A legfőbb baleseti okoktól az utasok hét fő bűnéig - heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

13+1 gyakori baleseti ok

A közlekedésbiztonsággal foglalkozó hatóságok, szervek, egyesületek gyakran hangoztatják az erősen leegyszerűsített üzenetet, hogy a balesetek 70 százaléka három okra vezethető vissza: a gyorshajtásra, az elsőbbség meg nem adására és a kanyarodási, irányváltási szabályok megsértésére. Ezek az úgynevezett legfőbb baleseti okok azonban az esetek többségében nem okok, hanem következmények – írja a KTI közlekedésbiztonsági magazinja. Össze is gyűjtötték a 13+1 legfőbb valódi okot, melyeket felsorolásszerűen idézünk, de a teljes elemzést is érdemes elolvasni, érdekes!

  1. Elalvás
  2. Fáradtság
  3. Telefonálás
  4. Ittasság
  5. Gyerek a kocsiban
  6. Gyerekek a kocsin kívül
  7. A nátha
  8. Gyalogosok, kerékpárosok
  9. Eső, köd, havazás
  10. Szembe süt a nap
  11. GPS
  12. Úthibák
  13. Nem figyelünk a másikra

+1: sziréna; bár a megkülönböztető jelzés használata elvileg pont a biztonságot szolgálja, a szirénázó jármű keresése sokszor elvonja a rutintalan vezetők figyelmét attól, ami épp akkor, épp előttük történik a forgalomban.

Amikor a rendőrök azt állítják, hogy a balesetek 95-97 százaléka emberi hibára vezethető vissza, egyebek mellett a fentiekre utalnak. Sok apróság van, amiről nem is gondolnánk, hogy vezetés közben akár veszélyes is lehet. Pszichológusok szerint, amikor egy sofőr volánhoz ül, egy pillanatra érdemes lenne végiggondolnia, hogy érzi magát, mennyire fitt, lelkileg minden rendben van-e vele, és azt is, hogy amiket érez és tapasztal magán, miben és mennyiben befolyásolhatják a vezetési képességét. Ha ezt megteszi, utána már csak annyi a dolga, hogy ennek tudatában vezessen!

131828595 Frozenwindows2

Repül a nehéz... bármi

Szintén a KTI magazinja hívja fel a figyelmet az utastérben hányódó, rögzítetlen az esetleges balesetekben extra kockázatot jelentő tárgyakra. Röviden: ha balesetet szenvedünk, nem lenne baj, ha egy nem rögzített, elszabadult bőrönd, mint hatalmas lövedék, nem vágna például fejbe. A cikk a mobilok nem rögzítését is aggályosnak tartja.

Néhány gondolat:

  • Minden mozgó járművön minden szállított tárgyat rögzíteni kellene.

  • A 120 km/h-val haladó járműben rögzítetlenül utazó tárgy 120 km/h sebességgel halad tovább akkor is, ha maga a jármű, akadálynak ütközve, megáll.

  • Az elszabadult tárgyak – a napszemüvegtől a kéziszerszámon át a kulcscsomóig – súlyos sérülést okozhatnak az utasoknak.

131828595 Frozenwindows2

Közlekedésbiztonsági filmek gyerekeknek

Hat animációs kisfilm a gyalogos közlekedési szabályok, a láthatóság, a passzív biztonsági berendezések, a közlekedési tábla típusai, a kerékpáros közlekedés és a közösségi közlekedés, valamint a segítségnyújtás témaköreit járja körbe – gyerekek számára. A filmeket a HUMDA készítette és ITT érhetők el.

131828595 Frozenwindows2

Kezdeményezés a biztonságos iskolai útvonalakért Németországban

2023-ban több gyermek kezdte meg az iskolát Németországban, mint az elmúlt húsz évben bármikor, és szinte minden szövetségi államban nőtt az iskolakezdő gyermekek száma. Ugyanakkor a németek többsége meg van győződve arról, hogy a helyi hatóságok túlságosan keveset tesznek az iskolai utak biztonságáért.

Az OmniQuest által az Initiative for Safe Roads megrendelésére nemrégiben végzett online reprezentatív felmérés szerint a németek úgy gondolják, hogy a városok és önkormányzatok nem eléggé elkötelezettek az iskolai utak biztonsága iránt. A válaszadók mindössze 26%-a volt teljesen elégedett ezen a téren, 62%-uk szerint sokkal többet kellene tenni. A felmérés további részletei: a nyugat-németországi polgárok a legkevésbé elégedettek az iskolai útvonalak biztonságával. A 30 év alattiak sokkal biztonságosabbnak tartják az iskolai utakat, mint a 30 év felettiek – feltehetően a saját gyermekek érintettségével változik a hozzáállás a kérdéshez.

Az iskolai útvonalak biztonságosabbá tétele nem kellő súlyú prioritás, állítja Arno Wolter, az Initiative for Safe Roads ügyvezető igazgatója. Szerinte lehet kicsiben és pragmatikusan is kezdeni: „A helyi hatóságoknak nincs szükségük azonnal hatalmas költségvetésre az utak felújításához. Hasznos lenne, ha a gyerekek tudnák, hogy melyek a legbiztonságosabb útvonalak, és hol kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk. Ennek érdekében a helyi önkormányzatoknak és az iskoláknak rendszeresen el kellene készíteniük az iskolai útvonaltérképeket, ideális esetben digitálisan, mivel ezek gyorsan és rugalmasan használhatók, a darabos, elavult papíralapú megoldások helyett.” Nem érti, hogy sok helyen miért nem foglalkoznak egyáltalán a kérdéssel, holott egyes szövetségi államokban még az iskolai útvonaltérképek is kötelezőek.

131828595 Frozenwindows2

Minimális kilátás a befagyott ablakon

A skót rendőrség elrettentésként tett közzé egy képsorozatot „nagyon korlátozott kilátás” címmel, befagyott szélvédőről egy veszélyes vezetési ügyben. A BBC tudósítása szerint az 54 éves David Hyslopot tavaly decemberben állították meg a rendőrök az egyik skóciai autópályán. Később bűnösnek is találták veszélyes vezetésben, 500 font (átszámolva 218 ezer forint) pénzbírsággal és 12 hónapos eltiltással sújtották.

131828595 Frozenwindows2

131828595 Frozenwindows2

Gavin McHallum felügyelő felszólította a többi skót sofőrt, hogy indulás előtt győződjenek meg arról, hogy a szélvédők, oldalablakok tiszták; ha nem, takarítsák le azokat maradéktalanul indulás előtt. Bár Skócia messze van, azért ezt a tanácsot a magyar járművezetők is megszívlelhetnék.

Az utasok hét fő bűne

Az ausztrál Drive magazin gyűjtött össze hét olyan gyakori hibát, melyet – szerintük – az autók utasainak soha nem szabadna elkövetniük. A gyűjtés nem elsősorban közlekedésbiztonsági, inkább udvariassági kérdéseket vet fel, de elég jópofa, eredeti és aranyosan ausztrálosan bunkó stílusú is ahhoz, hogy röviden bemutassuk:

1. Ne integess udvariasan a járművezető nevében. Ez a járművezető joga és kiváltsága. Ők akkor és úgy köszönik meg a közlekedőtársaiknak az irányukba tett gesztusokat, amikor és ahogyan akarják. Azzal, hogy az utasülésről próbálod magadhoz ragadni az udvariassági integetés jogát, aláásod a vezető tekintélyét, és mindkettőtöket idiótának állítod be.

2. Ne ülj a hátsó ülésre, ha az első ülés üres. Egy baráti fuvar vagy céges együtt utazás nem Uber- vagy taxiszolgáltatás: ha az első ülés üres, ott a helyed, kivéve, ha kisgyermeked van, akire felügyelned kell, vagy valamilyen fertőző betegségben szenvedsz. Ülj be bátran az első ülésre, mint egy felnőtt!

3. Ne tedd még stresszesebbé a stresszes helyzetet! Miközben a sofőr három forgalmi sávon átvágva, 100 km/órás sebességgel halad, ne mesélj neki a párkapcsolati problémáidról. Hasonlóképpen, ha valaki egy trükkös közlekedési helyzetben próbál navigálni, vagy bonyolult útbaigazítást hallgat a navigációs rendszerből, ne mondd neki, hogy van egy új techno dal, amit szívesen lejátszanál neki MOST.

4. Ne nyúlj a hangrendszerhez! Az utasok semmilyen körülmények között nem nyúlhatnak a hangrendszerhez kifejezett engedély nélkül. A zeneszám megváltoztatása vagy a hangerő csökkentése olyan bűncselekmény, amelyet a járműből való azonnali kitessékeléssel lehet és kell büntetni.

5. Ne piszkáld a légkondicionálót! A kétzónás klímaberendezés oké, ha elég szerencsés vagy ahhoz, hogy saját hőmérséklet-szabályozott zónád legyen, nyugodtan babrálj. De ha egyzónás rendszer van az autóban, a ventilátor sebességének beállítása vagy a hőmérsékletszabályozással való játék szigorúan tilos.

6. Ne mutasd meg a sofőrnek a telefonodon lévő képeket! Lehet, hogy ártatlannak gondolod, de ha megmutatsz a sofőrnek egy vagy néhány nyaralási pillanatot a telefonodon, az kellemetlen helyzetbe hozhatja őket. Minden (ausztrál) államban és területen a sofőröket súlyos pénzbírsággal és hibapontokkal sújthatják, ha a járműben akár más által működtetett kijelzőt nézegetnek. Várj, amíg biztonságosan leparkoltok, hogy megmutasd a vicces TikTok-videót!

7. Ne kapcsolj ki a hosszú autóút alatt során! Oké, hogy te utazol, a másik padig vezet, de attól még együtt vagytok ezen az utazáson. Ez azt jelenti, hogy ne vedd fel a fejhallgatót, ne nézz közösségi médiás videókat, ne szundikálj. Szegény sofőröd ezek közül egyiket sem teheti meg; neki az egyetlen szórakozási lehetősége, hogy zenét hallgat vagy veled beszélget, ezért jobb, ha gondoskodsz néhány rohadt jó témáról!

Drive 7bun

Képek: Drive, HUMDA, KTI, Police Scotland, Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda gyalogos rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen büntetőfékezés tél zöld buszsáv gyorshajtás Franciaország hajó autópálya COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla balesetveszély önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút elektromos autó közbringa mercedes parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica sebességkorlátozás autópálya-pihenő hibás tábla vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató Ausztria mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland sebességhatár octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás veszélyes helyzet használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság fenntartható mobilitás felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera hidrogén látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség infotainment fizetőkapu elektromosautó törésteszt különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány előzés szabálytalan gyermekülés történelem közlekedési morál facebook Magyar Közút figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid németország közlekedésbiztonság balesetmegelőzés baleset oktatás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ