Lelkes bringások, egy nemzeti park és a magyar törvények kusza gombolyagába keveredtünk

A Budakeszi és a Hűvösvölgyi út közti kuruclesi kis erdő egyszerre tájvédelmi körzet, népszerű kirándulóhely, biciklis triálpálya és időnként illegális szemétlerakó. A "tájvédelmi körzet" besorolású, Budapest belterületén fekvő természeti környezetben nyilvánvalóan (és a törvények által is leírtan) nem lehet, pontosabban nem szabad csak úgy építkezésbe, például egy sportpálya kialakításába fogni. Márpedig itt pontosan ez történt.

Amikor egyesületünk bejelentést kapott arról, hogy egy védett területet gyakorlatilag birtokukba vett és látványosan át is alakított egy bringás csoport, rágtuk a körmünk egy ideig, hogy van-e itt nekünk dolgunk. Végül úgy döntöttünk, hogy ha már a közúti közlekedés ésszerűsítése a célunk, belefér, hogy civil szervezetként felszólaljunk ebben az ügyben. Biciklik, kirándulóutak: határeset, de elfogadtuk. Kinyomoztuk, hogy melyik állami szerv az illetékes az ügyben (Duna-Ipoly Nemzeti Park) és továbbítottuk nekik a bejelentést. A sztorit megírtuk a blogunkon, az ügyet felvittük az online ügykezelési rendszerbe.

Másnap az egyesület valamennyi tagjának édesanyját heves csuklás kezdte gyötörni, mi pedig kaptunk néhány (tucat) üzenetet a FB-on arról, hogy mekkora görények vagyunk. Elkezdtünk válaszolgatni a felvetésekre, telefonálgatni, kérdezősködni arról, hogy mibe is keveredtünk, végül nagy nehezen többé-kevésbé letisztult a kép.

1

1

Szóval az úgy volt, hogy ebben a budai kiserdőben jó pár évvel ezelőtt pár arra járó bringás felfedezett egy izgalmas lehetőséget. Nem lehetne ebből a teleszemetelt völgyből egy jópofa DH/triálparkot csinálni? Elkezdték összeszedni és kihordani a szemetet (egyik informátorunk szerint sok tucat fuvarról, talán 60 köbméternyi lomról beszélünk), az itt fekvő kidőlt fákból ugratókat, menedékhelyeket építettek, kisebb kézi földmunkákkal kialakítottak egy pályát. 

Az egész tök jól néz ki, kimondottan lelkesítő látni, ahogy az ezekamaifiatalok itt tekernek, ugratnak, sportolnak, jól érzik magukat:

Viszont: ha ezt így meg lehet csinálni egy védett természeti területen, egy erdő közepén, akkor holnap idejöhet mondjuk egy krosszmotoros klub is és tovább magasíthatja az ugratókat, majd telefüstölheti a védett erdőt? Holnapután meg az egészet ledózerolhatja valaki, építhet középre egy várat és kitűzhet egy zászlót, hogy ez mostantól az ő kis birtoka? Szóval ha egy úgynevezett államban élünk, nem a Vadnyugaton, akkor ennek az egésznek kellene valamilyen keretet adni.

A bringások munkálatairól természetesen a terület kezelője is hamar tudomást szerzett. Hivatalosan persze nem vehették tudomásul, hogy egy szigorúan védett területen néhány állampolgár csak úgy építkezik, illetve ők tudták a legjobban, hogy a "csak egy korhadt fát vittünk odébb" egy természetvédelmi területen szigorúan védett állatok tömeges pusztulását is okozhatja. Ugyanakkor látták, hogy az erdő tényleg előnyére változott, a kihordott szemét, néhány csövestanya felszámolása, a terület rendezése ebben az amúgy is urbanizált erdőben talán inkább előnyökkel járt, mint hátrányokkal, mármint a természetvédelem szempontjából. Csak hát ezt Magyarországon mégsem lehet csak úgy hivatalosan tudomásul venni.

1

1

1

Nem valami szívderítő látvány a védett erdőben a Micimackó-kuckóban az OBI-s vödör. A pályán útban lévő ág lefűrészelése sem az a kifejezett természetvédelem, a korhadó ágak, törzsek szép rendbe rakása pedig klasszikus példája a jó szándékkal történő végzetes természetkárosításnak, hiszen a földbe süppedő korhadékok egy csomó rovar, csiga, miegyéb szaporodásának és táplálkozásának színterei

A helyzet rendezésének legegyszerűbb módja nyilvánvalóan az lenne, ha sikerülne a bringás aktivitást egyértelmű keretek közé helyezni, a triálosok, downhillesek által használt zónát kijelölni, gondoskodni a gyalogos kirándulók biztonságáról is, hogy ne tévedjenek rá a dombról esetleg 50-60-nal lezúgó biciklisek útvonalára és valamiféle civil szervezet kezelésébe kellene adni az erdő egy részét, hogy legyen gazdája, felelőse annak, ami itt történik. Ez viszont a mai magyar jogszabályi környezetben egyszerűen nem működhet.

Informátoraink szerint ha egy biciklis egyesület a gondjaiba venné ezt a területet, onnantól kezdve az egyesület képviselője felelne minden ott bekövetkezett balesetért. Mivel a hegyibringázás veszélyes sport, balesetek biztosan lesznek - azt viszont egy épeszű ember se vállalja, hogy börtönbe menjen, ha egy tökidegen, felelőtlenül tekerő srác itt kitöri a nyakát. A megoldás az lenne, ha sikerülne átírni a vonatkozó törvényeket, mondjuk osztrák mintára, ahol már rég megvan a keretrendszere annak, hogyan lehet egy erdőben összehozni a kerékpáros sportot, a gyalogos túrázókat és a természetet. Mi viszont bringás és természetvédelmi területről egyaránt azt a keserű vélemény kaptuk, hogy ezt ma nem lehet elintézni. Van ugyan kerékpározásért felelős kormánybiztosunk, de, hogy finoman tolmácsoljuk, amit hallottunk: őt személyes érintettség híján eleddig nem sikerült megnyerni egy törvényváltozás kijárásához.

A biciklisek azt mondják, ők már megkeresték a terület felelős gazdáját és informálisan voltak is egyeztetések arról, minek kellene itt történnie. A Duna-Ipoly Nemzeti Parktól pedig hivatalosan ezt a tájékoztatást kaptuk:

A megkeresésben szereplő probléma sajnos nem egyedi eset a budapesti védett és nem védett erdőkben, gyepeken. A probléma alapját az képezi, hogy eddig egy kerekpáros szervezet, vagy területet használó csoport sem kezdeményezte – egy-két esetet kivéve – az általa használt/kiépített/kiépítésre tervezett pálya elfogadtatását a terület tulajdonosával, vagyonkezelőjével, valamint védett terület esetén a természetvédelmi kezelővel, természetvédelmi hatósággal, erdő esetén pedig az erdészeti hatósággal. Az egyeztetések elmaradása miatt a különböző típusú pályák (cross-country, dirtbike, downhill) kiépítése, használata majdnem minden esetben változó mértékben ugyan, de károkat okoz (több helyen valóban súlyosat) a természeti értékekben. Ezért kellene különösen nagy hangsúlyt helyezni az előzetes egyeztetésre.

A megkeresésében jelzett konkrét ügyben Igazgatóságunk munkatársai megkezdték háttér-információk gyűjtését, de a leterheltségük, valamint a járványügyi korlátozások következtében a tervezetthez képest is lassabban halad előre a folyamat.

Csáky Péter,  természetvédelmi terület-felügyelő,  Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság

Felhívnám a figyelmet a fenti levélben az "egy-két esetet kivéve" kifejezésre: igazoltan van tehát szándék arra a bringások részéről, hogy szabályosan használják ezeket a területeket, de mintha a hatóságok is eszköztelenek lennének ezekben az ügyekben. És körülbelül itt tartunk most. A területet kezelő nemzeti park kirakott pár szalagot, a bringások letépték őket. Érdemi változás pedig egyelőre nemigen várható. Mi azért még megpróbálunk tenni valamit ebben a furcsa helyzetben, ha már belekeveredtünk, és reméljük, hogy sikerül valami olyan megoldást összehoznunk, amely a budai kiserdőben kocogók, kiránduló családok, ugrató bringások, facsókoló méregzöldek, szigorú parkőrök számára egyaránt megfelel.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély örményország IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi kamaz mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ