A tinik sokkolásától és a csökkenő francia büntetéstől a párásodó ablakokig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Januártól enyhítenek a büntetésen a franciák

Franciaországban 2024. január 1-től az 5 km/h-nál kisebb sebességtúllépések már nem büntethetők pontlevonással, hanem csak pénzbírsággal. A francia belügyminiszter szerint a kisebb sebességtúllépések inkább figyelmetlenségből adódnak, mint szándékos szabálysértési kísérletből, tehát ez egy „józan ész” diktálta intézkedés.

Ezek a kisebb sebességtúllépések gyakran előfordulnak a mindennapokban. A Franceinfo olyan közlekedőknek tette fel a kérdést, mint Sandy, akit egy 30 km/h-s sebességkorlátozású úton villantott le egy sebességmérő kamera közvetlenül a marseille-i otthona mögött. „Kicsit bosszantó, hogy 32 km/h-s sebességgel haladva kapok egy büntetőcédulát és egy büntetőpontot. Őszintén szólva arra gondoltam, hogy 'ez szégyen'. Talán jobban is gyorsíthattam volna, és akkor legalább megérdemeltem volna a bírságot” – mondja ironikusan.

Benoît, egy másik autós szintén úgy véli, hogy „ez egy jó intézkedés [...], hogy van büntetés, ez a bírság, de nincs állandóan ez a nyomás a büntetőponton”. Benoît úgy jellemzi magát, mint aki rendszeresen részt vesz a pontgyűjtő tanfolyamon: „A forgalomban néha bonyolult lehet a sebességkorlátozás pontos betartása. Ezért sem gondolom, hogy 5 km/h-nál kevesebbet vezetni közveszélyes”.

Hamletet, aki autószerelőként dolgozik, rendszeresen villogtatja munkába menet ugyanez a radar, elmondása szerint gyakran fáradtság miatt. Már csak négy pontja van, és ha ez így folytatódik, azt kockáztatja, hogy elveszíti a jogosítványát és ezzel együtt a munkahelyét is. „Nem csinálok semmi veszélyeset, ha 2-3 km/h-val gyorsabban megyek” – mondja.

132042374 Tesla Alamy

De 1-2 km/h-ért nem veszítünk pontot, mondja Akim Benhamel közlekedésbiztonsági szakértő. „Emlékeztetnék arra, hogy amikor valakit 51 km/h-ért megbüntetnek, a radar 56 km/h-nál villogott. Ez 5 km/h-s hibahatár” – mutat rá. A pontvisszaszerző tanfolyamok oktatója számára rossz ötlet, hogy a kisebb sebességtúllépésekért többé nem vonnak le pontokat.

„Ami engem aggaszt, az az, hogy az emberek azt mondják majd magukban: „mivel már nem lehet pontokat levonni, növeljük a sebességet”. Ha pedig növeljük a sebességet, akkor növeljük az ütközések erejét. Attól tartok, hogy a balesetek száma valószínűleg növekedni fog” – mondja Akim. A pontvisszaszerző tanfolyam vezetője arra figyelmeztet, hogy már 1 km/h-val több sebesség is hatással lehet egy ütközésre, ami komolyabb károkkal és sérülésekkel járhat.

Ne sokkolj! A tinédzsert nem érdekli

A sokkoló taktika nem működik, ha a fiatal férfiakat a közlekedésbiztonságra akarják tanítani – írja oldalán az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council, ETSC) a RAC Foundation nevű brit autóipari kutatószervezet legújabb tanulmányára hivatkozva. Ennek eredményei szerint a „sokkoló és megmondó” taktika alkalmazása, a tizenévesek vezetéssel kapcsolatos kockázatokra való tanítása során nem sokat javít a biztonságon, sőt, akár ronthat is a helyzeten.

A fiatalok „fenyegetéssel” és „félelemmel” való megszólítására tett hagyományos kísérletek a vezetés megkezdésekor tanúsított magatartásuk befolyásolására kontraproduktívak lehetnek, különösen a fiatal férfiak körében. Az ilyenek védekező vagy akár ellenséges reakciókat válthatnak ki. A fiatalok nagyobb valószínűséggel tapasztalnak optimista előítéletet saját képességeikkel és a kockázatnak való kitettségük mértékével kapcsolatban.

132042374 Tesla Alamy

Ahelyett, hogy a járművezetést megelőzően a rájuk leselkedő kockázatokról beszélnénk, jobb lenne interaktívabb megközelítés, ahol a közúti biztonsággal kapcsolatos tényeket osztanák meg, és a fiatal résztvevőket arra ösztönöznék, hogy maguk vonják le következtetéseiket arról, milyen a helyes vezetési magatartás – áll a kutatás összegzésében. Az iskoláskorú tinédzserek közlekedésbiztonsági oktatásának finomabbnak kell lennie és jobban figyelembe kell vennie a fiatal agyban végbemenő fiziológiai változásokat, valamint a fiatalok kockázathoz való hozzáállását.

A briteknél jelenleg egy DriveFit című 40 perces filmet vetítenek le a gyerekeknek az osztályteremben, melyet 45 perces online workshop követ a film bemutatását követő két héten belül. A film talk-show-szerű interjúformátumot alkalmaz, melyben szakértő vendégek adnak tájékoztatást, bemutatókat és tippeket arról, hogy a fiatalok hogyan tudják a legjobban kezelni a vezetni tanulás folyamatát, valamint hogyan lehet visszaszorítani a gyorshajtással, fáradtsággal, mobiltelefon-használattal és ittas vezetéssel kapcsolatos kockázatos vezetési magatartásformákat. A filmet követő online workshop arra ösztönzi a résztvevőket, hogy emlékezzenek a filmre, és a saját személyes helyzetükre vonatkozó tanulságokat vonják le belőle.

Nagy-Britanniában a 17-24 év közötti fiatal járművezetők az összes halálos és súlyosan sérült ütközés 24 százalékában vesznek részt, annak ellenére, hogy az összes jogosítvánnyal rendelkezők jóval kisebb hányadát teszik ki (7%).

Vezető nélküli autók száguldozhatnak az Egyesült Királyság autópályáin 2026-tól

A vezető nélküli autók 2026 végére már egyes brit utakon közlekedhetnek – mondta a brit közlekedési miniszter a BBC-nek. Mark Harper azt is elmondta, hogy arra számít, hogy az 2026 végére az ilyen járművek tulajdonosai már úgy közlekedhetnek, hogy nem kell figyelniük, merre mennek. Kritikusok szerint azonban, ha a technológia nem áll készen, az súlyos baleseteket okozhat.

Harper a BBC Radio 4 Today műsorában elmondta, hogy személyesen látta a technológia használatát Kaliforniában, és hozzátette, hogy szeretné, ha az emberek „bíznának” benne. „A jogszabály jelenleg a parlamenten megy keresztül, így remélhetőleg 2024 végéig át fogjuk vinni a parlamenten” – mondta a miniszter. „Valószínűleg már 2026-ban elkezdhetjük a teljes önvezető képességekkel rendelkező autók egyes elemeinek bevezetését.” Hozzátette, hogy a biztonság továbbra is prioritást élvez. A technológiát „fokozatosan” fogják bevezetni, és az egyéneken múlik majd, hogy akarják-e használni.

„Rengeteg felhasználási lehetősége van, a legnyilvánvalóbb, hogy a közúti balesetek 88 százalékát valamilyen vezetői hiba okozza” – tette hozzá. „Az ilyen technológia valódi lehetőséget kínál arra, hogy ténylegesen javítsa az utak biztonságát, nem csak a járművezetők, nem csak az utasok, hanem más veszélyeztetett úthasználók – gyalogosok, kerékpárosok – számára is, ezáltal valóban javítsa a közúti biztonságot, ami mindenki számára valódi nyereség.”

Míg az Egyesült Államokban és Kínában már több millió kilométert tettek meg a közutakon a teljesen automatizált járművek, az Egyesült Királyságban eddig óvatosan kezelték őket.

Egyes autómodellek úgynevezett vezetőtámogató technológiával vannak felszerelve, amely (ideális külső körülmények mellett) képes a jármű helyzetét a környező forgalomhoz igazítani és a megfelelő sávban tartani. Az emberi vezetőnek azonban mindig a kormányon kell tartania a kezét, és az utat kell figyelnie.

132042374 Tesla Alamy

A BBC műsora Charles Nolant, a Ford BlueCruise igazgatóját is megkérdezte a miniszter kijelentéseiről. Vajon az autonóm autó, mely a kocsmából hazavisz, csak egy fantázia? Az igazgató azt mondta, hogy a technológia „most még biztosan nem áll rendelkezésre”, vagyis „szerintem még van hová fejlődnünk”. Hozzátette, hogy véleménye szerint „a technológiának fejlődnie kell, a szoftvernek is fejlődnie kell, és a szabályozásnak is fejlődnie kell”, majd az utolsó lépés az, hogy az ügyfelek is megbízzanak a rendszerben.

Trükkök az autó páramentesítésére – nem szükséges felpörgetni a fűtést

Minden évben... a sofőröket a hideg és nedves évszakban a bepárásodott ablakok bosszantják. A tényleg autóklubként működő német ADAC tippeket ad, hogy mi segíthet és hogyan előzhető meg a párásodás.

Az ablakok azért párásodnak be, mert a nedves, meleg levegő lecsapódik a hideg üvegen. Ezt legjobban a fűtéssel lehet ellensúlyozni. A sofőröknek ezért be kell kapcsolniuk a fűtést, és a ventilátort a szélvédőre kell irányítaniuk. Fontos: Manapság sok autóban van automata légkondicionáló. Ez azt jelenti, hogy a hőmérsékletet nem kell a legmagasabb fokozatra állítani. Ez egyrészt nem melegíti fel gyorsabban a járművet, viszont ha a szabályzó véletlenül így marad, a kocsi túlfűti a belteret, a vezető visszatekeri a klímát, a fűtés a lehűlésig teljesen kikapcsol – és az ablakok ismét bepárásodnak. Ez komoly biztonsági kockázatot jelent, különösen vezetés közben. A kézi hőmérséklet-szabályozással rendelkező járművekben viszont célszerű az utazás kezdetén a teljes fűtési teljesítményt bekapcsolni, majd lejjebb venni.

132042374 Tesla Alamy

Általános szabályként az ADAC azt ajánlja, hogy télen mindig hagyjuk bekapcsolva a fűtést és a ventilátort mérsékelt hőmérsékleten (körülbelül 22 Celsius-fok), és a légáramlás legalább egy részét mindig az első és az oldalablakok felé irányítsuk. Az automata klímaberendezést szintén nem praktikus télen sem kikapcsolni, ugyanis segít a levegő páramentesítésében, és így megakadályozza a párásodást.

Ha az ablakok erősen bepárásodtak, tiszta ruhával vagy szivaccsal is meg lehet szárítani őket. Fontos, hogy ezt csak álló járműben és soha ne vezetés közben tegyük!

További ADAC-tippek a párásodás elkerülésére:

  • A tiszta ablakok kevésbé párásodnak. Az üvegfelületek belsejét rendszeresen tisztítsd meg üvegtisztítóval!
  • Csökkentsd a nedvességet az autóban! A havat le kell verni a kabátról és a cipőről, mielőtt beszállsz az autóba, és a nedves ruházatot nem szabad hosszú ideig az autóban hagyni.
  • Rendszeresen ellenőrizd a tömítéseket! Az ajtótömítéseknek távol kell tartaniuk a nedvességet az autó belsejétől. Még egy kis hiba is elég ahhoz, hogy a nedvesség behatoljon. Az egyetlen megoldás a cseréjük.
  • Cseréld az utastéri pollenszűrőt! Ha az utastéri légszűrő eltömődött, az csökkenti a levegő keringését az autóban. Ennek következtében hosszú távon több nedvesség gyűlik össze a belső térben.
  • Ha lehet, olyan kocsid legyen, amiben van elektromos szélvédőfűtés!

Képek: ADAC, BBC, ETSC, Franceinfo

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó zöld Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium fenntartható mobilitás tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 hidrogén útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ