Tényleg sokszor veszélyes helyzetek alakultak ki a Budagyöngyénél, ahol a megállón keresztül vezetik a kerékpárutat.
Itt van a helyszín:
Mi magunk két évvel ezelőtt kezdtünk foglalkozni az üggyel (az ügy oldala és előzményei itt ), viszont semmilyen válasz nem érkezett.
De mitől is veszélyes?
Attól, hogy a sűrűn közlekedő 22-es buszcsalád és a 291-es megállóján vezet keresztül a Szilágyi Erzsébet fasori kerékpárút. Ráadásul a buszra várakozók magukat és/vagy csomagjaikat szívesen megpihentetik a bevásárlóközpont előtti - valaha - zöld területet övező padkán. Aztán látják, hogy megérkezett a várt busz, hopp, felpattannak, majd már össze is ütköztek a bringással. Vagy a csúcsidőben tömött busztról zúgnak le az utasok. Körbenéznek vajon, hogy jön-e itt kerékpár - főleg, ha nem is látszik semmi a járdán, hogy jöhetnek, és még esetleg helyismerete sincs..?
Hozzá kell tennem, hogy ismerem a helyszínt, rendszeresen járok arra gyalogosként, viszont amikor biciklivel mentem arra én is elfelejtettem, hogy ott megálló van. És a KRESZ-ben engedélyezett 20 km/órás sebesség itt nagyon sok. Nagyon. És meggyőződésem, hogy sokan még ennél is többen mennek.
Arról nem tudok, hogy nagyobb baleset lett volna itt, de múltkor például egy kisiskolás gyerek hátitáskáját vette érintőre a kerékpáros. Meg rengeteg a kiabálás, anyázás, hasonló napi feszültséggel teli megnyilvánulás.
Az elmúlt hetekben viszonylag jól kiemelve megrajzolták a kerékpárutat. Ezzel a padkára ülés és pakolás lehetőségét elzárva a buszra várakozóktól.
A napokban kiegészítették a felfestést: a kerékpárosokat LASSÍTS felirattal figyelmeztetik a veszélyre. Nem túl hosszas megfigyelésem alatt ezt senki nem tartotta be önszántából.
Ez tényleg nem egyszerű helyzet. Esetleg be lehetne vezetni a kerékpáros forgalmat a bevásárlóközpont parkolójába? Ott az út eleve egyirányú, a tolatgató autók pedig komoly veszélyt jelentenének a bringásokra.
Az önkormányzat kihozta a közel maximumot ebből - talán egy zebra lehetne a kerékpárúton a buszmegálló és a bevásárlóközpont felé vezető nyílás között, illetve az egészet a kerékpárutakat megkülönbözető piros alapra helyezhették volna. Abban meg reménykedünk, hogy tartós a festés - a korábbiak hónapokon belül eltűntek. Ja, és még táblát is kitehetnének.
Mert miért is kell mindig elszeparálni a különböző közlekedési módokat egymástól, ha a körülmények nem adottak erre az ideális helyzetre? Érdemes felhívni a figyelmet, hogy itt most kicsit együtt leszünk - figyeljünk oda jobban, és tényleg lassítsunk. Másodperceket "veszítünk". Meg a dacot - de az nem baj.
Naiv vagyok?
A mai tapasztalataim alapján igen.