Annyi téma van, amit érdemes lenne hirdetni az autósok körében. Nyilván az ittas vezetéstől vagy a vezetés közbeni mobilozástól elrettentés is ezek közé tartozik, de lehetne finomítani is a témákat, hogy csak két legfrissebb vesszőparipánkat említsük: megállás betorlódott autópályán (utat a mentőnek!) vagy mit kell tenni akkor, ha nem működik a sorompó a vasúti átjáróban.
Vagy oké, legyen ittas vezetés, vagy mobilozás, akkor sem hisszük, hogy a buszmegállókban elhelyezett hirdetések a leghatékonyabbak. Az autós és a tömegközlekedés közti átjárás még mindig csekély; tuti, hogy sűrűbben hajt rá a legtöbb sofőr szabálytalanul a buszsávra, semmint buszra szállna. De még ha az autós ott is áll a megállóban, ott csap a homlokára hétfő reggel 6 órakor, hogy "majd hétvégén, amikor legközelebb autóba ülök, biztosan nem fogok mobilozni"?
"Tényleg, nem szabad mobilozni menet közben?" Mert erre az alapvető kérdésre egyébként nem is ad választ a hirdetés, hogy a "gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat" (KRESZ 3. § (2)).
Vagy esetleg arra gondoltak, hogy a tömegközlekedő családtagok az autóval közlekedő apukának a vasárnapi ebédnél felvetik a kérdést? Kábé így, hogy:
- Apu, képzeld, mit láttam! Pharrell Williams azt hirdeti a buszmegállókban - egyébként már évek óta -, hogy ne mobilozz vezetés közben.
- Kösz, hogy szólsz! Mostantól nem fogok.
- Akkor ha már itt tartunk: Nico Rosberg pedig azt, hogy ne is igyál!
- De jó, hogy említed, köszönöm szépen! Akkor mostantól elhagyom a reggeli tüskét indulás előtt. ...Egyébként ki a f**om az a Pharrell Williams?
Életszerű, ugye?
Ja, nem.
A hirdetés és a célközönség
Voltak komolyabb próbálkozások, de legfeljebb eddig jutottunk (elég csak beletekerni, nem hatékony rémunalom az egész). Kísérleteztek humoristákkal is (lásd itt), de ezek a filmek nagy jóindulattal is csak szórakoztatóak, nem elgondolkodtatók. Ráadásul hosszúak. Kíváncsiak lennénk, hogy a rendőrség Twitterén posztolt videó 3200 megtekintéséből hányan jutottak a végéig... A feléig...
A britek hagyományosan erősek a nyomasztóan hatékony, valósághűségükkel sokkoló közlekedésbiztonsági hirdetések alkotásában. Itt egy példa, hogy miért ne sms-ezzünk menet közben . Vagy egy visszafelé játszott videó a 30-as zónákkal kapcsolatban (2006-ból). Egy szintén realisztikus alkotás a biztonsági öv becsatolására buzdítandó (2002). 2001-ből pedig egy nagyon - a hangok miatt is - mellbevágó cucc.
Az Egyesült Államokból is találhatunk, melyek másképpen döbbentenek (hollywoodi megoldással). Az egyiken például az utolsó, csattanás előtti pillanatban kimerevítik a képet, majd a vétkes és az áldozat beszélgetni kezd. A vétkes magyarázkodik: csak egy üzenet. A vétlen: "de a gyerekeim itt ülnek az autóban!" Brrr. Kiráz a hideg. Majd lezárásképpen a vétkes sofőr: "Úgy volt, hogy egy gyors üzenetírás lesz. Nagyon sajnálom." Majd visszaszállnak az autóba. Körbenéznek. És bannnng. Itt találod ezt a filmet.
Ahogy így kerestem és néztem ezeket, zsigerig hatolt az érzés: CSAK SZABÁLYOSAN! Becsatolni, nem nyomkodni... stb. Főleg azért, mert ezek egytől-egyig jól érzékeltetik: minden megváltozhat egyetlen szempillantás alatt!
Update: eltelt pár óra az írás óta. Még mindig hat. Nagyon. Szerintem egy darabig bőven hatni is fog.