Egy gondolat a fizetős parkolásról, mielőtt visszakapcsolják a rendszert

A fizetős parkolás rendszere nálunk hasonló, mint a fizetős autópályáké. A sztrádáink és a városaink üzemeltetőinek egyaránt érdeke, hogy minél többen fizessenek neki, vagyis hogy az adott terület kapacitása minél jobban ki legyen használva. Ha egy város a parkolóhelyekért csak simán pénzt szed, akkor sok parkoló autót és mindig zsúfolt parkolóhelyeket szeretne az adott területen. Ebben érdekelt. Ha a belvárosi utcákban fizetni kell az autósoknak a megállásért, az így, önmagában nem forgalomszabályozás, hanem adó.

A magyar önkormányzatok - hatalmas tisztelet a csekély számú, de létező kivételnek, róluk is lesz szó! - valahol az elmúlt évtizedekben szépen, fokozatosan mintha szándékosan kifelejtették volna parkolási rendszereikből a díjnál sokkal fontosabb és hatékonyabb, ráadásul társadalmilag is igazságosabb szabályozó elemet: a parkolási idő korlátozását.

Amikor a fizető parkolás úgy igazából elkezdett elterjedni az országban, a legtöbb fizetős zónában még volt egy kétórás időlimit az egyes parkolóhelyeken történő várakozásra. (Y-generáció előttiek: emlékeztek, ugye?) Be lehetett fizetni előre negyedórás, félórás, akár kétórás parkolást is a parkolóórákban, de két óra elteltével a szabály szerint hivatalosan el kellett (volna) hagyni a parkolóhelyet és átadni másnak. Persze be lehetett dobni két újabb óra árát ilyenkor, de ez egyrészt egy kicsit kényelmetlen volt, hiszen újra oda kellett menni az órához, másrészt a szabályozási szándék kijátszásának is számított. Mert ekkor még nem a pénz beszedése volt a lényeg, hanem a forgalomszervezés.

Img 9578

Budaörs főutcája: itt a parkolási rendszer tényleg azt szolgálja, hogy legyen parkolóhely, amikor valakinek tényleg szüksége van rá

Ebből a rendszerből lett aztán valahogy az, hogy már csak egy dolog számít: fizessünk. Ehhez már ott se kell lennünk a kocsi közelében, a mobilon bármikor újra lehet indítani a parkolást. Az autósok többé nincsenek arra késztetve, hogy ha bementek a zsúfolt zónákba a kocsijukkal, gyorsan menjenek el onnan, vagy eleve be se menjenek. A behajtásnak, a kocsi leparkolásának lett egy ára és kész. Ez már nem is parkolási díj, sokkal inkább parkolási adó. 

Azok az önkormányzatok, amelyek valóban azt szeretnék, hogy csak az parkoljon bizonyos területeken, akinek fontos dolga van ott és valamiért autóval kell mennie, még csak nem is feltétlenül kérnek pénzt a parkolásért az autóstól. Budaörs belvárosa, Budakeszi néhány parkolója időkorlátos parkolási rendszerben, de díjfizetés nélkül működik. Az autós behajt, megáll, kirakja a műszerfalra, hogy hány óra hány perckor kezdte meg az egy-két-háromórás engedélyezett parkolást, kiszáll, megy, elintézi a dolgát, majd kiviszi a kocsiját a zónából, hogy átadja a parkolóhelyet valaki másnak. 

Img 9578

A főút melletti helyek időkorlátosak, a szervizút helyei nem, ott egész napra is le lehet parkolni

Lehetne persze még ettől pénzt is kérni az autósoktól, de sokkal szimpatikusabb és igazságosabb, hogy ez a két magyar önkormányzat nem terheli, nem sarcolja anyagi helyzettől független, minden kocsira azonos tételű díjjal az autósokat a parkolásért. Ebben a rendszerben nem történhet meg, hogy a cégautóval járó menedzser költségként számolja el a belvárosi területfoglalást és naphosszat az iroda előtt parkol, ugyanakkor az orvoshoz járó kisnyugdíjas inkább kilométereket gyalogol vagy vár a buszra az esőben, mert inkább másra költené azt a néhány száz forintos parkolási díjat.

Az országos ingyenparkolásnak hamarosan vége, valószínűleg már csak napok kérdése, hogy Budapest is visszatérhessen a régi rendszerhez. Nyomjuk majd újra a fizetős SMS-eket, a parkolási cégek boldogan számolják a bevételt, a parkolóhelyek a legfrekventáltabb részeken továbbra is tele lesznek majd és senki még csak gondolni se fog rá, hogy lehetne egy kicsit máshogy is csinálni ezt az egészet. Mehet minden tovább a maga jól bevált, egyszerű módján, ahogy a járvány előtt is ment. Alig vártuk már, ugye?

Címkék

félsorompó főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz rendszám blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Toyota tűzoltóautó Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler fénysorompó reklám Nissan carspotting hajó hirdetés gólya körforgalom egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR Trabant zene halottaskocsi Jaguar Waze Barkas hókotró tél Frankfurt Hollandia 4-es metró téli felkészülés kuka FKF Volán buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút BMW üldözés tömegközlekedés tetőbox prius toyota prius szabálytalanság busz megállás dashcam 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség vasúti átjáró sorompó királynő motorkerékpár közlekedésbiztonság kresz-módosítás kézműves tábla embléma volkswagen természetkárosítás olajkút zala megye villamos akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr kresz tábla mobiltelefon union kötelező felelősségbiztosítás M0 büntetés mentők NÚSZ BKV nosztalgia figyelmeztető jelzés ittas vezetés videó 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos járda közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő hülye kiírás autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz matrica 30-as tábla kresz metró alagút balesetveszély BKK környezetvédelem Franciaország közlekedés fedélzeti kamera zöld M1 m3-as autópálya roller baleset autópálya útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy közbringa COVID-19 magyarország parkolás fizető parkolás Budaörs autómatrica opel frontera sebességkorlátozás 30 Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa kerékpár Bubi Budapest Lime közösségi Párizs dízel korlátozás 5g USA M7-es autópálya M1-es autópálya hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben balesetmegelőzés Magyar Közút

Legutóbbi bejegyzések

Archívum