Aki vezet, tudja, hogy a KRESZ egyik legfontosabb szabálya, hogy zebra előtt nem szabad előzni vagy elhaladni más jármű mellett A Budapesti Autósok nemrég látványos, szerencsére jól végződő dashcam-videóval mutatták meg, hogy miért is olyan fontos ez a szabály:
A videót több online hírmagazin is bemutatta, az olvasók pedig a kommentblokkokban jókat vitatkoztak arról, hogy az útra kiszaladó gyerek, a rá nem elég gondosan vigyázó szülők vagy a zebrát a kelleténél kicsit gyorsabban megközelítő, a megállóból épp induló busz mellett a zebrára nem elég jól rálátó mondeós lett volna-e a hibás, ha nem ilyen szerencsésen végződik a sztori. Az viszont már csak nagyon ritkán merült fel, hogy egyáltalán hogyan takarhatta ki a zebra végét a belső sávban érkező kocsi elől az a bizonyos busz?
A KRESZ azt is rögzíti, hogy zebra előtt autóval, motorral, kisebb járművel öt, más járművel 15 méteren belül megállni tilos. Ennek a szabálynak pont az az értelme, hogy a parkoló, megálló autó, busz, teherautó ne akadályozhassa a rálátást a zebrára és a zebra előtti járdaszakaszra a többi jármű számára. Természetesen, mint a legtöbb megállási tilalomra, erre is vonatkozik a kitétel, hogy forgalmi okból meg szabad állni a zebra előtt. Ez elég logikus is, mert ha forgalmi okból sem lenne szabad megállni, akkor a gyalogost se lehetne elengedni a zebrán, ugye. Az viszont már nem annyira logikus, ha az útkezelő és/vagy a tömegközlekedési szolgáltató a zebrától alig bár méterre alakítja ki a buszmegállót! Hiszen a buszmegállóban a busz forgalmi okból (mert ott a megállója) szabályosan megállhat, a többi jármű pedig simán elmehet mellette a zebra felé, hiszen az álló busz kikerülése se nem előzés, se nem elhaladás!
A videón látható vészhelyzet kialakulásáért tehát a fővárosi útkezelő illetve a tömegközlekedési vállalat (a Budapest Közút vagy a BKK) legalább annyira felelős, mint a mondeós vagy a kiszaladó gyerek és családja, hiszen a megálló vége, vagyis a buszok orra és a zebra között itt talán ha 6-7 méter lehet a távolság:
A témával kapcsolatosan megkeressük a Budapest Közutat és jelezzük, hogy ezt a Pesti úti buszmegállót és még ki tudja, hány másikat a közlekedésbiztonság szempontjából nagyon nem szerencsésen sikerült kialakítani; javaslatot teszünk a probléma kivizsgálására és az érintett megállóhelyek átépítésére.