Súlyos környezetkárosítás a 2. kerületi erdőben (FRISSÍTVE!)

Kerékpárosok (elsősorban downhillesek) az erdő tarolásával építik ki a katlant maguknak. Az erdőgazdaság tud róla. Eddig nem sokat tettek.

A budai erdőkben túrázóknak sok gondot okozhatnak a hegyi kerékpárosok. Egyfelől eleve nehezen járható utak erodálódnak gyorsabban (a Tündér-szikla felé vezető út szinte járhatatlan), másfelől a békés egymás mellett haladás gyakran nem valósul meg a gyalogtúrázók, sétálók és a kerékpárosok között. De ezeken a helyen nem tiltja törvény a kerékpározást. Van viszont, például a Szépjuhászné fölötti erdőben - a Kaán Károly-kilátó felé -, ahol a kerékpározási tilalmat jelölték is az erdei táblákon (a tűzgyújtási tilalom és a "ne szemetelj" piktogramok mellett), de ezeket rendre lekaparták.

Nagyon durva és szívfájdító látvány

Ilyen durva helyzettel azonban eddig sehol nem találkoztunk. Budapest II. kerülete, Kurucles (a Budakeszi út és a Kuruclesi út közötti erdős terület). Íme, a helyszín - pirossal kiemeltük:

Erdőpusztítás

A bringások sokszor fát kivágva, az útról (gyalogos erdei útról) a földet elhordva építik maguknak a pályát ugratókkal, meredeken kiépített lejtőkkel, "teknőkkel", azaz megemelt kanyarokkal... A sétálókat elzavarják, közöttük száguldoznak, legfeljebb annyit kiáltva: "pálya". A gyerekeknek pedig, "ez nem játszótér".

De most tényleg nem ez utóbbi a lényeg, hanem a súlyos természetkárosítás. Ezt a kifejezést ("súlyos természetkárosítás") nem mi találtuk ki, hanem a terület gazdája, a Pilisi Parkerdő munkatársa, aki a bejelentésem után bejárta a környéket. Intézkedés is történt: nejlonszalagokkal körbezárták a területet. Ennyi. Körülbelül két nap múlva tépték le a kerékpárosok, majd folytatták a munkálatokat. Újabb bejelentésre már semmi nem történt.

Miért is tilos ez?

A Turista Magazin cikke leírja, hogy a terepbringázást alapvetően két törvény szabályozza: az úgynevezett erdőtörvény (2009. évi XXXVII. törvény az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról), valamint az annál jóval szigorúbb természetvédelmi törvény (1996. évi LIII. törvény a természet védelméről). Az erdőtörvény kimondja, hogy az állami és a helyi önkormányzati tulajdonú erdőkben lehet kerékpározni, de feltételekkel. Bringázni többek között a megfelelő jelzésekkel ellátott turistautakon lehet, továbbá az erdészeti feltáróhálózat részein (útjain), kivéve az olyan időszakokat, amikor éppen valamilyen korlátozás van érvényben az adott területen. Védett természeti területen ezeket a szabályokat felülírja a természetvédelmi törvény: járművel (e törvény értelmében a kerékpár értelemszerűen az) csak az arra kijelölt utakon szabad közlekedni. Fokozottan védett természeti területeken a kijelölt turistautak (bringások esetében a kijelölt kerékpárutak) elhagyása tilos.

Ez védett természeti terület, hiszen a "bejáratoknál" ott a nagy kócsagos Természetvédelmi terület tábla, tehát itt csak kijelölt úton mehetnek bringások, ha jól értjük, a turistautakon. De itt elhagyják azokat! Sőt, maguknak vájják az utat, plusz súlyosan pusztítják a környezetet.

ErdőpusztításErdőpusztításErdőpusztításErdőpusztítás

Az egyébként az első bejelentésnél kiderült, hogy a kerékpárosoknak nincs engedélyük erre!

Mit lehet tenni?

Az építkezés folyamatosan zajlik, mostanában is, tucatnyi kerékpáros szállja meg ilyenkor az erdőt. Már kis házikót is építettek maguknak. Javaslatra, mivel a Pilis Parkerdőnél nem tettek érdemben semmit, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósághoz érdemes fordulni, továbbá a II. kerületi Önkormányzathoz. Megtesszük. (Fel is vittük az Ügyek közé.)

KIEGÉSZÍTÉS 2021. 03. 04.

Fenti cikkünkkel illetve a hozzánk érkezett bejelentéssel kapcsolatban időközben számos új információt kaptunk a bringás társadalom különböző képviselőitől és a környéken élőktől is. A kép jóval árnyaltabbnak tűnik annál, mint amit a cikk tartalma a helyszínt nem ismerők számára sugallhat a helyzetről. A területen összemosódni látszik egy normális, jószándékú bringás társaságnak az erdőt kezelő állami intézmények által is ismert és informálisan el is ismert tevékenysége és egy újabb folyamat, amelyben viszont tényleg aggasztó természetkárosítás vette kezdetét. 

Úgy érzékeljük, az ügyben elsődlegesen érdekelt valamennyi fél számára a helyzet rendezése, keretezése lenne kívánatos, de ehhez olyan szintű törvényi, intézményi változásokra is szükség volna, amelyeket nagyon nehéz megvalósítani.

A történet, úgy tűnik, messze meghaladja a Traffix.hu-t üzemeltető civil szervezetünk kompetenciájának határait. A területért felelős nemzeti park válaszát a hozzánk érkezett, általunk nekik továbbított bejelentésre megvárjuk és egy újabb cikkben bemutatjuk, azoknak a bringás véleményvezéreknek az álláspontjával együtt, akik telefonon megkerestek bennünket. Ha ezek után lehet még szerepünk a helyzet rendezésének elősegítésében, természetesen rajta maradunk az ügyön, de ha nem tudunk érdemben segíteni ebben, kiszállunk a sztoriból, nehogy akaratunk ellenére jószándékú kezdeményezéseket, változásokat vessünk vissza, akár szándékolatlanul.

Rácz Tamás, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület elnőke, a Traffix.hu főszerkesztője

Címkék

félsorompó főpolgármester választás vicces kapcsolat BKK zöld Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz rendszám blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Toyota tűzoltóautó Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász metró M3 gördeszka tréler fénysorompó reklám Nissan carspotting hajó hirdetés gólya körforgalom egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR Trabant zene halottaskocsi Jaguar Waze Barkas hókotró tél roller Frankfurt Hollandia 4-es metró téli felkészülés kuka FKF Volán buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút figyelmeztető jelzés BMW üldözés tömegközlekedés tetőbox prius toyota prius szabálytalanság busz megállás kereszteződés dashcam 60-as tábla tábla tapolca kamion fedélzeti kamera vasúti átjáró sorompó m3-as autópálya autómatrica királynő parkolás kresz motorkerékpár M25-ös M3-as közlekedésbiztonság kresz-módosítás kézműves tábla 30-as tábla embléma volkswagen természetkárosítás Magyar Közút olajkút zala megye autópálya villamos akadálymentesítés baleset gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr M1 kresz tábla mobiltelefon union kötelező felelősségbiztosítás büntetés mentők NÚSZ matrica Franciaország BKV nosztalgia rendőrség ittas vezetés M0 videó környezetvédelem 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos járda közút felújítás építkezés alagút mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő hülye kiírás balesetveszély autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy Bubi Budapest kerékpár közbringa COVID-19 magyarország

Legutóbbi bejegyzések

Archívum