A figyelmetlen autósoktól az ittas vezetőkig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

A figyelemelterelésre összpontosítva – avagy megjelent az Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont új jelentése

A járművezető figyelemelterelése jelentős kockázati tényező a közlekedésben - áll a jelentésben, melyet az Európai Bizottság honlapján közöltek. Kutatások kimutatták, hogy a gépkocsivezetők a vezetési idő mintegy felében figyelemelterelő tevékenységet végeznek. A járművezetők figyelmének elterelésének gyakori forrásai közé tartozik a mobiltelefon vagy más eszköz használata, a járműbe épített infotainment rendszerek beállítása, az utasokkal való interakció és az evés.

Különösen veszélyesek azok a tevékenységek, amelyek során a járművezetőnek el kell fordítania tekintetét az útról, mint például a tárcsázás vagy az SMS-/üzenetírás. A figyelmüket elterelő járművezetők gyakrabban térnek el a kívánt nyomvonaltól, hosszabb a reakcióidejük és gyakran nem veszik észre a közlekedési környezetből származó információkat, sem a többi úthasználót.

Daniel Foster Kqh F9k F6 J0 A Unsplash

A mobiltelefon a járművezetők figyelmének elterelésének egyik leggyakoribb forrása. Majdnem minden harmadik európai járművezető elismeri, hogy használt már kézben tartott mobiltelefont beszélgetésre, és majdnem minden negyedik vallja be, hogy SMS-ek vagy a közösségi média megtekintésére is használta menet közben a mobilt. A fiatalok nagyobb valószínűséggel használnak mobiltelefont vezetés közben, mint az idősebb vezetők. Összességében a kézben tartott telefon használata a kiadvány szerint körülbelül 2,5-szeresére növeli a balesetveszélyt.

A jelentés kiemeli a figyelemelterelt vezetés elleni hatékony intézkedéseket is, amelyek a következők: a kézben tartott eszközök használatára vonatkozó tilalmak szigorú betartatása, többek között intelligens kamerák alkalmazásával, terelő "dodzsemcsíkok" beépítése az útinfrastruktúrába, figyelemfelkeltő kampányok, a járművezetők oktatása és a járműbe épített technológia, amely figyelmeztet vagy beavatkozik, ha elhagyják a sávot vagy túl közel kerülnek az előttük haladó járműhöz.

Fagyveszély: jobb, ha leparkolva hagyjuk az autónkat

A járművezetőket télen többször is meglepik a jeges utak. Mivel a legnagyobb német autóklub, az ADAC tényleg úgy működik mint egy autóklub, ezúttal arról tájékoztatja az autósokat, hogy mit kell tenniük az úton megjelenő jégfoltok esetén.

Igazi alapvetéssel kezdik a tippcsokrot, de nagyon igaz, még ha kevesen is teszik így: a járművezetőknek általában időben, indulás előtt tájékozódniuk kell az aktuális útviszonyokról. Különösen kritikusak azok a napok, amikor hosszú fagyos időszak után eső esik a fagyott talajra. A probléma: a téli gumiabroncsok, a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus stabilitási program (ESP) vagy akár a láncok már nem sokat segítenek, ha a fekete jég csúszós úttá változtatja az utat. Ha a rádió fekete jégre vagy jeges esőre figyelmeztet, jobb, ha elhalasztja a nem létfontosságú utazásokat, és el sem indítjuk az autót.

Daniel Foster Kqh F9k F6 J0 A Unsplash

A biztonságos közlekedés kulcsa az előrelátó és óvatos vezetés. Fontos, hogy növelje a távolságot az elöl haladó járműtől, fékezzen a lehető legkíméletesebben, és kerülje a hektikus kormánymozdulatokat. Ha fagyos eső lep meg az úton, szükség esetén tartsunk szünetet, és ha kétséges, várjuk meg a csúszásmentesítő autót. Legrosszabb esetben ez azt jelentheti, hogy járművét ideiglenesen az úttest szélén kell leparkolnia.

Fontos megjegyzés minden olyan járművezető számára, aki nem szerelt fel téli gumiabroncsokat: téli útviszonyok között, amelyek közé tartozik a jég is, nem szabad nyári gumiabroncsokkal közlekedni!

A Traffix megjegyzése: a hasonló tanácsadó cikkek a legritkább esetben említenek egy alapvető dolgot: minden sofőrnek meg kellene ismernie a járműve, a felszerelt gumik és a képességei határait! A legjobb, ha egy vezetéstechnikai tréningen, profi trénerrel kapunk leckét abból, hol a csúszáshatár száraz, nedves aszfalton vagy a fellocsolt műgyantával szimulált jégen, de még ha nem is iratkozunk be egy ilyenre, legalább egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia egy felkészült járművezető rokon vagy ismerős segítségével akár csak egy elhagyatott, teljesen üres havas-jeges parkolóban, hogy mégis mi történik, amikor túl sok a gáz, a fék vagy a kanyarsebesség extrém csúszós úton.

Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?

A kérdést az ORFK OBB lapja teszi fel. Sejtjük, hogy nem, mert nem kötelező a téli gumi használata Magyarországon. (Tényleg, miért nem?) De kukkantsunk be a cikkbe, hátha van benne egy DE.

A cikk rögtön szpoilerez: A jelenleg hatályos törvények szerint nem szabható ki büntetés vagy figyelmeztetés, ha egy autós az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ. Ez természetesen nem vonatkozik a minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokra, ezekért kiróható büntetés, de az elhasznált állapot nem függ a gumi évszakmegfelelőségétől. Az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival szenved balesetet.

Annak viszont érdemes utánanézni, hogy a CASCO biztosítás esetén nincs-e olyan kitétel a szerződésben, ahol a biztosító előírta a téli gumi használatát bizonyos időszakokban, például november és február között. Ebben az esetben, ha az adott időszakban az autós nyári gumival szenved balesetet, a biztosító mentesül a kár kifizetésétől.

Vezetés piásan – hogy nézik ezt Európában?

Mivel a szabály és az ellenőrzési gyakorlat is más az egyes EU-s országokban, érdekes a KTI közlekedésbiztonsági magazinjának cikke, mely átnézi, hogy nézik az ittas vezetést itt-ott. Az is kiderül a cikkből, mi a „finn módszer” és miért hatékony – nem csak Skandináviában.

Daniel Foster Kqh F9k F6 J0 A Unsplash

fotók: KTI, Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda gyalogos rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen büntetőfékezés tél zöld buszsáv gyorshajtás Franciaország hajó autópálya COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla balesetveszély önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút elektromos autó közbringa mercedes parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica sebességkorlátozás autópálya-pihenő hibás tábla vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató Ausztria mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland sebességhatár octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás veszélyes helyzet használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság fenntartható mobilitás felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera hidrogén látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség infotainment fizetőkapu elektromosautó törésteszt különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány előzés szabálytalan gyermekülés történelem közlekedési morál facebook Magyar Közút figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid németország közlekedésbiztonság balesetmegelőzés baleset oktatás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ