Tetszik az új Bubi

Az ígérték a BKK-nál, hogy minden szempontból könnyebb lesz bubizni: regisztrálni és tekerni is. Kipróbáltuk.

Img 20210523 190235
fotó: Fábián László Buda

A Bubi első verzióját, miután lejártak a szerződések, tavaly ősszel hívták vissza. Azt nem értettem, miért nem maradhatott addig, amíg az új változat megjelenik, főleg, hogy a metrópótlás egyik lehetősége is lehetett volna. Nem is beszélve arról, hogy a járványhelyzetben sokan szívesebben ülnek kerékpárra, mint tömött buszra. A BKK szóvivője elmondta, hogy - most nagyon röviden foglalom össze a lényeget - télen tényleg csak néhányan használják, a szerződés pedig lejárt. A közbeszerzési eljárások bonyolultak, azt meg csak akkor lehetett indítani... Higgyem el, ők is mindent megtettek, hogy maradhasson még, de csak így lehetett megoldani. Ráadásul a vírushelyzet miatt még csúszott is a projekt. De végre itt van!

Az első ígéret az volt, hogy egyszerűbb lesz a regisztráció. Kis túlzással, ez nem volt nehéz. A "régi" Bubinál minden egyes alkalommal - akkor is, ha csak hosszabbítani akartam az előfizetést - be kellett menni egy ügyfélközpontba, ahol nagyon lassan kitöltötték a papírokat az adataimmal, majd aláírtam. Félórás program volt. Ez főleg annak tükrében volt vicces, hogy tízmilliós autókat (ShareNow) mobilos applikációval el lehetett hozni, miközben ehhez a nehezen tekerhető vasért anyám búvóhelyét is meg kellett adnom.

Na, ennek vége.

Applikációt le kell tölteni (Android, iOS), mobilszámot megadni. SMS-ben kód érkezik, appban megadni, és kész. A régi regisztrációk nem működnek, ami furcsa, de annyira egyszerű a folyamat, hogy ez nem zavaró. Csak azt nem tudom, hogy a korábbi kreditjeimmel mi lesz (mert amikor az előző rendszernél befizettem pl. fél évre, akkor 8000 ezer forintra adtak - ha jól emlékszem - 4000 ezer forintnyi extra letekerhető keretet, melyekből sok pénz összejött). Megkérdezem az ügyfélszolgálatot, aztán majd frissítésben megírom.

Az első havibérlet appon belüli megvásárlása is egyszerű, de nem volt zökkenőmentes, mert külföldi kártyákat (pontosabban fintech kártyákat: (Revolut, Wise) nem fogadtak el. Ez azért furcsa, mert sokan használják ezeket itthon is, és feltételezhető az ide látogató, Bubira fanyalodó külföldiek is. Ezek egyébként Mastercard-háttérrel bírnak, ezért nem értem. A magyar bank által kiadott VISA-kártyát pikkpakk elfogadta a rendszer. Pont, amikor már az aranyat érő májusi - szerencsére csak szemerkélő - esőben fel akartam adni a dolgot.

A bérlés is rém egyszerű: a kerékpáron elhelyezett QR-kódot kell leolvasni az appba épített QR-olvasóval, aztán kattan a lakat, lehet tekerni.

Bubi Zóna
Ez a zónatérkép, vagyis a cseppek jelölte helyeken lehet a bringákat felvenni és dokkolni. Kijjebb is mehetünk a zónán, illetve a zónán belül parkolhatunk bárhol, de akkor ketyeg az óra.

A lényeg mégiscsak most jön: teljesen kerékpár hangulata van az új Bubinak, azaz sokkal, de sokkal könnyebb tekerni. Ez a könnyebb váznak, a könnyebb kiegészítőknek és a fújható gumiknak köszönhető. Már nincs az, hogy ötéves kislányok fütyörészve előznek meg a rakparton, miközben izzadva próbálok 6-8 km/h-s átlagot tekerni. Oké, itt is volt, hogy az egyik bringán, melyet béreltünk, nem lehet állítani az ülésmagasságot: ezt azonnal visszatettük azt a dokkolóra és be is jelentettük a hibát az applikáció erre dedikált látványos felületén.

A fiam, aki civilben 24-es kerékpáron rója a köröket, simán tekerte a Bubit, sőt, élvezte. És én is. Ráadásul tök jó az árazás: a havi bérlet 500, az éves 5000 forint. Ezért legfeljebb fél órát lehet menni egyszerre, de azt akárhányszor. Fontos, hogy a kerékpárokat mindig a dokkolóra kell visszatenni, majd onnan egy másikat újra fel lehet venni. Ez utóbbi az új Bubi szerethetősége miatt értelmet is nyert, vagyis könnyedén eltekersz vele az Árpád-hídtól a Széll Kálmán térig például.

Valahol azt írták, hogy egy a baja:  nem látszik rajta, hogy milyen jó. Szerintem meg igen. Pontosabban látszik, hogy valami új, ráadásul eléggé hájpolja is a BKK, úgyhogy aki bubis vagy annak készül, tudni fog róla.

Van még percalapú bérlési lehetőség is (20 Ft/perc összegért), ami csak akkor éri meg, ha egy hónapban nem mész 25 percet legalább. Több kerékpár is bérelhető egy regisztrációval, de nem igazán éri meg, csak ha nagyon alkalmi a helyzet, ugyanis a többi kerékpár után is a 20 forintos percdíjat fizeted. (Itt volt egy pici csúnyaság, hogy a felvettünk két kerékpárt, de a másodiknak felvettet tettük vissza előbb néhány perccel, mégis a hosszabb időre bérelt bringára számolta a percdíjat. Nyilván nem eget verő összeg - mi pont 40 forintot buktunk -, de jó az ilyesmit előre tudni.)

A Bubi mint közösségi kerékpár amolyan last mile megoldás, vagyis az utolsó kilométereket tudja vele megtenni, aki messziről érkezik, a helyiek pedig kihézagolhatják vele a közösségi közlekedést. Az új bringa viszont annyira jó lett, hogy fennáll a veszély: hosszabb utakra is elkötjük őket. Állítólag felkészült erre is a BKK, a népszerűségtől függően, ha kell, bővítik a járműparkot.

Img 20210523 190235 Img 20210523 190235 Img 20210523 190235

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély örményország IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi kamaz mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ