Van egy nagyon érdekes esetünk a körforgalomban lévő zebrák melletti bicikliúttal kapcsolatban

Az üggyel kapcsolatos történéseket itt vezetjük a Traffix rendszerében, de az eset annyira különleges, hogy megérdemel egy kicsit bővebb kifejtést itt a blogunkban is. A lényeg: van Hódmezővásárhelyen pár körforgalom, amelyekben a betorkolló utakat keresztező kerékpárúton a kerékpárosokat szólítja fel elsőbbségadásra egy-egy cuki kis macisajt. A Google Mapsen is megtaláltuk az egyik helyszínt, így néz ki:

Buhmvh

Ez azért így nagyon furcsa. A zebra mellett futó kerékpárutat elsőbbségadásra kényszeríteni, plusz még az egészet úgy kialakítani, hogy a körforgalomba behajtásra váró autók blokkolják a bicikliutat, ha nekik kell elsőbbséget adni egy már bent közlekedő járműnek - bizarr. Képzeljük el azt a helyzetet, hogy jön egy gyalogos és egy biciklis egyszerre, nekik keresztben a körforgalom felé pedig egy autó. Az autó megáll a zebra előtt - a kerékpáros pedig mit csinál? Megvárja, amíg a gyalogos áthalad, majd az autó elmegy előtte és csak utána indul el? És ha épp kifelé jön a körforgalomból az autó; neki a bicikliúton kell megállni, amíg elengedi a gyalogost, közben pedig a kerékpáros már csak kényszerűségből is várakozik? Az élet nyilván megoldja ezeket a problémákat, megy mindenki, ahogy tud, de ez a szabályozás valahogy akkor is bizarr. 

A fenti körforgalom azért is érdekes, mert keresztben átvágja a híres-hírhedt tram-train - azt hittük, ennek is köze van a szabályozás kialakításához, de nem. A városi önkormányzattól kapott magyarázat lényegi része így hangzik:

"(...) az adott forgalmi megoldás célja, hogy minden keresztező forgalmi irány csak egyszer kerüljön megállításra. Tehát a közúton haladó járművek a kerékpárútnál elsőbbséget kapnak, míg a körforgalomba belépés előtt nekik kell elsőbbséget adniuk a körforgalomban haladó járműveknek. Ellenkező esetben a közúti járműveknek kétszer kellene elsőbbséget adniuk, míg a kerékpárosoknak egyszer sem.  Ez a megoldás a közúti forgalmat lényegesen lassítaná.  További ok, hogy a város szélesebb útjainak méretei is alig teszik lehetővé a körforgalmak kialakítását,  tehát a körforgalomba belépéshez sok esetben nincs hely a gépkocsi megállására úgy, hogy az  ne lógjon a kerékpárút átvezetésre. Ha ilyen helyeken a kerékpárosoknak lenne elsőbbsége,  a járművek körforgalomba lépése nehezebbé válna."

Érthető, de valahogy akkor is lúdbőrzik a hátam, ahogy ezt a körforgalmat nézem. Nincs ez így jól. Próbáltam keresni a nagyvilágból kerékpárúttal bonyolított körforgalmakat, de többnyire csak ilyen paradicsomi gyönyörűségeket találtam:

Eszembe jutott még a Lánchíd előtti budai körforgalom, megnéztem a Google Mapsen, ott mi van most, de hát leginkább káosz, a hídfelújítás miatt:

Lhbu

Egyelőre itt tartunk. A körforgalmak és az azt kívülről ölelő kerékpárutak kérdésének optimális kezelése ügyében kikértük a Közlekedéstudományi Intézet és a Magyar Közút szakvéleményét is. Úgy gondoljuk, fontos lenne országszerte egységesen kialakítani a kerékpárúttal bonyolított körforgalmak szabályozását és ilyen helyeken mi inkább a bringások elsőbbségét látjuk indokoltnak - ha már úgyis ott a zebra, no meg persze a gépjárművek lassítását eleve kikényszerítő körforgalom.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris tűzoltóautó Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Waze Barkas hókotró tél Frankfurt 4-es metró téli felkészülés kuka FKF Volán buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius szabálytalanság megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr kresz tábla union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz matrica 30-as tábla sorompó metró alagút hirdetés 1-es út közlekedés Franciaország BKV fedélzeti kamera zöld fénysorompó M1 rendszám m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés mobiltelefon félsorompó ittas vezetés járda busz mentők közlekedésbiztonság volkswagen hülye kiírás büntetés környezetvédelem Hollandia villamos Toyota BMW körforgalom Jaguar roller útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy autópálya közbringa COVID-19 Urban Collëctif ICE autómatrica opel frontera balesetveszély sebességkorlátozás 30 Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa hibás tábla felesleges tábla Európa Lime németország Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya mobilozás M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép Bubi forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség balesetmegelőzés 8126 suzuki felmérés varsó tömegközlekedés elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága hidrogénautó fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia kresz omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs Olaszország vezetéstámogatás elektromos autó múzeum talált tárgyak BKK közösségi matchbox Magyar Közút autópálya-pihenő kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 kerékpáros magyarország vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely renault visual signature c evolution elektromos motor futár ctis kerékpárút autóipar parkolás fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság kerékpár józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély baleset jog felelősség kár Budapest

Legutóbbi bejegyzések

Archívum