Extra adót kapnak a villanyautósok Kanadában
A világ legtöbb pontján különféle kedvezményekkel próbálják rávenni az autósokat, hogy tisztább, elektromos hajtásra álljanak át. De persze ez nem mehet a végtelenségig, hiszen az üzemanyagba beépített adókat sem lehet beszedni ezektől az autósoktól, és van ahol egyéb kedvezményeket is élveznek a zöld járművek, illetve a tulajdonosaik. Ezek az egyre nagyobb összegek pedig előbb utóbb hiányozni fognak valahonnan.
Ennek a villanyautós jó világnak vet véget Kanada hatodik legnagyobb tartománya, Alberta, ahol 2025-tól extra adót kell fizetniük a villanyautósoknak. Az indoklás szerint az évi 200 dolláros új adó kivetése azért vált szükségessé a tartományban, mert az elektromos autók általában jóval nehezebbek a normál, belsőégésű motorral hajtott társaiknál és így nagyobb igénybevételt is jelentenek az úthálózatnak, miközben a tulajdonosok egyáltalán nem fizetnek üzemanyagadót. (Az új adó ugyanakkor nem érinti a hibrid járműveket, nekik nem kell majd megfizetni, pedig kis odafigyeléssel ezekkel is lehet tisztán elektromos hajtással közlekedni)
William York, az Albertai Elektromosjármű-szövetség elnöke jogosnak tűnő ellenvetéseket fogalmazott meg az új adóval szemben. Mint mondja, súly alapján kivetni egy úthasználattal kapcsolatos egységes adót nem tűnik igazságosnak, hiszen így egy könnyű, de keveset használt, az úthálózatot alig terhelő elektromos autó után is annyit kell fizetni, mint egy akár többszörös súlyú, folyamatosan az utakon járó autó után. Az sem feltétlenül igaz, hogy a villanyautók nehezebbek lennének a belsőégésű motoros kocsiknál: egy Tesla Model 3 elektromos szedán és egy 4-es BMW egyaránt kicsivel 3500 font fölött nyom a mérlegen.
Az adóval kapcsolatos további részletek a jogszabály 2024 őszén történő bevezetésekor lesznek elérhetőek, de a költségvetés 2025 és 2026 között már 5 millió dollár bevételt remél az új adótól.
Kivonul a Blinkee Budapestről
Bár a nagyvárosokban nincs a robogónál használhatóbb és gyorsabb közlekedési eszköz, a magyar fővárosból mégis kivonul a ráadásul tejesen zöld, elektromos robogók kölcsönzésével foglalkozó Blinkee. "A blinkee.city elektromos közösségi robogó-megosztó az idei évtől sajnálatos módon kénytelen beszünteti szolgáltatását Budapesten" - volt olvasható a cég Facebook oldalán. Hogy miért döntöttek így, azt pontosan nem tudni, csak annyit, hogy nem volt minden feltétel biztosítva a folytatáshoz.
A cég 2018-ban indult Magyarországon, és mára már 250 darabosra hízott robogóflottát üzemeltett. A tiszta, elektromos üzemű robogókat applikációban lehetett lefoglalni és a használatért 79 forintos percdíjat kellett fizetni. A cég nem szünteti be teljesen a robogóbizniszt, ezeket egyéni járműbérleti konstrukció keretében továbbra is bérbe adják, illetve aki ilyenre vágyik, meg is vásárolhatja az eddig bérbeadott járművek egyikét.
Úgy fest, nem lesz almás villanyautó
Tíz évnyi kutatás, fejlesztés és végtelen mennyiségű pénz elherdálása után az Apple úgy döntött, elengedi villanyautós projektjének a kezét. Az önvezető funkcióival a Tesla elektromos autójának szerettek volna konkurenst, de úgy látszik, egyelőre lemondtak erről a tervről. A cégnél a projekten dolgozó embereket már át is irányították egyéb területekre, többek között a mesterséges intelligencia részlegre.
Ha visszagondolunk arra, hogy az önvezető autók fejlesztése, közúti használata körül hosszú évek óta nem történik semmi érdemleges, akkor teljesen érthető a cég döntése. Bár a technika már valószínűleg alkalmas lenne arra, hogy megfelelő körülmények fennállása esetén időnként többé kevésbé biztonságosan elvezessen egy autót, de a jogi háttér, ezen belül is a felelősség kérdése miatt és pont a konkurens Tesla önvezető rendszere körüli botrányok miatt valószínűleg jó ideig még nem terjednek el az önállóan közlekedő járművek.
Persze nem látja mindenki ennyire sötéten a jövőt, a Sony és a Honda közös gyermeke az elektromos Afeela szintén rendelkezik majd önvezető képességekkel és 2026-tól tervezik piacra dobni az Egyesült Államokban.