Megéri-e friss jogsisként felragasztani a "tanulóvezető" matricát?

T matricás autó

A legtöbb sofőr tanulóautóban kezdte, vagy ha esetleg valahonnan volt is már korábbi tapasztalata, akkor is gyakorolt a mindkét oldalon pedálosra alakított, különleges jelöléssel ellátott járművekben. Az igazi kihívás azonban csak a jogosítvány megszerzése után kezdődik, amikor már nincs ott melletted az oktató.

Ekkor merülhet fel a kérdés: jelezzem-e a többi közlekedő felé, hogy kezdő sofőr vagyok?

 Ennek először is a szabályozási hátterét érdemes körbejárni. Magyarországon, aki megszerezte a jogosítványát, bármilyen megkülönböztető matrica nélkül is közlekedhet, nem kötelező felragasztani az autójára a T-jelzést. Arról azonban megoszlanak a vélemények, hogy érdemes-e ezt jelezni a körülöttünk közlekedők felé. Saját tapasztalataim szerint szinte felesleges a matrica, hiszen ugyanolyan jogosítvánnyal rendelkezel, mint bárki más, ráadásul egy-egy amatőrnek titulált hiba még a gyakorlott sofőrökkel is előfordul. Ha mondjuk lefulladsz a lámpánál induláskor, netán elnézel egy táblát, vagy esetleg a kelleténél lassabban haladsz, azt úgyis látni fogja az adott helyzetben mindenki körülötted, matricától függetlenül. Ebben az esetben a KRESZ előírásai szerint nem csak akkor kell türelmesnek és megértőnek lennie a többi közlekedőnek, ha jelzed, hogy kezdő sofőr vagy. Ha pedig nem hibázol, akkor egyébként is felesleges a megkülönböztetés.

T matricás autó

Ha úgy döntesz, hogy vennél ilyen matricát, akkor fontos, hogy azt olyan helyre ragaszd fel az autódra, ahol az a kilátást, illetve az autó működését nem befolyásolja. Érdemes továbbá olyan helyre ragasztani, ahonnan könnyedén, maradandó károsodás nélkül eltávolítható. Célszerű tartózkodni a poénos, netán extra információt hordozó matricáktól, mint mondjuk a rózsaszín, magassarkú cipővel díszített változat, ezek ugyanis tovább növelik az esélyét, hogy balul süljön el a matrica használata.

Milyen hátrányokkal járhat egy ilyen matrica használata?

Nem kell sokáig kutakodni az interneten, hogy negatív tapasztalatokra bukkanjunk. Több fórumon is szóvá tették a hozzászólók, hogy a T jelzés felragasztása után a környezetükben autózó sofőrök egy része mielőbb meg akarta előzni őket, ezzel veszélyes helyzeteket teremtve, illetve szerintük indokolatlanul dudálták, vagy villogták le őket más autósok. Olyan megnyilvánulást is találni, amelyben egy sofőr kifejti, hogy sohasem parkol olyan autó mellé, amelyen tanuló matricát lát: ő is előítéletekkel rendelkezik a kezdő sofőrökkel szemben.

T matricás autó

Ennek ellenére többségben vannak, akik épp az ellenkezőről számolnak be.

A legtöbb ilyen hozzászólás mégis inkább pozitív az interneten, még akkor is, ha a legtöbb esetben nem érzékeltek változást a kezdő sofőrök a matrica használata közben, és utána. Olyan tapasztalatok is akadnak, amelyekben azt írják, hogy nagyobb részt türelmesebbek voltak velük a közlekedőtársaik, ha látták a matricát, még akkor is, amikor hibákat követtek el. Sokan akkor használtak ilyen matricát, amikor hosszabb kihagyás után, mondjuk évekkel a jogosítványuk megszerzése után először ültek autóba. Ebben az esetben azonban jobb megoldás lehet egy-két felfrissítő órát vásárolni, netán elmenni gyakorolni egy tapasztaltabb ismerőssel. A matrica ugyanis nem tud segíteni, ha valamiben nem vagy biztos, illetve azt sem veszi észre, ha visszatérő hibáid vannak, amik rossz beidegződésekhez vezethetnek.

Megkérdeztünk egy vezetésoktatót is

Két kérdést tettünk fel a témával kapcsolatban Majoros Gabriella gépjárművezető szakoktatónak. Az oktatóval nem beszéltünk össze, tehát nem látta a cikkünk eddigi tartalmát a válaszadás előtt, ahogy én sem ismertem az ő álláspontját a fentiek összegyűjtésekor.

- Mi az Ön tapasztalata, a tanulóvezetőkkel a normál tanulóautókban türelmesebbek, elővigyázatosabbak, figyelmesebbek a sofőrök Magyarországon, netán épp az ellenkezője és pont hogy türelmetlenebbek, indulatosabbak; zavarja őket a tanulóvezetők, illetve kezdő sofőrök jelenléte?

- Egy kicsit messzebbről kezdeném a témát. Ha valaki levizsgázik autóvezetésből, akkor egy teljes értékű vezetői engedélyt kap, tehát a vizsgabiztos alkalmasnak tartotta őt a közúti járművezetésre, bárhol Európában. Vagyis már nem tanuló, tehát nem KELL ezt feltüntetnie sehol. Ha bizonytalannak érzi magát, akkor még nem alkalmas: nem jó a járművezetői vizsgán "kettes alá"-val átmenni. Ez annál komolyabb vizsga. Persze a tanulóautó után átülni egy másik autóba új tapasztalat, időbe telik azt megszokni, de ezt lehet egy gyér forgalmú területen gyakorolni - más a kuplung, a fék, más az autó mérete, meg kell szokni. De maga a közlekedés, a szabályok nem változtak. A tanulóvezető megkülönböztetése, addig, amíg tanul, azért fontos, mert még nem tud tökéletesen végrehajtani dolgokat.  Elvileg példamutatást és segítő készséget várna el a forgalomban a tanulási időszaka alatt. 

A szakmámban eltöltött 34 év tapasztalata azt mutatja, hogy 20-30 évvel ezelőtt még toleránsabbak voltak a T betűs autókkal, sokkal gyakrabban segítették a közlekedésben boldogulni, mint mostanság. Napjainkban amolyan megbélyegzésnek érezzük ezt, menekülnek a környezetünkből, indokolatlanul előznek, elénk vágnak - gondolván, majd az oktató megoldja, azért ül ott. Szerencsére vannak pozitív élmények, előzékeny autósok, akik lemondanak az elsőbbségről, türelmesek, ha lassabban parkolunk, vannak kedves gyalogosok, akik megköszönik, hogy elengedték őket.  Az sem feltétlenül látszik kívülről, hogy a tanulónak vezetési órája van, vagy vizsgázik éppen. Lehet, hogy a vizsgázó tanulóvezető a nem toleráns járművezető manőverezésére reagál rosszul, megijed és a vizsgája emiatt lesz sikertelen. A tanuló autó közelében közlekedőknek szerintem érdemes nagyobb követési távolságot tartani - mert például a tanuló a korai óráin fékezhet hirtelen, amit az oktatója visszavenni nem tud, vagy mondjuk lefulladhat az elinduláskor, még akkor is, ha már nem egészen kezdő. Ne feledjük, a tanuló még nem tud, most tanulja. A többi közlekedő pedig már rendelkezik vezetői engedéllyel, ezért nekik több esélyük van mindent tökéletesen megoldani. Éppen ezért azt is nekik kell észben tartani, hogy miként kell egy kezdő járművezetőt befogadni a közösségükbe.

- Ön szerint segít-e, ha valaki T matricát tesz az autójára friss jogsisként?

- Ha a a tanuló már jól oldja meg a különböző helyzeteket és levizsgázik, akkor méltó és egyenrangú partnere lesz a többi közlekedőnek. Akkor viszont nem kell megkülönböztetnie magát a többiektől. Lehet egy vezető bizonytalan, pl. egy idegen városban, ahol nem tud rutinból, megszokásból vezetni, forgalmi rend változáskor, tereléskor, de ez nem feltétlen jelent friss jogosítványt. A bizonytalan járművezetőt segíteni kell, vagy óvatosan elkerülni, de nem ledudálni és megijeszteni, bántani. Amit tanácsolnék a kezdőknek: emlékezzenek az oktatójuk szavaira, közlekedjenek a jobb szélső sávban, ha lehetséges, és vezessenek úgy, mint amikor a legjobb formájukban voltak a vizsga előtt. 

Kipróbálhatják mindezt felragasztott T betűvel is és másnap anélkül. Aztán majd eldöntik, érdemes-e matricázni. A kezdő vezetők tapasztalatom szerint 1-2 évvel és pár ezer kilométerrel a vizsga után mondhatják el magukról, hogy már tanultak eleget. Ez lesz az az idő, amikorra igazán beérnek. De mindenkinek volt az életében olyan, amikor először tehetett meg valamit egyedül. A szülei nélkül ment kirándulni, a szülei elengedték strandra, kerékpározni stb. Nagy élmény és felelősség érzésével jár.

Én manapság nem ajánlom a kiragasztott T betűt.  Sok-sok éve azonban, amikor az én jogosítványom volt friss, a Ladánkra édesapám felragasztott szigetelőszalaggal egy T betűt, ám később, amikor ő ment el vele, el is felejtette ezt. Aztán este elmesélte, hogy milyen rendesek voltak vele Budapest belvárosában a többiek. Mikor hazajött és beállt a garázsba, akkor vette észre, hogy a jelzés kint maradt a kocsin. Jót nevetett saját magán, de örült is, mert tudta, hogy velem is így bánnak majd, ha elviszem a kocsiját. De akkor 1987-et írtunk .

Mi legyen tehát a T matricával?

A fentiek fényében feleslegesnek tartom a matricát, inkább azt javaslom, hogy szabadidődben, amikor nem kell sietned sehová, gyér forgalomban, mondjuk hétvégén ülj be az autódba, akár egyedül, akár egy tapasztaltabb ismerőssel, rokonnal, és gyakorolj. Ha nem áll rendelkezésre ilyen ismerős, akkor nem szégyen venni néhány órát, egy vezetésoktatóval gyakorolni. Ez hasznosabb, mint megkülönböztetni magad a forgalom többi résztvevőjétől egy matricával, ami abban biztosan nem fog segíteni, hogy jobb sofőrré válj.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás autópálya természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés látási viszonyok union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy tél tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás gyalogos főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország zöld kamion Hollandia kaiyun járda kgfb szabály biztosítás felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika világítás e-roller lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés gyalogátkelő kínai autó BYD ADAC Svédország dugó szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem 30-as tábla TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés sebességkorlátozás zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr elektromos kerékpár kamera büntetés sávváltás rendőrség repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón kresz Franciaország ferihegy traffipax mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 kerékpár figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv baleset magyarország mozdony elektromos bicikli SUV közlekedésbiztonság pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ