Átalakul Európa egyik legnagyobb kamionparkolója
Az Ashford International Truckstop az angliai Kentben található. Ez Európa egyik legnagyobb kamionparkolója, 21 hektáron 660 parkolóhellyel, amik mellett üzletek, éttermek, bárok és még edzőterem is szolgálja az itt megálló sofőrök kényelmét. Akik sokan is vannak: évente 3,5 millió kamion fordul meg a környéken.
Nemrég a BP elektromos töltőpontok telepítésével, fenntartásával, karbantartásával foglalkozó szárnya, a BP Pulse úgy döntött, átalakítja a parkolót, méghozzá úgy, hogy az elektromos teherautókat, kamionokat üzemeltető cégek számára is vonzó legyen. Magyarul: alaposan megszórják a kamionparkolót töltőpontokkal. Amit persze teljesen más dimenzióban kell elképzelni, mint egy otthoni fali töltőt a garázsban.
A vállalat szerint az Ashford International Truckstop körülbelül húsz megawatt töltőkapacitást kínálna az idelátogatóknak. Ez a teljesítmény 10 darab 400 kW-os és 125 darab 100 kW-os töltőből áll össze. A megvalósítás lehetősége elsősorban attól függ, hogy rendelkezésre állhat-e majd ez a bődületes mennyiségű energia, illetve, hogy lesz-e a töltésre folyamatos fizetőképes kereslet.
A BP Pulse nem hirtelen felindulásból fektetne az elektromos fuvrozási infrastruktúra fejlesztésébe. A cég ebben üzletileg érdekelt, hiszen töltőket, és elektromos energiát értékesít, és szeretnék, ha az akkumulátoros elektromos hajtás a fuvarozók körében minél gyorsabban elterjedne.
Nem is ez az első, az elektromos áruszállítás vonzóbbá tételét célzó megmozdulásuk. 2023 januárjában a BP elindította Európa első teherautó-töltőfolyosóját Németország egyik, 600 km hosszú tranzitútján. A BP-nek már 21 működő Aral pulse - ez a BP németországi márkája - elektromosteherautó-parkolója van, ami lehetővé teszi, hogy elektromos teherautóval is több száz kilométeres távokon biztonsággal lehessen árut szállítani a környéken. Az Ashfordban a tervek szerint 2026-tól működő töltők is ehhez a nemzetközi hálózathoz csatlakozhatnak majd.
Egy lánc már nem is elég ennek a villanybringának
Van, amikor a kard helyett mégis inkább a kevésbé fényes láncot választja valaki. És abból is rögtön kettőt. Persze kell is, mert a Biktrix - egy kanadai, elektromos bringák gyártására specializálódott cég - frissen bemutatott elektromos hegyikerékpárja a szokásos kb. 750 wattos teljesítmény helyett 2300 wattal szaggatja maga alatt a terepet. Ez durván a tízszerese egy kerékpározó ember teljesítményének, ami megterhelő a bringa szerkezeti elemei számára is.
Persze használhattak volna masszív agymotort is, és akkor nem kéne bajlódni a dupla lánccal, de ez a megoldás csúnyán felborította volna a villanybringa súlyelosztását. Így a cégnél ragaszkodtak a középmotoros megoldáshoz, amiből egyedi építésű került a Juggernaut XD fantázianevű bringára. Igazán látványos, hogy a motortól a kerékpár mindkét oldalán lánc megy a hajtott hátsó kerék felé:
A láncon kívül az egész kerékpárt úgy tervezték, hogy bírja a gyűrődést. Irgalmatlan rugóstagok dolgoznak az üresen - akksi nélkül - 32,6 kilogrammos vázon. Az akku 52 voltos, 17Ah-s, 910 Wh-s kapacitással, ami teljes gázon használva 64 kilométer megtételére elegendő. Ez a minimum, ésszel tekerve tovább is el lehet jutni a brutális bringával.
A Hyundai új, elektromos haszonjárművet mutatott be
Tavaly közel 270 ezer elektromos személyautót adott el a Hyundai, és ha már lendületben vannak, akkor kipróbálják magukat az elektromos haszonjárművek piacán is. A pár napja bemutatott új, "ST1" EV haszonjármű platformra egy egész modellcsalád épül majd.
Az első példány formáját elnézve nehéz nem azonnal a 2021-ben bemutatott, kisbuszszerű Staria-ra gondolni. A gömbölyded forma a haszonjárműnek is jól áll, bár vicces, ahogy a lágy, kerekded elejű autó hátrafelé megszögletesedik, hiszen az áruszállításhoz, a jó helykihasználáshoz már inkább az a forma ideális.
Nyújtott orra ütközéskor a vezető biztonságát szolgálja, tetején áramvonalas légterelő javítja a közegellenállási értéket, a kis hasmagasság pedig a ki-és berakodásnál jelent előnyt. A Hyundainál gondoltak a városi környezetben kényszerből szűk, lehetetlen helyeken megálló, rakodó sofőrökre is: az autó könnyen sérülő részei ellenálló, fekete műanyagbevonatot kaptak.
A Hyundai az év első felére ígéri, a modell műszaki adatait és a várható árakat. Sajnos az értékesítés először kizárólag a hazai - koreai - piacon indul, de reméljük hozzánk is elér valamikor a szép, tiszta üzemű fehér furgon.