Budapest agglomerációjában járunk, nagyjából két hónapja. Egy Skoda Kamiq tesztautóban élveztem éppen az új autók biztonságát és megbízhatóságát, amikor furcsa, ütemesen csattogó, folyamatosan egyre csak hangosodó zajra lettem figyelmes. Mivel az összes ablak fel volt húzva, először a járművön belül kerestem a hangeffekt forrását, ám még szinte le sem vettem a lában a gázpedálról, amikor felfedeztem a zaj valódi eredetét a szembesávban. A dombon felfelé egy frissítés előtti G Astra közeledett, ezzel együtt pedig a csattogó, szörnyű motorhang is másodpercről másodpercre hangosabbá vált. A domborzati adottságoknak köszönhetően még éppen átláttam az Astra alatt, amikor egy hatalmas csattanás kíséretében füstfelhő és vastag, fekete olajpermet ömlött az autó alá.
Az első szabályos lehetőségnél megfordultam, hátha tudok segíteni valamivel a tulajdonosnak. Ismerős vagyok a környéken, így szükség esetén akár szerelőt, akár trélert is tudtam volna keríteni. Az esemény helyszínéről indulva nem volt nehéz megtalálni az Astrát, hiszen hosszú, egyértelmű olajcsík vezetett végig az aszfalton, egészen a következő buszmegállóban, az út szélén rostokló autóig. Legnagyobb meglepetésemre az egyik legmegbízhatóbbnak kikiáltott, 8 szelepes erőforrás fogadott a motortérben.
A tulaj ekkor már hívott segítséget, helyi lakosként szintén volt kontaktja az efféle helyzetekre, így gyorsan megtárgyaltuk, hogy erre azért ő sem számított, majd megkérdeztem, hogy készíthetek-e néhány fényképet. A tulaj engedélyének birtokában előkaptam a telefonomat, és befeküdtem az autó alá.
Az olajteknőn tátongó lyuk viszonylag egyszerűvé tette a probléma forrásának keresését, és bár nem láttunk be rendesen a hajtókarokhoz, már ennyiből is egyértelmű volt, hogy ezt a motort már nem érdemes megmenteni. Mindezt persze jóval olcsóbban is meg lehetett volna úszni, ha a zaj megjelenésekor azonnal félreállnak az autóval és meg sem próbálja felküzdeni az Astrát a komoly emelkedőn a sofőr, ám utólag már könnyedén okos az ember.
A tanulság tehát sokrétű. Kiindulhatunk már egészen az alapoktól is: mindig tartsátok karban az autótokat, még akkor is, ha egy igazán elpusztíthatatlan hírnevű konstrukcióról van szó. Ha pedig mégis baj van, mondjuk hirtelen megváltozik a motorhang vagy elfogy a teljesítmény, netán a kettő egyszerre, akkor ne erőltessétek a dolgot, inkább álljatok félre és hívjatok hozzáértő segítséget. Záró jótanácsként pedig azt javaslom, hogy mindig próbáljatok meg a bajbajutott, út szélén rekedt embertársaitokon segíteni, nyilván a kellő óvintézkedések megtétele után. Az első a saját biztonságotok, de az is fontos, hogy a kevésbé szerencsések is hazajussanak valahogy.