Az autó elkobzásától a Waze újításáig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Zebrán gázolt az autós

Egy figyelmetlen sofőr elütött egy kiskorú fiút a zebrán Verpelét belvárosában. A baleset 2022 októberében történt. A sofőr a parkolóból kihajtva nem vette észre a gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyermeket, és elütötte őt. A fiú súlyos, csonttöréssel járó sérülést szenvedett. A sofőr ellen vádat emeltek közúti baleset gondatlan okozása miatt. A járási ügyészség pénzbüntetés és járművezetéstől eltiltás kiszabását indítványozta.

2402 Elutes

A teljes cikk az ORFK-OBB oldalán olvasható ITT .

Az autót is elkobozhatják – szigorítás Ausztriában

Ausztria március 1-jétől szigorítja a gyorshajtókra kiszabható büntetéseket. Szélsőséges gyorshajtás esetén ezentúl a járművet is elkobozhatják. Az ADAC cikke kiemeli, hogy – ez mindenkire vonatkozik, tehát külföldiekre is – a járművet ideiglenesen, legfeljebb 14 napra a helyszínen lefoglalhatják, ha a megengedett sebességhatárt belterületen több mint 60 km/h-val, illetve belterületen kívül több mint 70 km/h-val lépik túl. Ha akár 80 km/h túllépéssel rajtakapnak városi területen vagy 90 km/h-val városon kívül, az autót véglegesen elkobozhatják és elárverezhetik. Ha a jármű nem a vezetőé, csak ideiglenes elkobzás engedélyezett.

2402 Elutes

Ausztria már 2021-ben jelentősen megemelte a gyorshajtásért kiszabható bírságokat. Aki 30 km/h-val gyorsabban halad, annak legalább 150 eurót kell fizetnie. Különösen súlyos esetekben és visszaesők esetében a bírság akár 5000 euróra is emelkedhet. Akit Ausztriában gyorshajtáson kapnak, azonnal fizessen – tanácsolja az ADAC. Az osztrák bírságokat ugyanis Németországban is be lehet hajtani (és Magyarországon is – a szerk.)

Míg a bírságok külföldön is érvényesíthetők, addig a járművezetéstől való eltiltás csak abban az országban érvényes, ahol azt kiszabták. Ausztriában egy hónapra bevonható a vezetői engedély, ha a sebességhatárt városi területen 40 km/h-nál, városon kívül pedig 50 km/h-nál nagyobb sebességgel lépik túl.

A közlekedésbiztonság jobb, mint amilyennek látszik

Bár a balesetekről szóló híradások gyakran keltik a benyomást, hogy a közlekedés egyre veszélyesebbé válik, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) kutatásai alapján valójában biztató tendenciák figyelhetőek meg a magyarországi közlekedésbiztonság területén.

Berzai Zsolt, a KTI főmunkatársa rámutat, hogy a halálos balesetek száma 2010 óta több mint 40 százalékkal csökkent. Ez a figyelemre méltó javulás összetett okokra vezethető vissza, melyek közül kiemelhető:

  • A közlekedési infrastruktúra fejlesztése: új utak és autópályák építése, a meglévő úthálózat korszerűsítése, biztonságosabb kerékpárutak és gyalogátkelőhelyek kialakítása.
  • A járművek biztonságosabbá válása: a modern autók egyre fejlettebb biztonsági berendezésekkel (pl. ABS, ESP, légzsákok) szereltek fel, melyek hatékonyan védik a balesetekben érintetteket.
  • Hatékonyabb rendőri ellenőrzések: a rendőrség fokozottan ellenőrzi a közlekedési szabályok betartását, kiemelt figyelmet fordítva a sebességtúllépésre, az ittas vezetésre és a biztonsági öv használatára.
  • A közlekedési nevelés erősödése: a KTI és más szervezetek célzott programokkal igyekeznek felhívni a közlekedők figyelmét a felelős magatartás fontosságára.

A kiemeli a biztonsági öv használatának kiemelkedő fontosságát. A statisztikák alapján a biztonsági övet használók esetében a halálos sérülés kockázata 75 százalékkal alacsonyabb. A KTI hangsúlyozza a polgárőrök szerepét is a közlekedésbiztonság javításában. A polgárőrök személyes példamutatásukkal és a közlekedési szabályok betartására való ösztönzéssel hozzájárulhatnak a balesetek megelőzéséhez.

A jelenlegi baleseti adatok alapján a közúti biztonságnak ismét kiemelt kérdéssé kell válnia... Németországban

Ezt már a németországi TÜV munkatársai mondják, akik a magyar értékelésnél pesszimistábbak. Őket ugyanis aggodalommal tölti el a 2023-as baleseti statisztikák emelkedése: a német rendőrség 2,5 millió balesetet regisztrált, ami 4,5 százalékos növekedést jelent 2022-hez képest. A halálos áldozatok száma 2830, a sérültek száma pedig 364 900 körül alakult.

A TÜV a következő intézkedéseket javasolja a közúti biztonság javítása érdekében:

Infrastruktúra:

  • Biztonságosabbá kell tenni az infrastruktúrát a gyalogosok, kerékpárosok és idősebb úthasználók számára.
  • Különálló kerékpárutakat kell építeni.
  • Digitális megoldásokat kell alkalmazni a veszélyhelyzetek korai észlelésére.

Jogérvényesítés:

  • Határozott fellépés szükséges a szándékos szabálysértők és az ittas vagy kábítószer hatása alatt vezető sofőrök ellen.
  • Csökkenteni kell a megengedett véralkoholszintet.
  • Zéró tolerancia politikát kell alkalmazni a próbaidős sofőrökre.

Mobilitási oktatás:

  • A mobilitási oktatásnak nagyobb prioritást kell kapnia az iskolákban.
  • Életkornak megfelelő programokat kell biztosítani a gyermekek számára.
  • A szülőket is be kell vonni a gyermekek közlekedésbiztonsági oktatásába.

A TÜV hangsúlyozza, hogy a „Vision Zero” eléréséhez, azaz ahhoz, hogy ne legyenek halálos és súlyos sérültek a közúti közlekedésben, minden szereplőnek össze kell fognia.

80-as javaslat a szűk német utakra

Tovább folytatva az előző témát, tehát hogy Németországban nőtt a balesetek száma, a Német Közúti Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) szerint lassítani kellene e szűk vidéki utakon. A vidéki utakon bekövetkező balesetek, beleértve az útról leeséssel és a szembejövő forgalommal járó baleseteket is, különösen súlyosak, és évek óta a közúti halálesetek mintegy 60 százalékát teszik ki. A DVR 80 km/h-s sebességkorlátozásra szólít fel a szűk vidéki utakon. Ha a szerkezeti adottságok lehetővé teszik, a tehergépkocsik sebességkorlátozása is módosítható a jelenlegi 60 km/h-ról 80 km/h-ra.

Manfred Wirsch, a tanács elnöke így nyilatkozott ezzel kapcsolatban: „A 80 km/h-s sebességkorlátozás a vidéki utakon könnyen megvalósítható intézkedés, amely azonnal életeket mentene. Erről nagy fokú technikai egyetértés van, már csak a politikai akarat hiányzik. A követelmény nem vonatkozik a széles vidéki utakra, amelyek közül néhány az autópályákhoz hasonló. Vidéki úthálózatunk nagy része azonban nem alkalmas 100 kilométer/h-s sebességre. Őszintének kellene lennünk ezzel kapcsolatban, és csökkenteni a sebességkorlátozást, ami jelentősen csökkenthetné a balesetek súlyosságát.”

Waze-újítás: veszélyes kanyarok, illegális fekvőrendőrök...

Mostantól lehetőség lesz a veszélyes kanyarok és az illegális fekvőrendőrök jelzésére a Waze közösségi navigációban, mely utóbbi igazi kellemetlenség az autósok számára, mivel sok közülük nem az előírt magasságú – írja a francia 20 minutes magazin . A frissítés megkönnyíti továbbá a sebességmérő zónák bejelentését, a benzinkutak árainak megosztását és a rossz időjárásra való figyelmeztetést.

2402 Elutes

A Waze már most is lehetővé teszi, hogy minden felhasználó veszélyt jelentsen a vezető, vagy figyelmeztessen másokat az útvonaluk mentén található lehetséges akadályokra. Így az alkalmazás folyamatosan módosítja a javasolt útvonalakat, hogy elkerülje a fennakadásokat az úton, és a forgalom zavartalanul haladjon. Az alkalmazás segítségével figyelmeztethet megálló járműre, állatra az út szélén, lezárt útra, sebességmérő kamerákkal felszerelt útszakaszra stb. A Waze folyamatosan fejlődik, és rendszeresen új funkciókkal bővül, melyek közül a legújabbak a vasúti átjárókról és az alacsony kibocsátású zónákról értesítés, valamint az alagutak előrejelzése.

Megújult a legforgalmasabb osztrák autópálya-pihenő az A1-esen

Ausztria legmodernebb autópálya szervizparkja az A1 Westautobahnon, Roggendorf közelében található. Az ASFINAG március 1-jén hivatalosan is átadta a 2006-ban megnyitott és nemrég egyéves építési időszak alatt teljesen átalakított, 25 ezer négyzetméteres létesítményt a Salzburg felé vezető oldalon. Évente több mint 600 000 vendégével ez az egyik leglátogatottabb ASFINAG-pihenőhely. Az ASFINAG mintegy 19 millió eurót fektetett be ebbe az úttörő pihenőhely-koncepcióba. Így például először kínál villanyautó-töltési lehetőséget személygépkocsik és teherautók számára egyaránt. További újdonság egy lakókocsis megállóhely a szükséges ellátási és ártalmatlanítási infrastruktúrával együtt. A pihenőt napelemek látják el árammal, de még az épület tetőszerkezete is helyi fából készült. Van modern vendéglátóhely, játszótér, fitneszpálya és még kutyafuttató a szokásosak – ivókutak és modern szaniter, ingyenes wifi, defibrillátor – mellett.

Van róla videó is:

Terhebringa-stop, azaz gond az egyik gyártónál

A holland élelmiszer- és fogyasztási cikkek biztonságát felügyelő hatóság (NVWA) arra utasította a teherbringák egyik vezető európai gyártóját, Babboe céget, hogy függessze fel az értékesítést és hívja vissza több ezer termékét a vázak törése miatti biztonsági aggályok miatt – írja a brit Guradian . A tömeges visszahívás Hollandiában mintegy 10 000 teherbiciklit érint.

„A teherbringákat akkor lehet újra értékesíteni, ha kellően bizonyított a biztonságosságuk, többek között a teljes műszaki dokumentáció segítségével” – írta honlapján az NVWA. Iparági bennfentesek szerint ezt követően tömeges visszahívásra kerülhet sor Európa-szerte. A Babboe a világ mintegy 30 országába értékesít, köztük Franciaországba, Németországba és az Egyesült Királyságba.

2402 Elutes

Az NVWA sajtóközleményében azzal vádolta a Babboe-t, hogy számos panaszt nem vizsgált ki megfelelően. Közölték, a gyártóhoz már „számos váztörésről szóló bejelentés érkezett”, és úgy tűnik, hogy nem járt utána ezeknek a bejelentéseknek. Már a holland ügyészség vizsgálja, hogy van-e alapja a büntetőjogi vizsgálatnak.

A Német Kerékpárosok Szövetsége figyelmeztetést adott ki tagjainak, hogy ne használják a kerékpárokat, mondván, hogy azok „életveszélyes kockázatot” jelentenek, különösen akkor, ha közúti forgalomban használják őket. A hír sokként érte sok Babboe-tulajdonost, akik azt mondták, hogy nehezen találnának gyorsan alternatívát.

A Babboe közölte, hogy őszintén elnézést kér a kellemetlenségekért, és szorosan együttműködik az NVWA-val „annak érdekében, hogy a kért információkat a lehető leggyorsabban megkapják, és az értékesítés folytatódhasson”. Addig is arra kérte a vásárlókat, hogy „kövessék az NVWA tanácsát, hogy ne használják a Babboe teherbicikliket”.

Az NVWA honlapja szerint a visszahívás a Babboe Mini és a Babboe City hagyományos és elektromos modelljeit érinti – a többi Babboe modellt nem.

Képek: ADAC, ORFK-OBB, The Guardian, 20minutes

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás autópálya természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés látási viszonyok union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy tél tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás gyalogos főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország zöld kamion Hollandia kaiyun járda kgfb szabály biztosítás felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika világítás e-roller lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés gyalogátkelő kínai autó BYD ADAC Svédország dugó szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem 30-as tábla TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés sebességkorlátozás zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr elektromos kerékpár kamera büntetés sávváltás rendőrség repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón kresz Franciaország ferihegy traffipax mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 kerékpár figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv baleset magyarország mozdony elektromos bicikli SUV közlekedésbiztonság pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ