Már a tekerős klímakonzol is elterelheti a figyelmet az útról?

Superb

A legújabb trend az autóiparban, hogy újra feltalálják a mérnökök azokat az alapvető, eredetileg faék egyszerűségű dolgokat, amelyek már régóta hibátlanul működnek, mindenféle "újramérnökölés" nélkül is. Az egyik ilyen gyakori részlet a klímavezérlő, amelyet rengeteg gyártó érintőképernyőre cserél, vagy az egyetlen központi kijelzőre költöztet. Mindez bizonyíthatóan eltereli a figyelmet a vezetésről, így felüdülés a közlekedésbiztonsággal is foglalkozó szakújságíróként, ha egy-egy gyártó visszatér a hagyományos, odanézés nélkül is használható megoldásokhoz.

Superb

Éppen ezért fogadtam örömmel, hogy a Skoda is így tett az új Superb esetében, és bár kijelzők azért kerültek az új, Smart Dials névre keresztelt tekerőgombok közepére, azért még mindig hagyományos látványt keltett a vezérlő. Sőt, még innovációval is kecsegtetett a megoldás, a középső tekerő ugyanis multifunkciós, így rengeteg más parancs is visszakerült ide a főképernyőről. Minél több minden kap fizikai gombot, annál jobb, nemde? Szinte már túl jónak tűnt ahhoz, hogy igaz legyen. Az alábbi képeken láthatjátok, hogy milyen funkciókat tud az okos középső gomb az új Superb klímakonzolján.

Superb

Superb

Superb

Superb

Csak aztán jött a teszthét, amikor nagyjából 1000 kilométeren át használtam az autót, ami egyébként egy kimondottan jó gép, összegészében igen kevés dologba tudnék belekötni. Az együtt töltött kilométerek alatt jöttem viszont rá, hogy mi a hibája az innovatív klímavezérlőnek. A funkciók tömbösítésének célja ugyanis továbbra sem a közlekedésbiztonság javítása, hanem a modern és letisztult látvány elérése az analógnak tűnő konzol megszüntetése nélkül. A multifunkciós tekerőkapcsolónak köszönhetően ugyanis nem kell extra gombokkal és tekerőkkel telezsúfolni az egyébként így szinte teljesen üres műszerfalat. A működési elv egyszerű, több funkció ugyanazzal a tekerővel állítható, előtte a tekerőt meg kell nyomni, a rajta lévő képernyőn pedig láthatóvá válik, hogy az adott pillanatban mit vezérel épp, majd ezt addig kell léptetgetni, amíg a kívánt funkcióhoz nem érünk.

Tehát hiába került le a főképernyőről a funkció, hiába költötte el a gyártó a tekerő fejlesztésének és legyártásának az árát, ugyanúgy minden egyes alkalommal le kell nézni az útról, hogy a sofőr a szükséges funkciót megtalálja.

Az egész helyzet komikuma, hogy egy minimális módosítással ugyanez a megoldás nem csak parasztvakítás lehetne, hanem még meg is tarthatta volna a fizikai gombok és tekerők előnyét, tehát azt, hogy egyáltalán ne kelljen odanézni a használatához. Ha ugyanis a funkció, amit a tekerő vezérel, minden alkalommal, mondjuk 10 másodperc kihasználatlanság után visszaállna az első opcióra, a sorrend pedig mindig változatlan maradna, akkor teljesen vakon is kezelhető lenne a rendszer, a tekerés előtt a megfelelő számú, betanulható, megszokható gombnyomásokkal. Még tovább feszíti a húrt, hogy a két szélső tekerő konkrétan az előbb leírtak szerint működik: alapesetben az adott klímazóna hőmérsékletét vezérli, egy gombnyomásra viszont átáll az ülésfűtés szabályozására, majd néhány másodperccel később visszatér az alapvető funkciójához.

Superb

Persze, bagatellnek tűnhet, hogy egy ilyen apró részleten rugózók, de ezt a konkrét alkatrészt semmibe sem került volna jobbra, biztonságosabbra csinálni, és ha egy ilyen apróság kijavításával csak egyetlen balesetet kerülhetünk el a jövőben, már akkor is megérte volna, hogy ne kelljen lenézni az útról a funkciók használatához. Ne feledjük, az ésszerűen gondolkozó sofőrök és az újságírók sem szubjektív okokból szeretik a fizikai gombokat, hanem mert egyértelműen biztonságosabbak. Mivel azonban a legtöbbeknek az új autó vásárlása nem elsősorban biztonsági vagy kezelhetőségi alapon dől el, a gyártók sincsenek rászorulva, hogy a logika mentén hozzanak ilyen apró döntéseket. Egyértelmű, hogy ezzel a megoldással a csehek egyszerre próbálták meg kiszolgálni a régimódit visszasíró és a modern, innovatív megoldásra vágyó közönséget, ám szerintem ezzel csak azt érték el, hogy egyik elvárásnak sem sikerült jól megfelelni.

Superb

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz jég téli felkészülés közlekedésbiztonság úthenger fűnyíró

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ