Az amerikai kormányzat közlekedésbiztonsági ügynöksége azt szeretné, ha az autóipar úgy tervezné az új járműveket, köztük az egyre nagyobb méretű SUV-okat és pickupokat, hogy azok csökkentsék a gyalogosbalesetek halálozási és sérülési kockázatát – írja az AP amerikai hírügynökség .
A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) első alkalommal javasol új szabályt, mely tesztelési és teljesítménybeli követelményeket határoz meg a gyalogosok fejsérülései kockázatának minimalizálása érdekében. A szabály minden 10 000 fontnál (4,5 tonna) alacsonyabb tömegű személygépkocsira vonatkozna, de egyértelműen elsősorban a nagy SUV-k és pickupok ellen irányul. Ezeknek a modelleknek a mérete és motorházteteje az évek során megnőtt – ez utóbbival a holttér is.
Az NHTSA szerint a gyalogos halálos áldozatok száma 2013 és 2022 között 57%-kal, 4779-ről 7522-re nőtt. Az adatokból kiderül, hogy a gyalogosok haláleseteinek közel fele akkor történik, amikor egy jármű elejével ütköznek, és leginkább SUV-ok és pickupok esetében fordul elő. A hivatal szerint az új szabály évente 67 életet mentene meg.
A javasolt szabály a fejjel a motorháznak ütközés szimulálására szolgáló vizsgálati eljárásokat, valamint a fejsérülések kockázatának csökkentésére vonatkozó követelményeket határozna meg. A tesztek során emberhez hasonló, gyermekeket és felnőtteket szimuláló tesztbábukat használnának, közölte az NHTSA egy előkészített nyilatkozatában.
„Válságban vagyunk a közúti halálesetek terén, és ez még rosszabb a veszélyeztetett úthasználók, például a gyalogosok körében” – mondta Sophie Shulman, az NHTSA igazgató-helyettese. „Ez a javasolt szabály biztosítani fogja, hogy a járműveket úgy tervezzék meg, hogy megvédjék a bennük és kívül tartózkodókat a súlyos sérülésektől vagy haláltól.”
A kérdés azért is különösen fontos, mert ez a két járműkategória nagyon népszerű az USA-ban: idén augusztusig a SUV-ok és a különböző méretű pickupok tették ki az új járművek értékesítésének közel 79%-át – a Motorintelligence adatai szerint.
Tavaly az Insurance Institute for Highway Safety tanulmánya megállapította, hogy a magasabb, függőlegesebb orr-részű járművek növelik a gyalogosok biztonsági kockázatát (erről mi is írtunk ITT ). Kiderült, a 40 hüvelyknél (102 centi) magasabb motorháztetővel rendelkező pickupok, SUV-ok és furgonok körülbelül 45%-kal nagyobb valószínűséggel okoznak halálos balesetet gyalogosokkal ütközve, mint a 30 hüvelyk (76 centi) vagy annál alacsonyabb motorháztetővel rendelkező, ferde profilú személygépkocsik és egyéb járművek. A szerzők azt is felvetették, hogy a nagyobb járművek tetejét tartó szélesebb oszlopok megnehezítik-e a járművezetők számára, hogy észrevegyék a járművek sarkai közelében sétáló embereket.
A Consumer Reports még 2021-ben megállapította: a járművek megemelt motorházteteje szintén akadályozza a járművezetőket, hogy rálássanak az előttük átkelő gyalogosokra. Állításuk szerint a pickupok motorháztetejének magassága 2000 óta 11%-kal nőtt. Egy 2017-es Ford F-250-es pickup motorházteteje 55 hüvelyk (140 centi) magasan volt a földtől – ez olyan magas, mint egyes személygépkocsik teteje. (Például az új Opel Astra 144,3 centi magas .)
Az autógyártók és a nyilvánosság 60 napig véleményezheti a javaslatot, majd az NHTSA kidolgozza a végleges rendeletet.