Van, ahol az úthenger is elektromos
Kaliforniában mindig fontos szempont volt a környezetvédelem. Legalábbis, ha valamilyen járműről, és annak károsanyag-kibocsátásról volt szó. Ugyan egy úthenger meghatározás szempontjából határesetnek számít, de mégiscsak van benne egy dízelmotor, aminek van többek között CO2 kibocsátása.
Legalábbis egy átlagos úthengernek. Ez a Volvo DD25 névre hallgató munkagép, amit most fogtak be a kaliforniai útépítéseknél, egy gramm széndioxidot sem ereszt a levegőbe munka közben, mert villanymotor dolgozik benne.
fotó: https://www.volvoce.com/
Percenkét 3500 és 4000 rezgésre képes dobjaival különféle anyagok igényeinek megfelelő rezgésszámmal képes optimálisan tömöríteni, villanymotorja 30 százalékkal erősebb, mint a hasonló kivitelű, de dízelmotorral hajtott úthengeré - jelen esetben 24,5 kW - energiaellátásáról pedig 20 kWh-s 48 V-os akkumulátor gondoskodik, amely hat és nyolc óra közötti folyamatos működést biztosít. Ez átlagos napi használat mellett heti 2-3 töltést jelent, ami viszont sokszor problémás, mert az eszközt általában el kell szállítani a telephelyre. Igaz, ezt a problémát egy szintén Volvo gyártmányú, PU130 mobil akkumulátorral át lehet hidalni.
Önjáró fűnyíró
Ha van valami, amiben valószínűleg mindenki egyetért az önvezetés kapcsán, az az, hogy az önvezető fűnyíró a világ legkirályabb dolga.
Pont egy ilyet mutatott be nemrég a John Deere, ráadásul elektromos hajtással. Az önjáró robotkertészt 21,4 kWh-s akkumulátorcsomag táplálja munka közben, egy villanymotor a hajtásáról gondoskodik, másik három pedig a vágópengéket mozgatja. Megjelenése mellett a működése is izgalmas, mert nem csak GPS vezérelt, vagy előre beprogramozott úton történő munkavégzésre képes. Egyszerűen körbevezeted a kaszálni kívánt terület határán, majd kiválasztod, hogy milyen mintát nyírjon a gyepbe a gép, és már magára is hagyhatod, mindent elintéz helyetted.
Kaszálás közben 360 fokos szögben mindent lát maga körül, és mesterséges intelligencia dolgozza ki, hogy hogyan is vágja a kívánt mintát a gyepbe. De ennél többre is képes, ha valamiért a szomszéd kutyája, az anyós szeretett rózsabokra, vagy bármi más kerülne az útjába, amiről úgy gondolja, hogy nem feltétlenül kell lekaszálnia, akkor azt megkíméli.
Villanyautó, ami töltés nélkül is megy
Az Aptera komoly múltra visszatekintő vállalat, amely már 2006-ban is kísérletezett vízcsepp alakú, elképesztően takarékos, benzinmotoros autóval. A cég aztán 2011-ben csődbe ment, majd 2019-ben újra feltámadt, és a korábbi alapkoncepció is megmaradt, de újabban már a divatosabb, elektromos autóban gondolkodnak.
Nemrég pedig bemutatták a napelemes elektromos autójuk sorozatgyártás-érett változatát. A jármű motorháztetejét – már ha lehet ilyenről beszélni – tetejét, ajtaját napelemek borítják, aminek segítségével napi 40 mérföldes hatótávot tud összepotyázni az autó, ha kint parkolhat a napsütésben.
fotó: https://aptera.us/
A 250, 400 mérföldes hatótávot biztosító akkumulátorok mellett korábban egy 1000 mérföldesről is voltak hírek, bár az utóbbi időben ezt nem nagyon reklámozza a gyár. A 400 mérföldes hatótávot 45 kWh-s akkumulátorral tudja teljesíteni a jármű.
Az első járművek az év végén jelenhetnek meg a piacon, durván 40 ezer dolláros áron.