Néma csendben gyűjti a szemetet az elektromos kukásautó
Bányagéptől a önjáró, falépítő homlokrakodóig már minden készül elektromos hajtással is. Még kukásautó is. A legújabb, frissen szolgálatba állt példányok Kingston városának (Ontario, Kanada) segítenek csökkenteni a CO2 kibocsátást. A város 2040-re szeretné nullára visszaszorítani a városfenntartási munkákat végző járművek szén-dioxid-emisszióját, így beruháztak két új, tisztán elektromos kukásautóra.
A kukásautók az újgenerációs Mack LR Electrics első példányai közé tartoznak, amelyek 600 voltos, 376 kWh-s NMC (nikkel-mangán-kobalt-oxid) akkumulátorokkal készülnek. Az új akkuk 42 százalékkal több kapacitást és nagyobb, bő 100 mérföldes aktív - munkával töltött - hatótávolságot ígérnek, mint korábban. A jármű két darab villanymotorja 448 lóerőt képes leadni folyamatosan, a csúcsteljesítmény pedig 536 lóerő. Akkumulátora gyorstölthető - már amennyiben a 2 órás töltési idő gyorsnak számít -, legfeljebb 150 kW-os teljesítménnyel.
Még egy jó hír: aki valamiért imádja a kommunális munkagépeket, az jutányos áron begyűjthet magának akár otthonra is egy elektromos kukásautót. Igaz, Lego-ból .
Villanyúthenger a Hamm-tól
Van egy olyan járműfajta, ahol egyáltalán nem számít hátránynak, a túlsúly. Sőt, az úthengernek kifejezetten jó, ha nehéz, mint a sár - sőt. És most épp egy ilyen, nyolc darabos, különböző méretű és teljesítményű elektromos hajtású úthengerekből álló munkagépcsaládot mutatott be a Hamm.
De miért jó, ha villany hajt egy úthengert? Amellett, hogy a munkások csendesebb, tisztább környezetben dolgozhatnak - eltekintve a forró aszfaltból kipárolgó oldószerektől - még olyan, szellőzés szempontjából problémás helyeken is bevethető egy villanyúthenger, mint amilyenek a zárt terek, mélygarázsok. Emellett az elektromos gépek karbantartása is olcsóbb, például a felhasznált olaj 70 százaléka megspórolható az elektromos motorok használatának köszönhetően és jóval kevesebb a kopó alkatrész is.
Az új úthengercsalád minden tagja ugyanazt a 48 V-os, 23,4 kWh-s lítium-ion akkumulátort kapja, amely a gyártó szerint elegendő energiát biztosít egy teljes munkanaphoz. A teljesen lemerült munkagépet körülbelül négy óra alatt lehet feltölteni szabványos NEMA (L2) csatlakozón keresztül.
Akkumulátoros kotrógép, ami ha lemerül, konnektorból tovább működtethető
Úgy látszik, ez egy ilyen hét, mindenféle elektromos munkagépek bukkantak fel a világban. Olyanok, mint például ez a kompakt méretű exkavátor, amelynek amellett, hogy akkumulátoros, még van egy másik szuperképessége is: ha lemerül, csak be kell dugni a konnektorba és mehet tovább a munka.
Már, ha valaki az egy töltéssel ledolgozható 8 órán túl tovább szeretné használni a gépet. Ha hálózati tápellátás nem áll rendelkezésre, vagy nem lenne praktikus egy hosszabbító végén csüngő géppel dolgozni, akkor az opcionális, külső gyorstöltővel kevesebb mint négy óra alatt feltölthető a Takeuchi TB20e 24,7 kWh-s lítium-ion akkumulátora.
Magában az exkavátorban két elektromos motor dolgozik, egyik a gép mozgatásáért, a másik a hidraulika működéséért felel.