A Tesla jogos (?) ekézései – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

A Tesla tömegesen hívja vissza az autóit az Autopilotnak nevezett rendszer miatt. De mi ez? Miért kell visszahívni? És mit tesz a gyár? Egyúttal a guruló teher-háromszög, a Cybertrackkel kapcsolatban is felmerültek biztonsági aggályok, például a formája miatt.

Már megint az Autopilot: visszahívnak 2 millió Teslát az USA-ban

A Tesla visszahívja szinte az összes, az Egyesült Államokban eladott járművét, több mint 2 milliót, hogy kijavítsa a hibás rendszert, amely állítólag biztosítja, hogy a sofőrök figyeljenek, amikor az Autopilotot használják – írja az amerikai AP News.

A Tesla 2015 októberében vezette be az Autopilot szoftvert, amelyet Elon Musk vezérigazgató mélyreható élményként harangozott be. Egyébként más autógyártók, például a Mercedes-Benz, az Audi és a Volvo már korábban is kínáltak olyan szolgáltatást, ami a fancy tempomatnak felelt meg – az autókat a saját sávjukban és az előtte haladó forgalomtól adott távolságban tartotta. Musknak azonban volt egy újítása: az Autopilot, mint mondta, képes volt önállóan sávot váltani. „Ez elég drasztikusan meg fogja változtatni az emberek felfogását a jövőről” – mondta Musk, miközben figyelmeztetett, hogy a sofőröknek továbbra is figyelniük kell.

60cfc7f473f2c5025eb4dc27d68d65eb

Nyolc évvel később az amerikai autóbiztonsági felügyeletek nyomást gyakoroltak a Teslára, hogy visszahívja majdnem az összes járművét, amelyet az USA-ban értékesített, mert a vezetői felügyeleti rendszer túl hézagos. A javítás szoftverfrissítéssel történik majd, mely több figyelmeztetést és korlátozást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy hol működhet a rendszer.

Az AP News összefoglalja azt is, hogyan fejlődött az Autopilot az elmúlt nyolc évben, és miért hívják vissza.

Az Autopilot alapfelszereltségben képes automatikusan kormányozni, gyorsítani és fékezni a sávjában az Autosteer és a Traffic Aware Cruise Control nevű két funkció segítségével. Egy másik szint, a Navigate on Autopilot nevű funkció sávváltásokat javasol, és kiigazításokat végez, hogy a sofőrök ne akadjanak el a lassú forgalom mögött. Az Autosteer funkciót a korlátozottan járható autópályákon való használatra szánják. De van egy másik funkció is, az Autosteer on City Streets. A Tesla-tulajdonosok azt is tesztelik, amit a vállalat „Full Self-Driving” (teljes önvezetés) szoftvernek nevez. Nevük ellenére a vállalat szerint a rendszerek a vezetők segítésére szolgálnak, egyik sem képes önállóan vezetni, és az ember-sofőröknek mindig készen kell állniuk a beavatkozásra.

Mi a probléma? Tanulmányok azt mutatják, hogy ha az emberek egyszer elkezdik használni az automatizált technológiát, hajlamosak túlságosan megbízni benne, és kiesnek a gyakorlatból. Az első halálos áldozattal járó baleset 2016 júniusában történt, amikor egy Tesla Model S egy előtte keresztező nyerges vontató alá hajtott. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) vizsgálatot folytatott, és a sofőrt és a Teslát hibáztatta, amiért nem vették észre a teherautót. A vizsgálatot visszahívás kérése nélkül zárták le, de bírálták a Tesla Autopilot forgalmazásának módját. Aztán egyre több Tesla kezdett el ütközni az autópályákon parkoló mentőautókkal. 2021-ben az NHTSA új vizsgálatot indított, melynek középpontjában 322, a Tesla Autopilotját érintő baleset állt. Legalább 35 Tesla-balesethez küldtek helyszínelőket, melyekben 17 ember vesztette életét.

60cfc7f473f2c5025eb4dc27d68d65eb

December közepén érkezett a hír, hogy a Tesla beleegyezett több mint 2 millió, 2012 óta gyártott jármű visszahívásába. Az NHTSA szerint a Tesla vezetőfelügyeleti rendszere hibás, és „előreláthatóan a rendszer helytelen használatához vezethet”. A Tesla nem értett egyet a megállapítással, de úgy döntött, hogy szoftverfrissítést hajt végre. A rendszert kiegészítik a szembetűnőbb vizuális figyelmeztetésekkel, az Autosteer be- és kikapcsolásának egyszerűsítésével, valamint annak további ellenőrzésével, hogy az Autosteert ellenőrzött bekötőutakon kívül és forgalomirányító eszközökhöz való közeledéskor használják-e a járművet. Bizonyos esetekben korlátozhatja magát a rendszer, hogy hol működhet. A kritikusok szerint a kormánykeréken lévő kezek figyelése nem elegendő, és minden Teslában kameráknak a vezető szemét kellene figyelnie.

Szakértők szerint a Tesla Cybertruck merev szerkezete, éles kialakítása biztonsági aggályokat vet fel

Szintén a héten történt: a Tesla Cybertruck szögletes kialakítása miatt a biztonsági szakértők aggódnak, hogy az elektromos pickup merev, rozsdamentes acélból készült külső váza sérüléseket okozhat a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, valamint kárt tehet az utakon közlekedő más járművekben.

A Reuters – melyet az Indian Times idéz – hat biztonsági szakemberrel és illetékessel beszélt, akik megtekintették a Tesla által közel négy év óta első új járművén végzett töréstesztek videóit, amelyeket a múlt héten webes átadási eseményen mutattak be.

„A nagy probléma az, hogy ha vastag rozsdamentes acél felhasználásával valóban nagyon merevvé teszik a jármű borítását, viszont amikor az emberek beverik a fejüket, az nagyobb kárt fog okozni bennük” – mondta Adrian Lund, az IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) korábbi elnöke, akinek a jármű-töréstesztjei ipari szabványnak számítanak.

A Tesla a Cybertruck szerkezeteit dicsérte, amelyek elnyelik az ütközés során fellépő ütközést. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója kedden egy közösségi médiában közzétett bejegyzésében azt mondta, hogy „nagyon biztos benne”, hogy a Cybertruck biztonságosabb lesz az utasok és a gyalogosok számára, mint más teherautók.

A lapos síkokkal és hosszú, egyenes élekkel tervezett jármű vizuálisan is markáns. Ez az első rozsdamentes acélból készült külsővel rendelkező autó az 1985-ös „Vissza a jövőbe” című filmben szereplő DeLorean autó bemutatása óta. Az anyag még a paneleket formázó présgépet is összetörte, mondta Musk, aki a jármű strapabírását dicsérte.

Ezgif.Com Webp To Jpg Converted

A texasi Austinban található gyárban tartott bemutató eseményen a Tesla képviselője elmondta, hogy a hidegen sajtolt, rozsdamentes karosszériaelemeket úgy tervezték, hogy elnyeljék az ütközés során fellépő ütéseket. Az első és a hátsó szerkezetek energiaelnyelő bordákkal rendelkeznek, amelyek segítenek az energia elvezetésében, oldalirányú ütközéskor pedig az ajtó külső felülete viseli az ütközési terhelés nagy részét – közölték. Samer Hamdar, a George Washington Egyetem autóbiztonsági professzora aggodalmának adott hangot a korlátozott „gyűrődési zónák” miatt, de hozzátette, hogy más jellemzők kárpótolhatják ezt. (A gyűrődési zónák az autó olyan részei, amelyek ütközéskor úgy deformálódnak, hogy biztonságosabban elnyelik az ütközés energiáját.)

A szakértői aggodalmak nagy része a Cybertruckon kívül állókra összpontosult. „Ha egy másik autóval összeveszel, te fogsz nyerni” – mondta Musk. David Friedman, az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) korábbi megbízott vezetője leírta, hogy milyen hatása lesz a baleset vesztesére: „Ha egy másik járművel ütközöl, melynek van gyűrődő zónája, és a te autód merevebb, akkor az ő autójuk összenyomódik, a tiéd pedig ellenáll” – mondta. Julia Griswold, a Kaliforniai Egyetem Biztonságos Közlekedéskutató Központjának igazgatója elmondta, hogy „riasztónak” találta a Tesla által közzétett törésteszt-videókat. Szerinte a pickupok nagy tömege és nagy gyorsulásuk veszélyes lehet a nem benne utazók számára.

A Tesla nem árulta el, hogy fogja-e árulni a Cybertruckokat Európában, de a főmérnök decemberben azt nyilatkozta a TopGearnek, hogy a gyalogosok védelmét a külső kitüremkedések korlátozásával is elérni szándékozó uniós biztonsági szabályok megnehezíthetik az itteni eladást. „Reméljük, hogy a Tesla nem hozza ezt a járművet Európába. Egy ilyen méretű, teljesítményű és hatalmas tömegű jármű ütközés esetén halálos lesz a gyalogosok és kerékpárosok számára” – áll a brüsszeli székhelyű nonprofit szervezet, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács közleményében.

Az amerikai szabályozó hatóságok a járműgyártókra támaszkodnak, hogy önellenőrzéssel igazolják a biztonsági előírások betartását. Musk egy Sandy Munro autóipari tanácsadónak adott interjúban nemrég azt mondta, hogy a Cybertruck átment a hatósági ellenőrzésen.

A Cybertruck 60 990 dolláros induló áron nem lesz olyan nagy volumenű jármű, mint a Tesla H Model Y, de Musk elmondta, hogy a Tesla valószínűleg 2025-re eléri az évi nagyjából 250 000 Cybertruck gyártását.

Az első mintegy tucatnyi pickupot december elején bocsátották a vásárlók rendelkezésére.

Képek: Indian Times, Tesla

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ