Apró villany-SUV érkezik a Vinfast-tól
A Las Vegas-i CES 2024 kiállításon - ez a világ legnagyobb kütyüexpója - mutatta be új, apró városi elektromos autóját a Vinfast. A VF 3 névre keresztelt városi gyösz nem teljesen új, már fél éve létezik, viszont eddig csak a vietnámi piacra szánták. Friss hír, hogy átgondolták a terveket és úgy döntöttek, inkább globálisan értékesített modellé léptetik elő az autócskát.
A VF3 16 colos kereket kapott, méretéhez képest komoly hasmagassággal rendelkezik, - valószínűleg azért, hogy eredményesen küzdje le a nagyvárosi aszfalton rá leselkedő rettenetes terepviszonyokat - és rendesen körbe is műanyagozták, hogy bírja a horzsolásokat.
Maga az autó sok szempontból telitalálatnak tűnik, ha városi használatról van szó. Apró méretével - mindössze 3,2 méter hosszú és 1,68 méter széles - igazán okos választás egy zsúfolt városban, és 200 kilométeres hatótávjával egészen komolyan vehető, négyszemélyes járgány. Belseje okos kompromisszumnak tűnik, nincs tele csicsás varázslatokkal, minden egyszerűen kezelhető, de a tekerős gombok, kapcsolók mellett 10 colos érintésérzékeny kijelző is trónol a középkonzolon, amin persze fut az AndroidAutó és az Apple CarPlay is.
A kétajtós kisautó kétszemélyesként használva, lehajtott hátsó ülésekkel akár 550 liternyi rakományt is el tud vinni. Ára a jelenlegi vietnámi dong/dollár árfolyam szerint 20 ezer dollár körül lehet. (Kb. 7 millió forint)
Villanyteherautókkal erősít a Kia
Az elektromos személyautók mellett van egy másik, eddig kevésbé felkapott kategória: az elektromos haszonjárműveké. Pedig ha valamire igazán jó az elektromos hajtás, az a városi áruterítés, fuvarozás. Aránylag rövid távokon közlekednek ezek a járművek, a nekik optimális városi környezetben, kis sebességgel és a mindennapos, telephelyi, akár kis teljesítményű töltés is könnyedén megoldható velük. A munkaidő végétől másnap reggelig még szerény teljesítménnyel is feltölthetők ezek az elektromos autók.
A Kia most egész modellcsaláddal készül lefedni az elektromos kishaszonjárművek piacát. Ha minden igaz, az első modell 2025-ben érkezhet, és az első tanulmányokat már a mostani Los Angeles-i CES kiállításra is elhozták. A PV modellcsaládot futurisztikus formaterv jellemzi, az egész család egységes dizájnt kapott.
Elsőként a PV5 érkezik, amely a kínálat második legnagyobb darabja; értelemszerűen a PV1 és PV3 méretben nála kisebb, míg a PV7 nagyobb. A 4,7 méteres, elsőkerék-hajtású furgon az E-GMP platforma egy módosított változatára épül, hasonlóan az EV6 és az EV9-hez. A gyártás jövőre indul, az üzem éves kapacitását 150 ezer darabosra tervezik.
A csővázból és műanyagelemekből készülő PV sorozatnál fontos a személyre szabhatóság, így a különféle modelleknél csak a fülke fix, minden más cserélhető, bővíthető. Ha például az évek során változnak az autóval szemben támasztott igények, akkor akár nagyobb raktérre is lehet cserélni a régit. A dobozos mellett személyszállító változat is érkezik majd, és valószínűleg taxiként is láthatjuk majd a Kia PV modellcsaládjának darabjait.
Elektromos autóit benzinesre cseréli a Hertz
Nem igazán jöttek be a Hertz villanyautós tervei, így a cég durván 20 ezer elektromos autójától válik meg. A túlnyomó részt Teslából álló elektromos flotta helyett hagyományos, belsőégésű motorral felszerelt autókat vásárolnak majd. Állítólag azért döntöttek az átcsoportosítás mellett, mert az elektromos autókon a vártnál nagyjából 249 millió dollárral nagyobb amortizációs költséget kellett elszámolnia a cégnek.
Az elektromos flotta értékesítése már az előző hónapokban elkezdődött és a tervek szerint egész 2024-ben folytatódik majd. Akit érdekel egy autókölcsönzőből nyugdíjazott Tesla Model 3, az akár 14 ezer dollár körüli áron is szerezhet magának egyet. (Ez jóval a modell használtpiaci ára alatti összeg.)
Villanyautó 3,6 millió forintért?
Nem lehetetlen, létezik ilyen, de persze nem Magyarországon. Na, akkor hol? Hát persze, hogy Kínában. A Dongfeng Motor Corporation legújabb, Nammi 01 névre hallgató villanyautója kerül ennyibe, amely a napokban jelent meg a kínai autópiacon. A Dongfeng tavaly augusztusban keltette életre új márkáját, a Nammi a jövőben kompakt méretű elektromos autókat dob majd piacra. A 01-es a legelső termék az új márkajelzéssel.
A modell a Dongfeng Quantum Architecture 3 padlólemezére épül, 4030 milliméter hosszú, 1810 mm széles. Hajtásáról 70 kW-os villanymotor gondoskodik, csúcsnyomatéka 160 Nm, és 140 km/órás végsebesség elérésére képes. Alapból 31, felárért 42 kWh-s akkumulátorral vásárolható meg, amely 330 és 430 kilométeres hatótávhoz elegendő.