Veszélyes útkereszteződés Budafok-belvárosban

Probléma leírása

Budapest XXII. kerületében, a Leányka utca és a Demjén István utca kereszteződése rendkívül veszélyes. A Leányka utca XI. kerület felé haladó oldala itt áthalad a villamospálya túloldalára, miközben még egy keresztutca is becsatlakozik, külön kiépített kanyarodósávokkal.
A kereszteződés mindhárom villamost érintő iránya fedezőjelzőkkel van biztosítva:
- a Leányka utcán a villamospályán át a XI. kerület felé haladóké,
- a Leányka utcából a Demjén István utcába kanyarodóké,
- illetve a Demjén István utcából kifordulóké is.
A villamos elhaladása után a fedezőjelzők mindhárom irányban egyszerre váltanak pirosról sárga villogóra, így gyakran megtörténik, hogy a Demjén István utcába kanyarodók vagy az onnan érkezők ezt "zöld jelzésként" értelmezik és elfelejtenek elsőbbséget adni a Leányka utcán közlekedőknek. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy ha esetleg valamiért a fedezőjelző nem működik, a villamosnak kell elsőbbséget adnia mindenkinek.

Helyszín

Budapest, Demjén István u. 2a, 1221 Magyarország

Megoldási javaslat

A legjobb megoldás a lámpás kereszteződéssé való átépítés lenne a szintén nem túl biztonságos Duna utcai és Savoyai Jenő téri kereszteződésekkel együtt, viszont ameddig ez nem történik meg, néhány biztonsági óvintézkedés, amelyek közül néhányat talán érdemes a lehető legrövidebb időn belül megvalósítani: - A villamos elsőbbségadási kötelezettségének eltörlése (a fedezőjelző ne "írja felül" a táblázást, ez csak még jobban összezavarja szegény autósokat) - Villamos veszélyt jelző tábla + 30-as sebességkorlátozó kihelyezése a Leányka utcában a XI. kerület felé tartó oldalon, akár a fedezőjelző oszlopán is - A kereszteződésbe sárga "különösen veszélyes hely" burkolati jel felfestése - Stoptáblák kihelyezése a Leányka utcából a Demjén István utcába/ból kanyarodóknak, illetve a fedezőjelző oszlopára "villamos veszély" tábla, így hátha könnyebben tudatosul az emberekben, hogy a jelzés mire is vonatkozik - A fedezőjelző sárga villogóra váltásának késleltetése a Demjén István utcába/ból kanyarodóknak.

Események

2023.01.19.
Mi a harmincas táblát nem javasoljuk, de az összes többi szuper!
2023.01.23.
Bejelentettük az ügyet a Budapest Közútnak!
2023.02.27.
Megérkezett a Budapest Közút válasza:
"A KRESZ 9. § (1) c pontja szerint: 'az utat (vagy egyes forgalmi sávokat) keresztező villamos, illetőleg a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek áthaladásának biztosítására szolgáló fényjelző készülék: két (felül kör alakú piros, alul kör alakú sárga fényű) lámpából áll és sorrendben villogó sárga, folyamatos sárga, majd piros fényjelzést ad'.
A villamos fedezőjelző tehát a villamosok áthaladását biztosítja, a többi jármű közötti elsőbbségi viszonyokat nem határozza meg. A villamos áthaladása után, a pirosról sárga villogó jelzésbe átváltáskor (illetve a fedezőjelző esetleges kikacsolt állapota esetén) a jelzőtáblák szerinti elsőbbségi viszonyok érvényesek.
A jelenlegi elsőbbségi viszonyok módosítását nem támogatjuk. Tapasztalataink szerint a forgalmi rend ilyen módon történő megváltoztatása az átmeneti időszakban sokkal több baleseti kockázatot rejtene, mivel az új forgalmi rendet a járművezetők nagy része nem venné észre, hiszen az egyébként fedezőjelzővel biztosított villamos keresztezés miatt az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblákat senki nem figyeli meg alaposabban, így a gyakorlatban csak akkor találkozhatnának ezzel, ha a fedezőjelző éppen meghibásodna esetlegesen. Ez utóbbi esetben viszont gondot jelentene az, hogy megszokásból nem adnák meg az elsőbbséget az egyébként védett útvonalon közlekedő gépjárművezetők a villamosnak.
Középtávon megoldást jelenthet az, hogy a BKK már megterveztette ezen csomópont átépítését a „Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása” projekt keretében. A Leányka utca – Demjén István utca csomópontban ennek keretében új jelzőlámpa létesülne, ami segítheti majd a fő- és mellékirányú mozgások szabályozottabb lebonyolítását is. Erre azonban egyelőre nincs forrás, így a fejlesztés várható megvalósítási időpontja bizonytalan.
Megjegyezzük, hogy erre a helyszínre korábban még nem érkezett sem lakossági, sem rendőrségi észrevétel, így ezért sem tervezzük rövidtávon a forgalmi rend módosítását."

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ