Egy gondolat a fizetős parkolásról, mielőtt visszakapcsolják a rendszert

A fizetős parkolás rendszere nálunk hasonló, mint a fizetős autópályáké. A sztrádáink és a városaink üzemeltetőinek egyaránt érdeke, hogy minél többen fizessenek neki, vagyis hogy az adott terület kapacitása minél jobban ki legyen használva. Ha egy város a parkolóhelyekért csak simán pénzt szed, akkor sok parkoló autót és mindig zsúfolt parkolóhelyeket szeretne az adott területen. Ebben érdekelt. Ha a belvárosi utcákban fizetni kell az autósoknak a megállásért, az így, önmagában nem forgalomszabályozás, hanem adó.

A magyar önkormányzatok - hatalmas tisztelet a csekély számú, de létező kivételnek, róluk is lesz szó! - valahol az elmúlt évtizedekben szépen, fokozatosan mintha szándékosan kifelejtették volna parkolási rendszereikből a díjnál sokkal fontosabb és hatékonyabb, ráadásul társadalmilag is igazságosabb szabályozó elemet: a parkolási idő korlátozását.

Amikor a fizető parkolás úgy igazából elkezdett elterjedni az országban, a legtöbb fizetős zónában még volt egy kétórás időlimit az egyes parkolóhelyeken történő várakozásra. (Y-generáció előttiek: emlékeztek, ugye?) Be lehetett fizetni előre negyedórás, félórás, akár kétórás parkolást is a parkolóórákban, de két óra elteltével a szabály szerint hivatalosan el kellett (volna) hagyni a parkolóhelyet és átadni másnak. Persze be lehetett dobni két újabb óra árát ilyenkor, de ez egyrészt egy kicsit kényelmetlen volt, hiszen újra oda kellett menni az órához, másrészt a szabályozási szándék kijátszásának is számított. Mert ekkor még nem a pénz beszedése volt a lényeg, hanem a forgalomszervezés.

Img 9578

Budaörs főutcája: itt a parkolási rendszer tényleg azt szolgálja, hogy legyen parkolóhely, amikor valakinek tényleg szüksége van rá

Ebből a rendszerből lett aztán valahogy az, hogy már csak egy dolog számít: fizessünk. Ehhez már ott se kell lennünk a kocsi közelében, a mobilon bármikor újra lehet indítani a parkolást. Az autósok többé nincsenek arra késztetve, hogy ha bementek a zsúfolt zónákba a kocsijukkal, gyorsan menjenek el onnan, vagy eleve be se menjenek. A behajtásnak, a kocsi leparkolásának lett egy ára és kész. Ez már nem is parkolási díj, sokkal inkább parkolási adó. 

Azok az önkormányzatok, amelyek valóban azt szeretnék, hogy csak az parkoljon bizonyos területeken, akinek fontos dolga van ott és valamiért autóval kell mennie, még csak nem is feltétlenül kérnek pénzt a parkolásért az autóstól. Budaörs belvárosa, Budakeszi néhány parkolója időkorlátos parkolási rendszerben, de díjfizetés nélkül működik. Az autós behajt, megáll, kirakja a műszerfalra, hogy hány óra hány perckor kezdte meg az egy-két-háromórás engedélyezett parkolást, kiszáll, megy, elintézi a dolgát, majd kiviszi a kocsiját a zónából, hogy átadja a parkolóhelyet valaki másnak. 

Img 9578

A főút melletti helyek időkorlátosak, a szervizút helyei nem, ott egész napra is le lehet parkolni

Lehetne persze még ettől pénzt is kérni az autósoktól, de sokkal szimpatikusabb és igazságosabb, hogy ez a két magyar önkormányzat nem terheli, nem sarcolja anyagi helyzettől független, minden kocsira azonos tételű díjjal az autósokat a parkolásért. Ebben a rendszerben nem történhet meg, hogy a cégautóval járó menedzser költségként számolja el a belvárosi területfoglalást és naphosszat az iroda előtt parkol, ugyanakkor az orvoshoz járó kisnyugdíjas inkább kilométereket gyalogol vagy vár a buszra az esőben, mert inkább másra költené azt a néhány száz forintos parkolási díjat.

Az országos ingyenparkolásnak hamarosan vége, valószínűleg már csak napok kérdése, hogy Budapest is visszatérhessen a régi rendszerhez. Nyomjuk majd újra a fizetős SMS-eket, a parkolási cégek boldogan számolják a bevételt, a parkolóhelyek a legfrekventáltabb részeken továbbra is tele lesznek majd és senki még csak gondolni se fog rá, hogy lehetne egy kicsit máshogy is csinálni ezt az egészet. Mehet minden tovább a maga jól bevált, egyszerű módján, ahogy a járvány előtt is ment. Alig vártuk már, ugye?

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó autópálya toyota prius közlekedés volkswagen motoros vasúti átjáró közút dashcam zöld gyalogos COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút Olaszország közbringa mercedes suzuki sebességkorlátozás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés parkolás francia 30 autómatrica autópálya-pihenő hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár kerékpáros magyarország mobilozás BKK kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia biciklis fenntartható mobilitás kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár heti összefoglaló Egyesült Királyság Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok autonóm autózás légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria mobiltelefon új autó Ausztrália statisztika téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook napelem nyár klíma napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság ADAC teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó baleset fényszóró infotainment figyelemelterelés figyelmetlenség figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ