Az EU közlekedésbiztonsági hatékonyságától a várandós nők biztonságiöv-használatáig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Öt évvel a legutóbbi európai választások után: biztonságosabbá teszi-e az EU az utakat?

2019 tavaszán az ETSC (Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) ünnepi hangulatban volt. Az EU éppen akkor véglegesítette a politikai megállapodást a járműbiztonság terén tett világraszóló előrelépésről, mely csak most kezdett kifizetődni – olvasható a Tanács ügyvezető igazgatójának véleménycikkében . Ennek kivonatát mutatjuk be az alábbiakban:

Antonio Avenoso szerint a műszaki előírásokkal kapcsolatos többéves huzavona után idén júliustól az EU-ban értékesített összes új autó új biztonsági technológiák egész sorát fogja tartalmazni, az automatikus vészfékező rendszerektől kezdve a sávelhagyásra figyelmeztető rendszereken át az intelligens sebességasszisztensig és a figyelemelterelés figyeléséig. Ez az átfogó változás életeket fog menteni az elkövetkező években. Az EU szeret büszkélkedni a közös töltőszabványokkal és a roamingköltségek megszüntetésével – de ezek nem fogják megmenteni az Ön vagy gyermekei életét. A járműbiztonság javítása az EU egyik legnagyobb vívmánya.

2019: Covid, új konfliktusok Európában, a Közel-Keleten és Afrikában: a kormányok egyik válságból a másikba ugráltak, és ez az uniós intézmények esetében sem volt másképp. A közúti biztonság háttérbe szorult, azonban ismét prioritássá kell válnia! Az elmúlt öt évben 100 000 ember halt meg az EU útjain, és a következő öt évben további 100 000 ember fog meghalni, ha semmi sem változik.

E nehéz politikai helyzet ellenére 2019 óta számos olyan intézkedést hoztak az EU-ban, amelyek együttesen pozitív hatást gyakorolnak majd.

Íme néhány példa:

  • A vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok mostantól a nemzetközi útvonalakon közlekedő furgonvezetőkre is vonatkoznak

  • A tagállamok számára könnyebbé válik a közúti közlekedési szabálysértést elkövető külföldi járművezetők szankcionálása és több veszélyes magatartásra is kiterjed majd a szabályozás

  • Az online szállítási és taxis platformok sofőrjeit és utasait munkavállalóként kell kezelni, és jobban kell védeni őket

  • Az európai úthálózat több száz városának kell majd fenntartható városi mobilitási terveket kidolgoznia, amelyeknek biztonsági elemet is tartalmazniuk kell

  • Az EU parlamenti képviselői támogattak számos intézkedést, amelyet az EU-nak a közúti biztonság javítása érdekébenhozna meg.

Az EU 2017-ben célul tűzte ki, hogy a 2030-ig tartó évtizedben felére csökkenti a közúti halálesetek számát. Hogy állunk? 2019 és 2023 között a halálesetek száma 10 százalékkal csökkent. A cél eléréséhez több mint kétszer ennyivel kellett volna csökkenniük.

Az intelligens sebességasszisztensre, az elektronikus adatrögzítőre és a figyelemelterelésre való figyelmeztetésre vonatkozó minimumkövetelmények gyengének bizonyultak ahhoz, hogy a remélt előnyökkel járjanak. A megélhetési válság miatt a járművezetők is ritkábban cserélik le járműveiket, ami azt jelenti, hogy az új biztonsági technológiáknak hosszabb időre van szükségük ahhoz, hogy a teljes flottát elérjék. Az EU emellett olyan új vezetéstámogató funkciókat is támogat, amelyek véleményünk szerint növelhetik a járművezetők figyelmének elterelését.

Ami az új jogszabályokat illeti, az Európai Bizottság új „közlekedésbiztonsági csomagjának” zászlóshajója a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályok felülvizsgálata volt. Ez tartalmazott néhány fontos javítást, különösen az ittas vezetés kérdésében. Az új járművezetőkre az első két évben nulla tolerancia-határértéket kell alkalmazni. Az alkoholfüggők pedig most először vehetnek részt rehabilitációs programokban, ami alternatívája annak, hogy az ittas vezetésért elítélt személyek elveszítsék a jogosítványukat. 

Sajnos az iparág évek óta tartó nyomása nyomán az új engedélyezési szabályok végül azt eredményezhetik, hogy már 17 éves gyerekek is vezethetnek teherautót. Az ETSC szerint ez nagy hiba lenne, mivel az adatok egyértelműen azt mutatják, hogy minél fiatalabb egy tehergépkocsivezető, annál nagyobb a kockázati profilja. Az új javaslatok azt is tartalmazzák, hogy a 16 évesek legfeljebb 2,5 tonnás személygépkocsikat vezethetnének, feltéve, hogy 45 km/h sebességkorlátozóval vannak felszerelve. A Bizottság hatásvizsgálata szerint ez ronthatja a kerékpárosok és a gyalogosok közlekedésbiztonságát.

Az ETSC úgy véli, már régóta esedékes lenne olyan uniós közúti biztonsági ügynökség létrehozása, mely konkrét hatáskörrel rendelkezne, például az autonóm járművek bevezetésének irányításával és a balesetek kivizsgálásával. Míg a többi európai közlekedési mód (légi, tengeri és vasúti közlekedés) rendelkezik a biztonságért felelős uniós ügynökséggel, addig a közúti közlekedésben nincs ilyen ügynökség. Az ETSC sürgeti a Bizottságot, hogy kezdje meg a járműbiztonsági szabályok új felülvizsgálatát a gyorsan fejlődő biztonsági technológiák figyelembevétele érdekében, és hogy mozdítsa elő a járművek időszakos műszaki ellenőrzésének reformját annak érdekében, hogy ezek a technológiák a jármű teljes élettartama alatt megmaradjanak.

2405 Magyar Kozut Okosize 1

Az elmúlt öt év zavaró tendenciája a közlekedés és a mobilitás körüli „kultúrharcok” erősödése volt. Összecsapások voltak a sebességhatárok, a sebességmérő kamerák és a kis forgalmú övezetek miatt. A közlekedésbiztonság politizálása nem új jelenség, de úgy tűnik, hogy a viták hangneme az utóbbi időben rosszabb lett. Ennek nincs sok értelme, hiszen nincs olyan család Európában, amelyet ne érintett volna valamilyen módon a közúti trauma. Figyeljünk tehát arra, hogy mit mondanak a politikusok ezekről a kérdésekről. Kérdezzék meg tőlük, hogy támogatják-e az utakon tapasztalható erőszak csökkentését célzó, bevált intézkedéseket. De mindenekelőtt menjenek el szavazni – zárja a cikket az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács igazgatója.

Közlekedésbiztonsági (okos) fejlesztések a gyalogosokért, kerékpárosokért

Egy Zalaegerszegen megvalósított pilot projekt keretében újabb lépéseket tesz a Magyar Közút a gyalogosok és kerékpárosok védelme érdekében. Az ORFK-OBB magazinjának cikke szerint a projekt lényege, hogy speciális szenzorok segítségével észlelik a gyalogosokat és kerékpárosokat a gyalogos-átkelőknél. Ezután ezt az információt továbbítják a fedélzeti egységekkel felszerelt járműveknek, melyek figyelmeztethetik a vezetőket a közelgő gyalogosokra. Módosították a forgalmi lámpákat is, melyek visszaszámlálókat és ajánlott sebességet is jeleznek. A projekt célja a közúti balesetek számának csökkentése és a forgalom gördülékenyebbé tétele.

2405 Magyar Kozut Okosize 1

Az egész cikk ITT olvasható.

A Waymo a legújabb vállalat, mely ellen autonóm vagy részben automatizált technológia miatt vizsgálat folyik

A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) honlapján közzétette a vizsgálatot részletező dokumentumokat, melyeket 22 bejelentés nyomán indítottak, mert a Waymo járművei vagy balesetet szenvedtek, vagy megsértették a közlekedési szabályokat. Az elmúlt hónapban az ügynökség legalább négy vizsgálatot indított olyan járművekkel kapcsolatban, amelyek képesek önmagukat vezetni, vagy legalább bizonyos vezetési funkciókat átvenni – írja az amerikai AP hírügynökség .

2405 Magyar Kozut Okosize 1

A Waymo, a Google egykori önvezető járművekkel foglalkozó egysége ellen indított vizsgálat során az ügynökség közölte, hogy 17 balesetről és öt másik, a közlekedési törvények lehetséges megsértéséről szóló jelentésről van tudomása. Sérültekről nem érkezett jelentés. A balesetek során a Waymo járművei álló tárgyaknak, például kapuknak, láncoknak vagy parkoló járműveknek ütköztek. Az incidensek egy része a dokumentumok szerint röviddel azután történt, hogy a Waymo vezetési rendszere váratlanul viselkedett a forgalomirányító eszközök közelében.

Az állapotos hölgyeknek vigyázniuk kell, hogyan kapcsolják be magukat!

„Mentsük meg a babáinkat azzal, hogy bekötjük magunkat, amikor a volánnál ülünk, kedves autós anyukák”. Ez a felirata annak a terhes nőknek szánt illusztrációnak, melyet május 18. óta széles körben megosztottak a Facebookon Franciaországban – írja a 20minutes.fr . Az ábrán a biztonsági öv elhelyezésének „jó” és „rossz” módja látható, amikor áldott állapotban lévő nő ül az autóban, vagyis a poszt szerint az övet a has alá kell helyezni, nem pedig a hasra, ahogyan az megszokott.

2405 Magyar Kozut Okosize 1

A posztot 44 ezre lájkolták, tehát ha hamis információt tartalmaz(na), valódi veszélyt jelenthet mindazok számára, akik készpénznek veszik. Ráadásul a posztoló nem igazán tűnik közlekedésbiztonsági szervezetnek. Szerencsére az állítás igaz. A securite-routiere.gouv.fr weboldalon ismertetett francia kormányzati irányelvek szerint ugyanis ahhoz, hogy az öv hatékony legyen, „az öv alsó hevederének mindig a csípőcsont alatt, azaz a lehető legközelebb kell lennie a szeméremcsonthoz”. Az öv nem „sértheti meg a gyermeket”.

Ezt az információt megerősítette a Prévention Routière egyesület, mely a közúti balesetek és halálesetek ellen küzd. Az egyesület a honlapján azt is közli, hogy terhesség esetén az övnek a lehető legalacsonyabban kell elhelyezkednie, „hogy elkerülhető legyen a hasra gyakorolt hatás”.

2008 áprilisában az American Journal of Obstretics and Gynecology című folyóirat jelentést tett közzé a közúti balesetek magzatra gyakorolt hatásairól: legalább húsz hetes terhes nőkkel történt 57 autóbalesetből 80 százalékban a biztonsági öv nem használata okozta a magzat elvesztését. Egy másik, a The American Journal of Preventive Medicine című folyóiratban 2013-ban megjelent tanulmány szerint balesetet követően a biztonsági övet nem használó terhes nők háromszor nagyobb valószínűséggel hoztak világra halva született gyermeket.

Lettország ittas vezetőktől elkobzott autókat adományoz Ukrajnának

A balti ország a háború sújtotta Ukrajna támogatásaként úgy döntött, hogy több tucat elkobzott autót adományoz. A járműveket ittas vezetőktől foglalták le, és a tervek szerint katonai tisztviselők, egészségügyi létesítmények és a civil kormányzat fogja használni őket. A gépkocsik becsült értéke 87 361 euró, azaz körülbelül 3,35 millió forint – olvasható az Autószektor on.

2405 Magyar Kozut Okosize 1

Képek: 20minutes.fr, Autószektor, ETSC, OpenningStat/Facebook, ORFK-OBB

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély örményország IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi kamaz mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ