Havi ötezer forint, és nem kapsz többé csekkeket a gyorshajtások után - érdekel?

Egy birtokunkba került rendőrségi jelentés szerint tízezres nagyságrendben közlekednek az ország útjain olyan autók, amelyeket élelmes "vállalkozók" gyakorlatilag mentesítettek a közigazgatási bírságok, vagy akár az autópályadíjak befizetése alól. Úgy tűnik, komplett szolgáltatási szektor épült ki arra, hogy aki szeretne megfoghatatlan, utolérhetetlen fantomként száguldozni, alig havi párezer forintos díjért megválthassa a gyorshajtásokat, piros lámpán áthajtásokat, matrica-díjakat.

A módszer nagyon egyszerű: papíron el kell adnunk az autónkat egy "dobós cég"-nek. Ezek a vállalkozások jellemzően egy utolérhetetlen hajléktalan nevén vannak valami kamu címre bejelentve, így soha semmilyen postai küldeménnyel nem lehet megtalálni őket. Az eladással egyidejűleg készül egy dátum nélküli másik adásvételi szerződés is, amellyel az eladó bármikor visszaveheti autóját, valamint egy kölcsönadási szerződés, amely birtokában a kocsit továbbra is jogszerűen használhatja, vezetheti ez a korábbi és jövőbeli valódi tulajdonos. És persze kell fizetni valamennyit a szolgáltatásért: tudomásunk szerint csupán pár ezer forintot havonta.

A hatályos szabályozás szerint az objektív felelősség alapján kiszabott közigazgatási bírságok valamint a matrica nélküli autópálya-használati pótdíjak nem a járműhöz, hanem az üzembentartóhoz illetve tulajdonoshoz kötődnek. Ha ez a személy (illetve cég) elérhetetlen, a bírság behajthatatlan, a kocsit ténylegesen vezető ember pedig, ha csak el nem kapják egy megállításos akcióban, sosem lát többé semmilyen csekket, akármilyen gyorsan is tép át a VÉDA-kapukon, akárhányszor hajt fel a sztrádára. De még ha meg is állítják, akkor is csak az aktuális, egy darab bírságot kell befizetnie.

Veda

A VÉDA-kapuk alatt szabadon, következmények nélkül száguldozhatnak, akiknek egy hajléktalan birtokában lévő cég nevén van a kocsijuk. És pontosan ezt is teszik!

A dobós cégeket a biztonság kedvéért a vállalkozók időről időre, nagyjából évente eldobják (innen a név), pontosabban lecserélik; országosan több száz jellegzetes nevű fantomcég passzolgatja egymásnak ezeket a megbüntethetetlen autókat. Ezt könnyen megtehetik, hiszen az átíratás egyik autókereskedő cég nevéről a másikéra illetékmentes. Mivel ezek a cégek nemritkán száznál is több kocsit menedzselnek, összességében tízezres nagyságrendű szabadon száguldozó kocsiról beszélünk, a behajthatatlan bírságok pedig éves szinten milliárdos tételt tesznek ki a közlekedésrendészet kalkulációi, sőt: adatai szerint

A rendőrség szerint ráadásul ezek a számok folyamatosan nőnek. Ez elég nyomasztóan hat a közlekedésbiztonságot illetően, hiszen a dobós céges autózáshoz köthető behajthatatlan bírságok aránya Budapesten már öt évvel ezelőtt is csaknem elérte az összes objektív felelősség szerinti bírságolás csaknem öt százalékát!

Ezek a kocsik egyébként nem feltétlenül, sőt: jellemzően nem drága, új prémiumautók: sok köztük a kifejezetten idős, kis értékű jármű. Így aztán nem csoda, hogy a z utolérhetetlen tulajdonosú autóval közvetlenül nem összekapcsolható sofőr hajlamos baleset okozása esetén vagy rendőri intézkedés során az elmenekülést választani. Ha legközelebb azt halljuk, neadjisten tapasztaljuk, hogy a sofőr elhagyta a baleset helyszínét egy kisebb koccanás után vagy nem állt meg a rendőr utasítására valami piti szabálysértést követően, talán könnyebben megértjük majd, mi motiválta a vezetőt a normális ésszel kockázatosnak tűnő, de egy fantomcég autóját vezető, a kocsival nem összekapcsolható személy esetén már  logikusnak látszó döntésre.

A hazai közlekedésrendészet több mint öt éve ismeri ezt a jelenséget, de mindezidáig sem a Belügyminisztériumon belül, sem más minisztériumok bevonásával nem sikerült megoldást találni a problémára, hiába említették a nyilvánvaló közlekedésbiztonsági aggályok mellett a behajthatatlan bírságokból származó, évi több milliárdos bevételkiesést is különböző fórumokon. Pedig állítólag nem is lenne olyan bonyolult az a megoldás: ha a rendszám alapján kiszabott bírságok rendezéséig az autó elidegeníthetetlenné válna, az bizonyára megremegtetné a tollat a kocsijukat hajléktalanok által birtokolt cégekre írató ügyfelek kezében. (Zárójelben megjegyezzük: az objektív felelősség visszás, a személyi szankciókat elkenő rendszerével kapcsolatban Egyesületünk által már sok éve megfogalmazott javaslat, a szabálysértő járművezető azonosításának egyszeri megtagadása után a járműre kirótt menetlevél-vezetési kötelezettség is megoldhatná ezt a problémát is.)

Úgy tudjuk, a dobós cégek törvényen kívüli autóinak ügyét jelenleg kormányszinten tárgyalja az államigazgatás. Mindannyiunk érdekében őszintén reméljük, hogy mielőbb intézkedés is születik a büntetlen száguldozás egyszerű és olcsó megváltásának lehetősége ellen. Reméljük, nem kell már sokat várni erre - a rendőrség 2018 év vége óta figyeli tehetetlenül a VÉDA-kapuk akár naponta többször is a kiszabható maximális bírságnak megfelelő tempóval átszáguldó érinthetetleneket, sőt: 2015 óta rendelkeznek bizonyító erejű adatokkal az esetenként akár százas nagyságrendű autóflottákat üzemeltető, sokmilliós behajthatatlan bírságot produkáló, szintén százas nagyságrendű darabszámban működő fantomcégek üzleti modelljéről.

Kiegészítés: a cikk megjelenése után kaptuk a kérdést; a rendőrség elvileg be nem fizetett bírság esetén hivatalból megindítja a jármű kivonását a forgalomból - hogyan működhet mégis ez a bírságelkerülő módszer? Mi is rákérdeztünk erre rendőrségi forrásoknál, de Zách Dani, aki a Telexre írta meg a sztorit, hamarabb választ kapott: mivel a kivonási folyamat átfutása legalább 2-3 hónap, a "dobós cégek" a gyakori ingyenes átíratgatással mindig elé tudnak vágni a kivonásnak. Így megy ez.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ