Súlyos környezetkárosítás a 2. kerületi erdőben (FRISSÍTVE!)

Kerékpárosok (elsősorban downhillesek) az erdő tarolásával építik ki a katlant maguknak. Az erdőgazdaság tud róla. Eddig nem sokat tettek.

A budai erdőkben túrázóknak sok gondot okozhatnak a hegyi kerékpárosok. Egyfelől eleve nehezen járható utak erodálódnak gyorsabban (a Tündér-szikla felé vezető út szinte járhatatlan), másfelől a békés egymás mellett haladás gyakran nem valósul meg a gyalogtúrázók, sétálók és a kerékpárosok között. De ezeken a helyen nem tiltja törvény a kerékpározást. Van viszont, például a Szépjuhászné fölötti erdőben - a Kaán Károly-kilátó felé -, ahol a kerékpározási tilalmat jelölték is az erdei táblákon (a tűzgyújtási tilalom és a "ne szemetelj" piktogramok mellett), de ezeket rendre lekaparták.

Nagyon durva és szívfájdító látvány

Ilyen durva helyzettel azonban eddig sehol nem találkoztunk. Budapest II. kerülete, Kurucles (a Budakeszi út és a Kuruclesi út közötti erdős terület). Íme, a helyszín - pirossal kiemeltük:

Erdőpusztítás

A bringások sokszor fát kivágva, az útról (gyalogos erdei útról) a földet elhordva építik maguknak a pályát ugratókkal, meredeken kiépített lejtőkkel, "teknőkkel", azaz megemelt kanyarokkal... A sétálókat elzavarják, közöttük száguldoznak, legfeljebb annyit kiáltva: "pálya". A gyerekeknek pedig, "ez nem játszótér".

De most tényleg nem ez utóbbi a lényeg, hanem a súlyos természetkárosítás. Ezt a kifejezést ("súlyos természetkárosítás") nem mi találtuk ki, hanem a terület gazdája, a Pilisi Parkerdő munkatársa, aki a bejelentésem után bejárta a környéket. Intézkedés is történt: nejlonszalagokkal körbezárták a területet. Ennyi. Körülbelül két nap múlva tépték le a kerékpárosok, majd folytatták a munkálatokat. Újabb bejelentésre már semmi nem történt.

Miért is tilos ez?

A Turista Magazin cikke leírja, hogy a terepbringázást alapvetően két törvény szabályozza: az úgynevezett erdőtörvény (2009. évi XXXVII. törvény az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról), valamint az annál jóval szigorúbb természetvédelmi törvény (1996. évi LIII. törvény a természet védelméről). Az erdőtörvény kimondja, hogy az állami és a helyi önkormányzati tulajdonú erdőkben lehet kerékpározni, de feltételekkel. Bringázni többek között a megfelelő jelzésekkel ellátott turistautakon lehet, továbbá az erdészeti feltáróhálózat részein (útjain), kivéve az olyan időszakokat, amikor éppen valamilyen korlátozás van érvényben az adott területen. Védett természeti területen ezeket a szabályokat felülírja a természetvédelmi törvény: járművel (e törvény értelmében a kerékpár értelemszerűen az) csak az arra kijelölt utakon szabad közlekedni. Fokozottan védett természeti területeken a kijelölt turistautak (bringások esetében a kijelölt kerékpárutak) elhagyása tilos.

Ez védett természeti terület, hiszen a "bejáratoknál" ott a nagy kócsagos Természetvédelmi terület tábla, tehát itt csak kijelölt úton mehetnek bringások, ha jól értjük, a turistautakon. De itt elhagyják azokat! Sőt, maguknak vájják az utat, plusz súlyosan pusztítják a környezetet.

ErdőpusztításErdőpusztításErdőpusztításErdőpusztítás

Az egyébként az első bejelentésnél kiderült, hogy a kerékpárosoknak nincs engedélyük erre!

Mit lehet tenni?

Az építkezés folyamatosan zajlik, mostanában is, tucatnyi kerékpáros szállja meg ilyenkor az erdőt. Már kis házikót is építettek maguknak. Javaslatra, mivel a Pilis Parkerdőnél nem tettek érdemben semmit, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósághoz érdemes fordulni, továbbá a II. kerületi Önkormányzathoz. Megtesszük. (Fel is vittük az Ügyek közé.)

KIEGÉSZÍTÉS 2021. 03. 04.

Fenti cikkünkkel illetve a hozzánk érkezett bejelentéssel kapcsolatban időközben számos új információt kaptunk a bringás társadalom különböző képviselőitől és a környéken élőktől is. A kép jóval árnyaltabbnak tűnik annál, mint amit a cikk tartalma a helyszínt nem ismerők számára sugallhat a helyzetről. A területen összemosódni látszik egy normális, jószándékú bringás társaságnak az erdőt kezelő állami intézmények által is ismert és informálisan el is ismert tevékenysége és egy újabb folyamat, amelyben viszont tényleg aggasztó természetkárosítás vette kezdetét. 

Úgy érzékeljük, az ügyben elsődlegesen érdekelt valamennyi fél számára a helyzet rendezése, keretezése lenne kívánatos, de ehhez olyan szintű törvényi, intézményi változásokra is szükség volna, amelyeket nagyon nehéz megvalósítani.

A történet, úgy tűnik, messze meghaladja a Traffix.hu-t üzemeltető civil szervezetünk kompetenciájának határait. A területért felelős nemzeti park válaszát a hozzánk érkezett, általunk nekik továbbított bejelentésre megvárjuk és egy újabb cikkben bemutatjuk, azoknak a bringás véleményvezéreknek az álláspontjával együtt, akik telefonon megkerestek bennünket. Ha ezek után lehet még szerepünk a helyzet rendezésének elősegítésében, természetesen rajta maradunk az ügyön, de ha nem tudunk érdemben segíteni ebben, kiszállunk a sztoriból, nehogy akaratunk ellenére jószándékú kezdeményezéseket, változásokat vessünk vissza, akár szándékolatlanul.

Rácz Tamás, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület elnőke, a Traffix.hu főszerkesztője

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook napelem nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás klíma figyelmetlenség ADAC prizma CD lemez láthatóság izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ