Nem egyszerű hatásosan átadni egy olyan triviális üzenetet a járművezetőknek, hogy vezetés közben lehetőleg figyeljenek oda az útra és a táblákra, hiszen ezt elvileg mindenkinek folyamatosan csinálnia kellene, amikor vezet. Mégsem teheti meg sem a Közút, hogy időről időre ne indítson egy olyan kampányt, aminek az a célja, hogy lehetőleg ne nőjön tovább a munkavégzés közben elgázolt, elsodort közutasok száma. A közlekedési sajtónak pedig ilyenkor kutya kötelessége újra elmondania: hahó, autósok, kamionosok: még mindig vigyázni kell az utakon dolgozó emberekre.
Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút szóvivője kéri az autósokat: legyenek a közutasokkal és lassítsanak, ha látják őket
22 autóból álló konvoj vonult fel ma reggel az M0-n, mindegyik autó egy-egy, az ezredforduló óta a hazai utakon munkavégzés közben elhunyt közutas dolgozó nevét viselte
"Közutasokkal vagyok, lassítok" - ez a szlogen az új kampány vezérgondolata. A kampányt a munkaterületen, munkavégzés közben történt balesetek következtében elhunyt közutasok tiszteletére indított narancssárga konvojjal indította a Magyar Közút. A 2000 óta meghalt, legtöbbször figyelmetlen sofőrök által elütött huszonkét útmunkás emléke előtt tisztelegve huszonkét munkagép vonult fel az M0-son konvojban. Sajnos eggyel több, mint tavaly, mert idén tavasszal a nyírbátori mérnökség egyik dolgozóját halálra gázolta egy figyelmetlen autós.
Hogy a szomorúan nagy számú járműből álló konvojt lefotózni érkező tudósítók testközelből is megérezhessék, miért is kellene lassítani, ha útmunkások mellett haladunk el, a vállalkozó kedvűek az M0-on kialakított terelésnél egy munkaterületre kihelyezett íróasztalnál kipróbálhatták, milyen úgy dolgozni, hogy közben sorra húznak el mellettük a járművek, az egy-két tonnás személyutóktól a 40 tonnás kamionokig.
Nem jó.
A terelésnél kihelyezett 60 km/h-s korlátozást természetesen senki sem tartotta be. Kis lézeres sebességmérőnk szerint még a külső, tehát a munkaterülethez közelebb lévő sávban is 70 km/h körül haladtak a járművek és időről időre elzúgott mellettünk egy-egy jóval gyorsabb autó, sőt: busz és kamion is.
A zaj, a menetszél lökései, a nagy járművek mögött keletkező vákuumhatás eleve nem kellemes, de ennél is sokkal rosszabb a tudat: csak idő kérdése, hogy jöjjön egy jármű, aminek vezetője nem csak nem lassít, de valószínűleg nem is figyel. Ezt jó esetben az útmunkások mögött leállított TMA (Truck Mounted Attenuator - nagy gyűrődő zónás "párnával" felszerelt biztonsági eszköz) állítja majd meg, rosszabb esetben pedig ki tudja, mi, miután ki tudja, min és kin gázolt át a munkaterületen.
Nem szeretnénk csatlakozni az összes szabály maradéktalan betartásáról lamentáló álszent kórushoz, amelynek komolytalan éneke folyamatosan ott visszhangzik a közlekedésbiztonsággal foglalkozó hazai intézmények, szervezetek mainstream kommunikációjában. Tisztában vagyunk vele, hogy a magyar utakon túl sok a túlkorlátozás, az indokolatlan lassítás ahhoz, hogy mindig mindent betartson az ember. (Egyesületünk épp azért dolgozik, hogy ez ne így legyen: ha indokolatlan korlátozást, hibásan kialakított forgalmi rendet látsz, jelentsd nekünk!) Azt viszont mi is kérjük mindenkitől, aki járművet vezet, hogy egyrészt figyeljen oda; ne hagyja, hogy a telefonja vagy az autó infotainmentje vagy bármi elvonja a figyelmét az útról! Másrészt amikor észrevesszük, hogy az út mellett munka folyik, még jobban figyeljünk, lassítsunk, ahol pedig ténylegesen ott is vannak az emberek, urambocsá' akár még a táblával jelzett sebességkorlátozást se szégyelljük betartani! Legyünk a közutasokkal és lassítsunk - nem olyan nagy kérés ez!