Körforgalom melletti kerékpárút, keresztezó úton autós elsőbbsége - miért?

Probléma leírása

Mai napon jöttem rá egy igen rövid, de indulatos Facebook-komment alapján, hogy amikor az adott kerékpárúton haladva egy busz sofőrje rám dudált, mert kerékpárral áthajtottam előtte.
Utólag el kell ismernem, igaza volt.

Elsőbbsége van az autósnak a kerékpárossal szemben.
De miért?

Azért tűnik őrültségnek, mert a kerékpárút utáni alig másfél méterben, a kerékpárút után ismét meg kell álljon azon a helyen ahol egy autó alig fér el.

Ott egy autó nem fér el, anélkül, hogy rálógna a kerékpárútra.

Egy ellenpélda a rálógásra, ugyanakkor itt elfér az autó a kerékpárút után és a körforgalom előtt, s mégis a kerékpárosnak van elsőbbsége:
https://www.google.com/maps/@46.4114556,20.3239529,3a,90y,235.07h,72.05t/data=!3m7!1e1!3m5!1sqI38sn-EcCfyvQYpx33jxQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DqI38sn-EcCfyvQYpx33jxQ%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D312.33527%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192

Miért nem logikusabb egy ilyen helyen a kerékpáros elsőbbsége?

A városban az ilyen hely, ahol a kerékpárosnak nincs elsőbbsége a "saját útján" nagyon ritkának számít.
Emiatt már-már ott tart némely kommentelő a közlekedési témájú facebook csoportokban is, hogy "kamikaze kerékpáros".
Ami teljesen érthető, de akkor miért nincs felfestve a kerékpárútra is jelzés?
Sajnos az általános rutin a kerékpárosoknál erősebb mint a tábla, ezért is az előbbi - valahol jogos - jelző.

Viszont ez így szerintem elképesztő veszélyes.
Még eddig nem tudok balesetről, de szerintem ketyeg egy óra, amikor az autós nem áll meg, mert elsőbbsége van, hanem majd két méterrel később...

Ha a különbség amiatt van a két körforgalom között, mert előbbinél járda melletti kerékpárút vezet át az úton, míg a második csak gyalogosátkelő, akkor pedig még inkább nem értem. A gyalogosátkelő közös és mégis csak előbbinél van elsőbbsége. Miért változtat ilyen jelentősen a kerékpárút az adott helyen?

Helyszín

6800 Hódmezővásárhely, Petőfi utca & Andrássy út körforgalom

Megoldási javaslat

Bejelentő javaslata: Az autósoknak legyen kötelező megállni a kerékpárút előtt, is; a kerékpárosoknak pedig legyen elsőbbsége. Ezzel a város általános út- és kerékpárút-viszonyai lennének alkalmazva itt is. Ha az első lehetőség nem járható, akkor jobban kiemelni a városi általános állapotokhoz képest eltérő közlekedési rendet. Azaz alacsonyabbra kellene tenni a kerékpárosok tábláit és jelzést festeni a kerékpárútra is.

Események

2022.10.18.
Hódmezővásárhely Városfejlesztési és Városüzemeltetési Iroda vezetőjének bejelentettük ezt. Valóban igen veszélyes és életszerűtlen (buta) megoldás ez.
2022.10.19.
Nagyon gyorsan és alaposan válaszoltak a városi önkormányzat üzemeltetéséről - ezt külön köszönjük. Íme, a lényegi rész.
"A feltett kérdésben bejelentő a Petőfi út – Andrássy út körforgalom példáját idézi, és később hozzáteszi, hogy a városban az elsőbbség ilyen szabályozása nagyon ritkának számít. Hódmezővásárhelyen, a körforgalmak nagy részénél, ott, ahol kerékpárút átvezetés van a körforgalomba vezető úton keresztül, ugyanez a megoldás, a kerékpárosoknak elsőbbséget kell adni a közúton haladó járművek számára.
A körforgalmak egy része a Tram-Train útvonalán található, de a városban más körforgalomnál is ugyanez a megoldás, pl. a Hódtó utcai körforgalom (TESCO-nál), valamint a várost elkerülő út kerékpárút átvezetéseinél is. E miatt a vásárhelyi kerékpárosok ismerik az adott forgalmi megoldást, melynek célja, hogy minden keresztező forgalmi irány csak egyszer kerüljön megállításra. Tehát a közúton haladó járművek a kerékpárútnál elsőbbséget kapnak, míg a körforgalomba belépés előtt nekik kell elsőbbséget adniuk a körforgalomban haladó járműveknek. Ellenkező esetben a közúti járműveknek kétszer kellene elsőbbséget adniuk, míg a kerékpárosoknak egyszer sem. Ez a megoldás a közúti forgalmat lényegesen lassítaná.
További ok, hogy a város szélesebb útjainak méretei is alig teszik lehetővé a körforgalmak kialakítását, tehát a körforgalomba belépéshez sok esetben nincs hely a gépkocsi megállására úgy, hogy az ne lógjon a kerékpárút átvezetésre. Ha ilyen helyeken a kerékpárosoknak lenne elsőbbsége, a járművek körforgalomba lépése nehezebbé válna. Hódmezővásárhely számára nagyon fontos a kerékpáros forgalom biztonsága, ugyanakkor a közúti közlekedés tempós haladását is biztosítani kell. Az ellenpéldaként említett Kaszap – Hódtó utcai körforgalomban nincs kerékpáros átvezetés, tehát nincs kerékpáros elsőbbség sem. Külön táblák lettek kihelyezve, figyelmeztetve a kerékpárosokat, hogy az utat csak a kerékpárt tolva, gyalogosként szabad keresztezniük. A Kaszap utcán olyan mértékű a járműforgalom, hogy szinte soha nem lehetne felülve áthajtani, ezért kell gyalogosként átkeni az úton, de a város kerékpárosai másutt is találkozhatnak leszállást és gyalogosként továbbhaladást kötelezővé tevő táblákkal.
A bejelentő hiányolja a csomópontokban a kerékpárutakra „Elsőbbségadás kötelező” jelzés felfestését. A város igyekszik ezt pótolni, már jelenleg is sok helyen elkészült a felfestés, a jövőben pedig még több, forgalmas csomópontnál fog megtörténni a festés, viszont az elsőbbség szabályozásának magasabb szintjét a jelzőtáblák jelentik, amelyek útburkolati jel nélkül is érvényesek. Ezen felül a kerékpáros a haladásakor általában előre néz, feltűnőbb számára egy magasan elhelyezett színes jelzőtábla, mint az útra festett jelzés. A kerékpáros jelzőtáblák elhelyezésének magassága módosításra fogy kerülni azokon a helyeken, ahol esetlegesen nagyon kiesnek a kerékpárosok látóteréből, de a tábláknak biztonságos módon, a kerékpárosok fejmagasságánál magasabbra kell kerülnie a balesetek elkerülése végett.
Hódmezővásárhely városa egyébként a legforgalmasabb utak kerékpárút átvezetésinél feltűnő piros útburkolatfestést készíttetett figyelemfelhívó és veszélyt csökkentő szándékkal, mint például a Kaszap utca, a Jókai utca és Szántó Kovács János út kereszteződése, vagy a Teleki utca és a Dr. Rapcsák András út kereszteződése."
2022.10.21.
A válasszal együtt az ügyről állásfoglalást kérünk a Közlekedéstudományi Intézettől és a Magyar Közúttól.
2023.01.20.
Elküldtük véleményezésre - az önkormányzat válaszával együtt.
2023.01.26.
A Magyar Közút el is küldte részletes állásfoglalását. Ebben - a lényeget kiemelve- a tavaly ősszel frissített Útügyi Műszaki Előírásokra is hivatkoznak.
Ebben többek között ez áll: "Lakott területen a kerékpárút elsőbbséggel is átvezethető a körforgalom ágán. Ez esetben az átvezetés előtt, a körpályára belépő és a körpályáról kilépő forgalmi sávokon a KRESZ 10/a. ábrán levő jelzőtábla alkalmazásával a kerékpárútnak elsőbbséget kell biztosítani. Az elsőbbséggel rendelkező kerékpárút átvezetés helyét minden esetben piros színű burkolattal kell jelölni és előtte az út szélén veszélyes helyre figyelmeztető vonal (158/a. ábra) is alkalmazható.
Többsávos körforgalomban a kerékpárutat „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblával minden esetben alá kell rendelni a csomóponti ág forgalmának. A kerékpárút csak a belépő és kilépő forgalmi sávokat elválasztó forgalomterelő szigeten megtört irányú átvezetéssel létesíthető. A forgalomterelő szigeten a kerékpárosok megtört irányú átvezetését korláttal lehet megerősíteni."
Összefoglalásként hozzáteszik, hogy az "új útügyi műszaki előírás lehetővé teszi lakott területen, egysávos körforgalomban a kerékpáros átvezetés elsőbbségét, természetesen az ennek megfelelő forgalomtechnikai kialakítással. Ennek a megoldásnak az alkalmazása meglevő körforgalom esetén a közút kezelőjének döntésén múlik. Nagy gépjárműforgalom, főleg jelentős tehergépkocsi, vagy tranzitforgalom esetén nem célszerű az elsőbbségi szabályozásuk. A fenti feltételek teljesülése esetén úthálózati szempontokat is mérlegel a kezelő, de figyelembe kell venni a kerékpárosok biztonságát is: amennyiben sok kerékpáros baleset történik, érdemes módosítani a szabályozást, illetve a forgalomtechnikai kialakítást. Mindez a közútkezelő, azaz jelen esetben az önkormányzat hatásköre."

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ