Ha rajtakapják, mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki nem ismeri a Kúria döntését arról, szabad-e ittasan e-rollerezni! – írja a KTI közlekedésbiztonsági rovata .
Közel félmillió forintot fizet az a szombathelyi fiatalember, aki tavaly néhány sör elfogyasztása után bérelhető e-rollerrel indult haza. Útközben a rendőrök megállították, megszondáztatták. A készülék azonnal jelezte, hogy ittas - ő sem tagadta. Biztos volt abban, hogy ez nem lehet gond, hiszen az e-roller még csak utalás szintjén sem szerepel ma még a KRESZ-ben, így annak előírásai sem vonatkoznak rá.
Főleg fiatalok (de ma már nemcsak ők) gyakran épp azért bérelnek e-rollert a bulik végén a hazaútra, mert sokkal olcsóbb a taxinál, és – ők eddig így hitték – ittasan is lehet használni. Úgy tűnik, mégsem lehet.
Bár a rendőrök már a helyszínen közölték vele, hogy az intézkedéssel még nincs vége az ügynek, és az ittas rollerezésnek még következményei lesznek, a fiatalember – elmondása szerint – igencsak meglepődött, amikor megkapta a határozatot: 150 ezer forint bírságot kell fizetnie és hat hónapra bevonják a B kategóriára érvényes vezetői engedélyét is.
Tehát hiába nem kell hozzá vezetői engedély, bukósisak, sem kötelező felelősség biztosítás, attól még ittasan tilos közlekedni vele - legalábbis a rendőrség szerint.
Az ittas vezetők egyébként is 15-ször nagyobb valószínűséggel vesznek részt halálos balesetben, mint a józan vezetők. Többek között ezt a statisztikai adatot tartalmazza az Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont új tematikus jelentése az alkohol és kábítószer hatása alatti vezetésről.
Az EU-ban a közúti balesetekben bekövetkező halálesetek mintegy 25 százaléka alkohollal kapcsolatos. A kábítószerekkel kapcsolatos baleseti kockázat a kábítószer típusától függ. Az összes illegális kábítószer közül a legnagyobb – legalább ötször nagyobb – a kockázat, ha valaki amfetamint, többféle kábítószert vagy alkoholt és kábítószert kombinálva fogyasztott.
Becslések szerint az EU-ban megtett kilométerek 1,5-2 százalékát illegális véralkoholszint mellett teszik meg a gépjárművezetők. Ez pedig több millió, alkoholos befolyásoltság alatt álló járművezetőt jelent. Pozitívum, hogy az alkohollal kapcsolatos halálos balesetek száma valamivel gyorsabban csökkent, mint a többi közúti balesetben elhunytaké.
A jelentés kiemeli az ittas vezetés elleni hatékony intézkedéseket is, például:
- szigorú jogszabályok, amelyeket rendőrségi végrehajtás támogat,
- alternatív közlekedési eszközök biztosítása,
- figyelemfelkeltő kampányok,
- rehabilitációs tanfolyamok,
- a vállalatok biztonsági kultúrája,
- alkoholzárak és a járművön belüli technológia, mely figyelmeztet vagy beavatkozik, ha az alkoholos befolyásoltság kritikus eseményekhez vezet.
A brit The Road Safety Trust pedig olyan új projektet támogat, mely hatékony szűrővizsgálatot fejleszt a demencia korai szakaszában lévő, vezetésre alkalmatlan személyek azonosítására. Állítják, a vezetés összetett tevékenység, mely számos kognitív készséget és képességet igényel. A demenciában szenvedő személyek számára a vezetés elkerülhetetlenül nehezebbé válik, és a közúti közlekedésben bizonytalanná válhatnak.
Kimutatták, hogy a demencia korai szakaszában, az úgynevezett enyhe kognitív zavarok egyik jellemzője a hibás szemmozgás (nem megfelelő szemmozgás, a központi mező fókuszának elvesztése, ami befolyásolja a reakcióidőt stb.). De például a vizuális pásztázásban bekövetkező apró változások csökkenthetik a reakcióidőt és/vagy azt eredményezhetik, hogy nem veszik észre a fontos jelzéseket.
A projekt célja, hogy megvizsgálja egy nem invazív szemszkennelési technika pontosságát annak kimutatására, hogy a vizuális szkennelési képességekben bekövetkező változások hogyan és mikor függenek össze a vezetési képességgel a korai demenciában szenvedő és nem szenvedő idős embereknél.
Budapesten pedig október 17-től visszatérhetnek a feláras jeggyel igénybe vehető reptéri 100E buszok a népligeti felüljáróra, miután a hónapokig tartó vizsgálatok azt igazolták, hogy biztonságosan használható az építmény. Az eredmények azt mutatják, hogy a korábban bevezetett ideiglenes súlykorlátozásra sincs szükség, így a buszok súlykorlátozás nélkül közlekedhetnek rajta, a tehergépjárművekre pedig 12 tonnás korlátozás lesz érvényben.
Képek: Ash Edmonds/Unsplash, BKK, Heshan Perera/Unsplash, KTI,