Gyalogosbalesetek száma, próbajogsi és kerékpáros-gyalogos ütközések - heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Ötödével kevesebb gyalogosbaleset történt tavaly, mint az elmúlt évtizedben éves átlagban – írja a KTI közlekedésbiztonsági lapja. Míg 2010 és 2020 között évente hozzávetőlegesen 2500 közlekedési balesetben voltak érintettek gyalogosok, és átlagosan 140-160-an vesztették életüket az utakon, ez a szám az elmúlt három évben 1900-2000 között mozgott. Azonban a haláleseteké, bár csökkent a számuk, még mindig 100 felett van. A gyalogosbalesetek harmadát a figyelmetlen, szabálytalankodó gyalogosok okozzák. Hat méterre a zebrától már egyetlen gépjármű sem igen képes megállni, elsőbbséget adni.

Crossing Cars Road Closeup Scaled

Ezzel szemben az EU útjain tavaly bekövetkezett 20 640 haláleset 4 százalékos növekedést jelentett 2021-hez képest, mivel a világjárványt követően a forgalom visszaállt - áll az Európai Bizottság jelentésében,

Bár az alapul szolgáló hosszú távú tendencia csökkenő tendenciát mutat (-9 százalék a járvány előtti évhez képest), nem csökken elég gyors ütemben ahhoz, hogy elérjük a halálesetek számának 2030-ig történő felére csökkentésére vonatkozó uniós célt. Ráadásul az előrehaladás továbbra is nagyon egyenlőtlen a tagállamok között. Litvánia és Lengyelország jelentette a legnagyobb, több mint 30 százalékos csökkenést 2019 és 2022 között, bár a halálozási arány Lengyelországban még mindig az uniós átlag felett van. Ezzel szemben az elmúlt három évben Írországban, Spanyolországban, Franciaországban, Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Szlovákiában és Svédországban a közúti halálesetek száma stabil maradt vagy emelkedett.

A 2023 első hat hónapjára vonatkozó előzetes adatok azt mutatják, hogy az uniós utakon bekövetkezett halálesetek száma enyhén csökkent 2022 azonos időszakához képest.

Crossing Cars Road Closeup Scaled

Az Európai Bizottság márciusban nyilvánosságra hozott irányelv-tervezete szerint úgy frissítenék a jogosítványszerzés követelményeit, hogy az EU összes tagországában azonos feltételek mellett juthassanak vezetői engedélyhez a fiatalok – írja hosszú összefoglalójában a Telex. Eszerint egyfelől bevezetnék a digitális jogosítványt, amitől az engedély kiváltásának és cseréjének egyszerűsítését várják, és ezt a nem uniós országokból érkezők számára is kötelezővé tennék. Ennek jegyében Magyarországon idén januártól senkinek nem kell magánál tartania a jogosítványát, forgalmiját.

Másfelől a jövőben akár 17 éves koruktól volán mögé ülhetnének a kezdők, majd egy évig kísérővel, ezután pedig egyedül vezethetnének személy- vagy teherautót. Kezdőknek megtiltanák az alkoholfogyasztást, aminek nálunk, a zéró tolerancia miatt amúgy sincs értelme. De vannak egyéb ötletek is: például súlykorlátozás bevezetése, tehát SUV-t nem vezethetnének a tervezet szerint. Van vita bőven ezzel kapcsolatban.

Egyúttal nemcsak a peremfeltételeken változtatna a Bizottság, hanem a tananyagon is. Megtanítanák a kezdőket, hogy miként reagáljanak a gyalogosok, kerékpárosok, valamint az egyre nagyobb számban terjedő mikromobilitási eszközök (rollerek, önegyensúlyozó járművek) használóinak felbukkanására a forgalomban.

Crossing Cars Road Closeup Scaled

A német Welt online kiadása szerint a kerékpárosok és a gyalogosok közötti konfliktust nem szabad a csengővel megoldani. A kerékpárosokkal történt balesetekben általában a gyalogosok húzzák a rövidebbet: ez gyakran súlyos sérülésekhez vezet, amelyek néha halálos kimenetelűek. A balesetek kutatói a közelmúltban számadatokat tettek közzé – és a gyalogosok védelmét szolgáló, kényelmetlen intézkedéseket sürgetnek.

Amikor az emberek a közúti közlekedés baleseti kockázatairól beszélnek, elsősorban a személygépkocsikra és a teherautókra gondolnak, amelyek többször is elütik a gyalogosokat és a kerékpárosokat, és gyakran súlyosan megsebesítik vagy megölik őket. Egy új tanulmányban a balesetkutató a kerékpárosok és a gyalogosok közötti balesetekre hívja fel a figyelmet.

Siegfried Brockmann, a Német Biztosítók Szövetségének baleseti kutatásért felelős vezetője és csapata 2022-ben Németországban történt, kerékpárosokat és gyalogosokat érintő baleseteket elemzett. Összesen 711 ember sérült meg súlyosan, 13-an meghaltak.

„A kerékpárok száma és futásteljesítménye jelentősen növekszik, az e-bike-okkal és a teherbiciklikkel pedig egyre gyorsabbak és nehezebbek is lesznek” – mondta Brockmann. Másrészt a lakosság egyre idősebb. Ezért kell most gyorsan és erőteljesen ellenintézkedéseket tenni – tette hozzá.

Az elemzett balesetek többsége kerékpárúton történt (54 százalék), ezt követik a gyalogosövezetekben lévő kerékpárutak (22%), a járdák (16%) és a közös használatú területek (8%). Brockmann szerint a problémák gyakran akkor jelentkeznek, amikor a gyalogosok váratlanul rálépnek a kerékpározásra kijelölt területekre.

Az ADFC kerékpáros szövetség nagy problémát lát az infrastruktúrában, mondván, hogy az utak egyáltalán nem alkalmazkodnak a növekvő kerékpáros forgalomhoz. „Mindenhol hiányoznak a jó kerékpárutak. Amit találunk, az a megoldások zavaros és néha veszélyes foltozata. Gyakran a kerékpárutak túl keskenyek, parkosítottak és veszélyesek” – mondta Stephanie Krone szóvivő.

Ráadásul Brockmann azt feltételezi, hogy a be nem jelentett balesetek száma magas. Az autóbalesetekkel ellentétben, ahol a biztosítás miatt általában kihívják a rendőrséget, a kerékpárosokat és a gyalogosokat érintő baleseteket gyakran nem jelentik.

Crossing Cars Road Closeup Scaled

Képek: Jacek Dylag/Unsplash, KTI, Samuele Errico Piccarini/Unsplash, Welt/obs

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld gyorshajtás motoros Hollandia rendszám matrica gyalogos bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs büntetés közlekedés közút dashcam autópálya tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla Európa tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút USA közbringa kerékpár kresz suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás traffipax francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás magyarország sebességkorlátozás vw bogár mobilozás Honda balesetveszély BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör fenntartható mobilitás heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika Budapest dekor kresz tábla horvátország útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda karbantartás Ausztria hidrogén használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár 30-as tábla Nagy-Britannia Audi felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc új autó téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf nyár közlekedésbiztonság napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár németország elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó baleset balesetmegelőzés fényszóró infotainment bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó iskola temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária dugó csúcsforgalom szélvédő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés asszisztens zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelemelterelés figyelem kresz2024 új kresz

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ