Átmeneti, zűrös, kiszámíthatatlan időszak ez a jelenlegi évtized a családi autóválasztás szempontjából. A belsőégésű motoros kocsikat már az optimumon túlra fejlesztették és magasra árazták a gyártók, elsősorban a jószándékú, de nem feltétlenül valóban célszerű európai környezetvédelmi és biztonsági előírások miatt. A hagyományos üzemanyagok ára változékony, az év nagy részében magas, és semmi okunk nincs azt feltételezni, hogy a benzin- és gázolajár helyzete az idő múlásával stabilizálódna egy kellemesen alacsony szinten.
Van viszont egy olyan technológia, ami jelenleg a belsőégésű motoros és elektromos hajtás szinergiáit kihasználva csodálatos rugalmasságot képes biztosítani azoknak az autóvásárlóknak, akik mind a két világ előnyeit élvezni óhajtják, de nem akarnak két autót (egy kisebb, egyszerűbb városi villanyautót és egy nagyobb, kényelmesebb hosszú távú túraautót) tartani: a plug-in hibrideké.
A nagy hatótávú, tágas, kényelmes elektromos autók drágák, nehezek, hosszú úton a gyakori megállási kényszer miatt nem praktikusak. Nem is minden háztartás számára egyszerű vagy akár lehetséges jól méretezett, nagy teljesítményű töltési lehetőség kialakítása. Mára az ingyen autózás délibábja is eltűnni látszik a nagy többség számára, hiszen amióta az új lakossági napelemeket már nem lehet éves szaldóban használni, értelmetlenül nagy beruházásnak látszik az évi több tízezer kilométeres autózást lefedni képes házi napelemes rendszer kiépítése - a kevéssé napsütéses időszakokban szükséges óriási energiatároló kapacitással kiegészítve. A közterületi töltés árszínvonala pedig az ingyenes beetetési időszakot követően mára olyan tökéletesen beállt Európa-szerte a benzines, gázolajos autózásnak megfelelő szintre, hogy Adam Smith, ha ezt látná, alig győzné törölgetni örömkönnyeit Láthatatlan Kezével a piac általa felismert alaptörvényének e meseszép megnyilvánulása láttán.
BYD Seal U DM-i 4x4. Remek családi autó téli kirándulásokhoz!
1,5 literes turbós benzinmotor, egy-egy villanymotor az első és a hátsó tengelyen, 18,3 kWh-s akku akár 100 kilométer tisztán elektromos városi-elővárosi autózáshoz egy töltéssel, 324 lóerős rendszerteljesítménnyel. Az akku váltóárammal 11, egyenárammal 18 kW-tal tölthető, ami nem sok, de szükség esetén jól jöhet
Ideális univerzális családi autó minden elképzelhető európai útra: kényelmes, 4x4-es kompakt SUV, plug-in hibrid hajtással
Rövid utak, napi rutin, városi autózás emissziómentesen, csendesen, villannyal, hosszabb utak több száz kilométeres zavartalan és gyors sztrádaszakaszokkal benzinnel, egyazon kasztniban. Ráadásul még az a bónusz is jár a kettős kényeztetés mellé, hogy a hibridtechnika a benzinmotor működésének optimalizálását is segíti. A lassítási energia akkuba való visszatöltésével kíméljük a fékeket és spórolunk az újbóli a gyorsításoknál, de dugóban, városban is sokkal-sokkal takarékosabb a hibridrendszerrel támogatott benzinmotor, akkor is, ha már az utolsó wattórányi napelemről, ingyen vagy lakossági tarifával, olcsón betöltött elektromos energia is elfogyott az akkuból.
A plug-in hibrid technika egyik hasznos extraszolgáltatása a távolról, kulcsról vagy mobilról indítható, a belsőégésű motor indítását nem igénylő, tehát zárt garázsban is bekapcsolható előfűtés-előhűtés
Nem PHEV-sajátosság, de minden korszerű autóban jól jöhet a körpanorámás kamerakép manőverezéshez. A behavazott kocsiban addig is elvégezhetjük a tilitolizást az udvaron, amíg leolvadnak az ablakok. A gazdagon felszerelt BYD-kben számos hasonló extrát kapunk már alapáron is
A plug-in hibrid autó persze nem új találmány, viszont az akkutechnológia fejlődésével, olcsóbbá válásával és energiasűrűségének javulásával mára értük el azt a szintet, amikor az elektromos hajtás kapacitása már ténylegesen lehetővé teszi, hogy konnektoros hibrid autónk az év nagy részében villanyautóként működhessen. Száz kilométer feletti hatótáv villannyal, a benzinmotor beindítása nélkül is elérhető és tartható sztrádatempó például a tágabb agglomerációból való ingázáshoz, gyorstöltési lehetőség a városi autózás olcsó és takarékos lehetőségének kényelmes fenntartására az otthoni konnektortól távol is - egy jó mai PHEV már ezt mind tudja. A még jobb meg még egy kicsit többet is.
A konnektorról is tölthető, benzinnel is használható autók akkor tudnak a legjobbak lenni, ha kellően nagyok, kényelmesek, gyorsak a hosszú utakhoz, de magas építés és összkerékhajtás biztosítja alattuk a tényleges egész évre és földutakra is kiterjedő használhatóságot. Egy 4x4-es plug-in hibrid SUV: használati érték szempontjából egy ilyen kocsi joggal nevezhető az autóipar csúcsteljesítményének, ami történelmi távlatban szemlélve valószínűleg csak most, ebben a rövid, átmeneti mobilitási korban áll a rendelkezésünkre.
Tágas, szellős, komfortos az utastér. A műszerfalról nagyon hiányzik egy klasszikus, fizikai gombos-tárcsás klímakonzol
A sok felesleges infó mellett nehéz megtalálni a sebességértéket a műszerfalon - ezen a problémán segít a szélvédőre vetítő rendszer
Amiben a BYD se jó: a modern vezetéstámogató, de sokszor inkább csak vezetőbosszantónak nevezhető rendszerek. A hallucinált táblák, a bizonytalan sávtartás mellé téli utakon jár az időnként behavazódó radar, ami azt jelenti, hogy a biztonsági rendszerek mellett a sima tempomatot is leblokkolja az autó. Sztrádán akár ötpercenként megállhatunk takarítani - vagy mellőzhetjük az amúgy ilyenkor is praktikus, kényelmes sebességtartást, amit egy húszéves Passatban simán használhatnánk
Hogy az elméletet a gyakorlatban is igazolhassam, egy ilyen autót kértem hát el tesztre egy havas vidékre szervezett rövid családi túrához. Az először elektromos autóként bemutatott BYD Seal U kompakt szabadidőautó tavaly konnektoros hibrid hajtással is bemutatkozott, Seal U DM-i néven. Ebből a modellből is a már nevében hazudós csúcsváltozatot kértük el, amiben a DM, mint Dual Motor nem is igaz, hiszen az orrban lévő másfél literes, benzines turbómotor és a hozzá kapcsolt villanymotor mögött a hátsó tengelyen van egy harmadik, szintén elektromos motor is - ez biztosítja az összkerékhajtást, kardántengelytől és mechanikus osztóműtől mentesen. Kemény terepezésre persze ez a rendszer nem alkalmas, arra viszont, hogy a kocsi problémamentesen el tudjon indulni jégen, fel tudjon mászni egy lefagyott lejtőn, ne akadjon el egy mélyebb pocsolyában vagy stabilabban tartsa a kanyart csúszós úton, teljesen elég.
Az üléskomfort olyan, mint a rugózás: puha, kényelmes, sokkal inkább a komfortra, mint a sportosságra hangolva
A csomagtér 425-től 1440 literig variálható a hátsó ablakvonal alatt mérve. Valójában a ferdehátú SUV ennél jóval tágasabb
5,9 másodperc a 0-100, 180 km/h a végsebesség
Sok autópályán, téli útviszonyok mellett 8-8,5 literes fogyasztást mértünk a csaknem kéttonnás SUV-nál. Nyáron ez egy-másfél literrel kevesebbre várható, városi-elővárosi üzemben pedig, naponta töltve nyilván 0 a benzinfogyasztás
Dinamikusan, haladósan, de egyáltalán nem durván szabálytalanul, sok autópályával és sok vidéki, havas-jeges úttal 8-8,5 literes fogyasztást mértünk a nagy BYD-vel. Ez van, csodák nincsenek: nagy test, nagy homlokfelület, nagy sebesség: nagy fogyasztás. Anyagilag viszont még ez a magasabb benzinfogasztás is gazdaságosabb, mint egy hasonló méretű villanyautó gyorstöltős töltögetése. Elektromos sztrádázásnál simán számolhatunk 30 kWh/100 km-t, ami kWh-nként átlagosan kb. 250 forintos gyorstöltési tarifa mellett még 630 forintos benzinárral számolva is 12 literes fogyasztásnak felelne meg, forintban.
A szlovák-lengyel kiránduláson a 60 literes tankot a kiürülés veszélye nélkül kábé 600 kilométerenként töltöttük tele, az othoni, rövidebb utazások során pedig a 18,3 kWh-s akkut használtuk, éjszakai konnektoros töltéssel, nulla benzinfogyasztás mellett. Újra beigazolódott, amit persze már eddig is tudtam: ha csak egy autója lehet az embernek, amivel néha messzebbre is el szeretne menni, és van pénz, de nem nagyon sok pénz új kocsira, akkor bizony 2025-ben nem nagyon van jobb választás, mint egy tágas, kényelmes konnektoros hibrid.
Adatok, árak, egyéb infók a kocsiról a gyártó weboldalán
Az egyik hazai importőr árlistája a modellről
A másik hazai importőr árlistája