Zebrán gázolt az autós
Egy figyelmetlen sofőr elütött egy kiskorú fiút a zebrán Verpelét belvárosában. A baleset 2022 októberében történt. A sofőr a parkolóból kihajtva nem vette észre a gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyermeket, és elütötte őt. A fiú súlyos, csonttöréssel járó sérülést szenvedett. A sofőr ellen vádat emeltek közúti baleset gondatlan okozása miatt. A járási ügyészség pénzbüntetés és járművezetéstől eltiltás kiszabását indítványozta.
A teljes cikk az ORFK-OBB oldalán olvasható ITT .
Az autót is elkobozhatják – szigorítás Ausztriában
Ausztria március 1-jétől szigorítja a gyorshajtókra kiszabható büntetéseket. Szélsőséges gyorshajtás esetén ezentúl a járművet is elkobozhatják. Az ADAC cikke kiemeli, hogy – ez mindenkire vonatkozik, tehát külföldiekre is – a járművet ideiglenesen, legfeljebb 14 napra a helyszínen lefoglalhatják, ha a megengedett sebességhatárt belterületen több mint 60 km/h-val, illetve belterületen kívül több mint 70 km/h-val lépik túl. Ha akár 80 km/h túllépéssel rajtakapnak városi területen vagy 90 km/h-val városon kívül, az autót véglegesen elkobozhatják és elárverezhetik. Ha a jármű nem a vezetőé, csak ideiglenes elkobzás engedélyezett.
Ausztria már 2021-ben jelentősen megemelte a gyorshajtásért kiszabható bírságokat. Aki 30 km/h-val gyorsabban halad, annak legalább 150 eurót kell fizetnie. Különösen súlyos esetekben és visszaesők esetében a bírság akár 5000 euróra is emelkedhet. Akit Ausztriában gyorshajtáson kapnak, azonnal fizessen – tanácsolja az ADAC. Az osztrák bírságokat ugyanis Németországban is be lehet hajtani (és Magyarországon is – a szerk.)
Míg a bírságok külföldön is érvényesíthetők, addig a járművezetéstől való eltiltás csak abban az országban érvényes, ahol azt kiszabták. Ausztriában egy hónapra bevonható a vezetői engedély, ha a sebességhatárt városi területen 40 km/h-nál, városon kívül pedig 50 km/h-nál nagyobb sebességgel lépik túl.
A közlekedésbiztonság jobb, mint amilyennek látszik
Bár a balesetekről szóló híradások gyakran keltik a benyomást, hogy a közlekedés egyre veszélyesebbé válik, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) kutatásai alapján valójában biztató tendenciák figyelhetőek meg a magyarországi közlekedésbiztonság területén.
Berzai Zsolt, a KTI főmunkatársa rámutat, hogy a halálos balesetek száma 2010 óta több mint 40 százalékkal csökkent. Ez a figyelemre méltó javulás összetett okokra vezethető vissza, melyek közül kiemelhető:
- A közlekedési infrastruktúra fejlesztése: új utak és autópályák építése, a meglévő úthálózat korszerűsítése, biztonságosabb kerékpárutak és gyalogátkelőhelyek kialakítása.
- A járművek biztonságosabbá válása: a modern autók egyre fejlettebb biztonsági berendezésekkel (pl. ABS, ESP, légzsákok) szereltek fel, melyek hatékonyan védik a balesetekben érintetteket.
- Hatékonyabb rendőri ellenőrzések: a rendőrség fokozottan ellenőrzi a közlekedési szabályok betartását, kiemelt figyelmet fordítva a sebességtúllépésre, az ittas vezetésre és a biztonsági öv használatára.
- A közlekedési nevelés erősödése: a KTI és más szervezetek célzott programokkal igyekeznek felhívni a közlekedők figyelmét a felelős magatartás fontosságára.
A kiemeli a biztonsági öv használatának kiemelkedő fontosságát. A statisztikák alapján a biztonsági övet használók esetében a halálos sérülés kockázata 75 százalékkal alacsonyabb. A KTI hangsúlyozza a polgárőrök szerepét is a közlekedésbiztonság javításában. A polgárőrök személyes példamutatásukkal és a közlekedési szabályok betartására való ösztönzéssel hozzájárulhatnak a balesetek megelőzéséhez.
A jelenlegi baleseti adatok alapján a közúti biztonságnak ismét kiemelt kérdéssé kell válnia... Németországban
Ezt már a németországi TÜV munkatársai mondják, akik a magyar értékelésnél pesszimistábbak. Őket ugyanis aggodalommal tölti el a 2023-as baleseti statisztikák emelkedése: a német rendőrség 2,5 millió balesetet regisztrált, ami 4,5 százalékos növekedést jelent 2022-hez képest. A halálos áldozatok száma 2830, a sérültek száma pedig 364 900 körül alakult.
A TÜV a következő intézkedéseket javasolja a közúti biztonság javítása érdekében:
Infrastruktúra:
- Biztonságosabbá kell tenni az infrastruktúrát a gyalogosok, kerékpárosok és idősebb úthasználók számára.
- Különálló kerékpárutakat kell építeni.
- Digitális megoldásokat kell alkalmazni a veszélyhelyzetek korai észlelésére.
Jogérvényesítés:
- Határozott fellépés szükséges a szándékos szabálysértők és az ittas vagy kábítószer hatása alatt vezető sofőrök ellen.
- Csökkenteni kell a megengedett véralkoholszintet.
- Zéró tolerancia politikát kell alkalmazni a próbaidős sofőrökre.
Mobilitási oktatás:
- A mobilitási oktatásnak nagyobb prioritást kell kapnia az iskolákban.
- Életkornak megfelelő programokat kell biztosítani a gyermekek számára.
- A szülőket is be kell vonni a gyermekek közlekedésbiztonsági oktatásába.
A TÜV hangsúlyozza, hogy a „Vision Zero” eléréséhez, azaz ahhoz, hogy ne legyenek halálos és súlyos sérültek a közúti közlekedésben, minden szereplőnek össze kell fognia.
80-as javaslat a szűk német utakra
Tovább folytatva az előző témát, tehát hogy Németországban nőtt a balesetek száma, a Német Közúti Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) szerint lassítani kellene e szűk vidéki utakon. A vidéki utakon bekövetkező balesetek, beleértve az útról leeséssel és a szembejövő forgalommal járó baleseteket is, különösen súlyosak, és évek óta a közúti halálesetek mintegy 60 százalékát teszik ki. A DVR 80 km/h-s sebességkorlátozásra szólít fel a szűk vidéki utakon. Ha a szerkezeti adottságok lehetővé teszik, a tehergépkocsik sebességkorlátozása is módosítható a jelenlegi 60 km/h-ról 80 km/h-ra.
Manfred Wirsch, a tanács elnöke így nyilatkozott ezzel kapcsolatban: „A 80 km/h-s sebességkorlátozás a vidéki utakon könnyen megvalósítható intézkedés, amely azonnal életeket mentene. Erről nagy fokú technikai egyetértés van, már csak a politikai akarat hiányzik. A követelmény nem vonatkozik a széles vidéki utakra, amelyek közül néhány az autópályákhoz hasonló. Vidéki úthálózatunk nagy része azonban nem alkalmas 100 kilométer/h-s sebességre. Őszintének kellene lennünk ezzel kapcsolatban, és csökkenteni a sebességkorlátozást, ami jelentősen csökkenthetné a balesetek súlyosságát.”
Waze-újítás: veszélyes kanyarok, illegális fekvőrendőrök...
Mostantól lehetőség lesz a veszélyes kanyarok és az illegális fekvőrendőrök jelzésére a Waze közösségi navigációban, mely utóbbi igazi kellemetlenség az autósok számára, mivel sok közülük nem az előírt magasságú – írja a francia 20 minutes magazin . A frissítés megkönnyíti továbbá a sebességmérő zónák bejelentését, a benzinkutak árainak megosztását és a rossz időjárásra való figyelmeztetést.
A Waze már most is lehetővé teszi, hogy minden felhasználó veszélyt jelentsen a vezető, vagy figyelmeztessen másokat az útvonaluk mentén található lehetséges akadályokra. Így az alkalmazás folyamatosan módosítja a javasolt útvonalakat, hogy elkerülje a fennakadásokat az úton, és a forgalom zavartalanul haladjon. Az alkalmazás segítségével figyelmeztethet megálló járműre, állatra az út szélén, lezárt útra, sebességmérő kamerákkal felszerelt útszakaszra stb. A Waze folyamatosan fejlődik, és rendszeresen új funkciókkal bővül, melyek közül a legújabbak a vasúti átjárókról és az alacsony kibocsátású zónákról értesítés, valamint az alagutak előrejelzése.
Megújult a legforgalmasabb osztrák autópálya-pihenő az A1-esen
Ausztria legmodernebb autópálya szervizparkja az A1 Westautobahnon, Roggendorf közelében található. Az ASFINAG március 1-jén hivatalosan is átadta a 2006-ban megnyitott és nemrég egyéves építési időszak alatt teljesen átalakított, 25 ezer négyzetméteres létesítményt a Salzburg felé vezető oldalon. Évente több mint 600 000 vendégével ez az egyik leglátogatottabb ASFINAG-pihenőhely. Az ASFINAG mintegy 19 millió eurót fektetett be ebbe az úttörő pihenőhely-koncepcióba. Így például először kínál villanyautó-töltési lehetőséget személygépkocsik és teherautók számára egyaránt. További újdonság egy lakókocsis megállóhely a szükséges ellátási és ártalmatlanítási infrastruktúrával együtt. A pihenőt napelemek látják el árammal, de még az épület tetőszerkezete is helyi fából készült. Van modern vendéglátóhely, játszótér, fitneszpálya és még kutyafuttató a szokásosak – ivókutak és modern szaniter, ingyenes wifi, defibrillátor – mellett.
Van róla videó is:
Terhebringa-stop, azaz gond az egyik gyártónál
A holland élelmiszer- és fogyasztási cikkek biztonságát felügyelő hatóság (NVWA) arra utasította a teherbringák egyik vezető európai gyártóját, Babboe céget, hogy függessze fel az értékesítést és hívja vissza több ezer termékét a vázak törése miatti biztonsági aggályok miatt – írja a brit Guradian . A tömeges visszahívás Hollandiában mintegy 10 000 teherbiciklit érint.
„A teherbringákat akkor lehet újra értékesíteni, ha kellően bizonyított a biztonságosságuk, többek között a teljes műszaki dokumentáció segítségével” – írta honlapján az NVWA. Iparági bennfentesek szerint ezt követően tömeges visszahívásra kerülhet sor Európa-szerte. A Babboe a világ mintegy 30 országába értékesít, köztük Franciaországba, Németországba és az Egyesült Királyságba.
Az NVWA sajtóközleményében azzal vádolta a Babboe-t, hogy számos panaszt nem vizsgált ki megfelelően. Közölték, a gyártóhoz már „számos váztörésről szóló bejelentés érkezett”, és úgy tűnik, hogy nem járt utána ezeknek a bejelentéseknek. Már a holland ügyészség vizsgálja, hogy van-e alapja a büntetőjogi vizsgálatnak.
A Német Kerékpárosok Szövetsége figyelmeztetést adott ki tagjainak, hogy ne használják a kerékpárokat, mondván, hogy azok „életveszélyes kockázatot” jelentenek, különösen akkor, ha közúti forgalomban használják őket. A hír sokként érte sok Babboe-tulajdonost, akik azt mondták, hogy nehezen találnának gyorsan alternatívát.
A Babboe közölte, hogy őszintén elnézést kér a kellemetlenségekért, és szorosan együttműködik az NVWA-val „annak érdekében, hogy a kért információkat a lehető leggyorsabban megkapják, és az értékesítés folytatódhasson”. Addig is arra kérte a vásárlókat, hogy „kövessék az NVWA tanácsát, hogy ne használják a Babboe teherbicikliket”.
Az NVWA honlapja szerint a visszahívás a Babboe Mini és a Babboe City hagyományos és elektromos modelljeit érinti – a többi Babboe modellt nem.
Képek: ADAC, ORFK-OBB, The Guardian, 20minutes