkának is vége lett):
"Az ideiglenes közterületi munkák engedélyezése során forgalomkorlátozási terv készítése szükséges, melyet kezelői hozzájárulással együtt kell munkakezdési engedély megkérése céljából benyújtani az illetékes önkormányzatnak.
A jóváhagyott tervtől való eltérést az engedélyt kiadó szerv felé kell jelezni. Ilyen esetben az illetékes építésvezető a felelős a terven rögzített állapot helyszínen való megvalósításáért. Ettől eltérni csak saját felelősségére lehet.
Javasoljuk a bejelentést a kerületi önkormányzat felé továbbítani."
Azt is tettük, írtunk a 11. kerületi Önkormányzatnak, melynek Közlekedési Osztályától kaptunk választ néhány héttel később:
“A megkeresést továbbítottuk mind az Önkormányzatunkkal szerződéses jogviszonyban álló kivitelező, mind annak alvállalkozója felé, kérve őket a közúti munkavégzéssel kapcsolatos rendeletek és jogszabályok fokozott betartására, valamint arra, hogy a kátyúzási munkák során csak az ilyen esetekben előírt közlekedési táblákat alkalmazzák.”
Mire idáig eljutottunk, már régen nem dolgoznak ott, de TALÁN a jövőben tényleg jobban odafigyelnek... Az ilyen ügyekkel mindig egyesületünk egyik fő vesszőparipájához jutunk el: sok a tábla, ráadásul ezekkel a rosszul kihelyezettekkel vagy kint felejtettekkel még tovább szaporítják a táblaerdőt, csökkentve a valódi értékkel bíró közlekedési táblák hitelességét. Röviden: farkast kiáltanak.
Még egy dolog világos: a közutak kezelői (Budapest Közút vagy Magyar Közút vagy önkormányzat) kivitelezővel (alvállalkozó) állnak kapcsolatban. De általában még ők sem végeznek tényleges munkát, vagyis nem ők ontanak, aszfaltoznak például, hanem azok alvállalkozója (al-alvállalkozó), tehát itt minimum három szinten zajlanak az események – sok esetben így, hiányosan.
A következő posztban a világ közlekedésszervezéssel, közlekedésbiztonsággal kapcsolatos híreit nézzük át.