Súlyos környezetkárosítás a 2. kerületi erdőben (FRISSÍTVE!)

Kerékpárosok (elsősorban downhillesek) az erdő tarolásával építik ki a katlant maguknak. Az erdőgazdaság tud róla. Eddig nem sokat tettek.

A budai erdőkben túrázóknak sok gondot okozhatnak a hegyi kerékpárosok. Egyfelől eleve nehezen járható utak erodálódnak gyorsabban (a Tündér-szikla felé vezető út szinte járhatatlan), másfelől a békés egymás mellett haladás gyakran nem valósul meg a gyalogtúrázók, sétálók és a kerékpárosok között. De ezeken a helyen nem tiltja törvény a kerékpározást. Van viszont, például a Szépjuhászné fölötti erdőben - a Kaán Károly-kilátó felé -, ahol a kerékpározási tilalmat jelölték is az erdei táblákon (a tűzgyújtási tilalom és a "ne szemetelj" piktogramok mellett), de ezeket rendre lekaparták.

Nagyon durva és szívfájdító látvány

Ilyen durva helyzettel azonban eddig sehol nem találkoztunk. Budapest II. kerülete, Kurucles (a Budakeszi út és a Kuruclesi út közötti erdős terület). Íme, a helyszín - pirossal kiemeltük:

Erdőpusztítás

A bringások sokszor fát kivágva, az útról (gyalogos erdei útról) a földet elhordva építik maguknak a pályát ugratókkal, meredeken kiépített lejtőkkel, "teknőkkel", azaz megemelt kanyarokkal... A sétálókat elzavarják, közöttük száguldoznak, legfeljebb annyit kiáltva: "pálya". A gyerekeknek pedig, "ez nem játszótér".

De most tényleg nem ez utóbbi a lényeg, hanem a súlyos természetkárosítás. Ezt a kifejezést ("súlyos természetkárosítás") nem mi találtuk ki, hanem a terület gazdája, a Pilisi Parkerdő munkatársa, aki a bejelentésem után bejárta a környéket. Intézkedés is történt: nejlonszalagokkal körbezárták a területet. Ennyi. Körülbelül két nap múlva tépték le a kerékpárosok, majd folytatták a munkálatokat. Újabb bejelentésre már semmi nem történt.

Miért is tilos ez?

A Turista Magazin cikke leírja, hogy a terepbringázást alapvetően két törvény szabályozza: az úgynevezett erdőtörvény (2009. évi XXXVII. törvény az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról), valamint az annál jóval szigorúbb természetvédelmi törvény (1996. évi LIII. törvény a természet védelméről). Az erdőtörvény kimondja, hogy az állami és a helyi önkormányzati tulajdonú erdőkben lehet kerékpározni, de feltételekkel. Bringázni többek között a megfelelő jelzésekkel ellátott turistautakon lehet, továbbá az erdészeti feltáróhálózat részein (útjain), kivéve az olyan időszakokat, amikor éppen valamilyen korlátozás van érvényben az adott területen. Védett természeti területen ezeket a szabályokat felülírja a természetvédelmi törvény: járművel (e törvény értelmében a kerékpár értelemszerűen az) csak az arra kijelölt utakon szabad közlekedni. Fokozottan védett természeti területeken a kijelölt turistautak (bringások esetében a kijelölt kerékpárutak) elhagyása tilos.

Ez védett természeti terület, hiszen a "bejáratoknál" ott a nagy kócsagos Természetvédelmi terület tábla, tehát itt csak kijelölt úton mehetnek bringások, ha jól értjük, a turistautakon. De itt elhagyják azokat! Sőt, maguknak vájják az utat, plusz súlyosan pusztítják a környezetet.

ErdőpusztításErdőpusztításErdőpusztításErdőpusztítás

Az egyébként az első bejelentésnél kiderült, hogy a kerékpárosoknak nincs engedélyük erre!

Mit lehet tenni?

Az építkezés folyamatosan zajlik, mostanában is, tucatnyi kerékpáros szállja meg ilyenkor az erdőt. Már kis házikót is építettek maguknak. Javaslatra, mivel a Pilis Parkerdőnél nem tettek érdemben semmit, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósághoz érdemes fordulni, továbbá a II. kerületi Önkormányzathoz. Megtesszük. (Fel is vittük az Ügyek közé.)

KIEGÉSZÍTÉS 2021. 03. 04.

Fenti cikkünkkel illetve a hozzánk érkezett bejelentéssel kapcsolatban időközben számos új információt kaptunk a bringás társadalom különböző képviselőitől és a környéken élőktől is. A kép jóval árnyaltabbnak tűnik annál, mint amit a cikk tartalma a helyszínt nem ismerők számára sugallhat a helyzetről. A területen összemosódni látszik egy normális, jószándékú bringás társaságnak az erdőt kezelő állami intézmények által is ismert és informálisan el is ismert tevékenysége és egy újabb folyamat, amelyben viszont tényleg aggasztó természetkárosítás vette kezdetét. 

Úgy érzékeljük, az ügyben elsődlegesen érdekelt valamennyi fél számára a helyzet rendezése, keretezése lenne kívánatos, de ehhez olyan szintű törvényi, intézményi változásokra is szükség volna, amelyeket nagyon nehéz megvalósítani.

A történet, úgy tűnik, messze meghaladja a Traffix.hu-t üzemeltető civil szervezetünk kompetenciájának határait. A területért felelős nemzeti park válaszát a hozzánk érkezett, általunk nekik továbbított bejelentésre megvárjuk és egy újabb cikkben bemutatjuk, azoknak a bringás véleményvezéreknek az álláspontjával együtt, akik telefonon megkerestek bennünket. Ha ezek után lehet még szerepünk a helyzet rendezésének elősegítésében, természetesen rajta maradunk az ügyön, de ha nem tudunk érdemben segíteni ebben, kiszállunk a sztoriból, nehogy akaratunk ellenére jószándékú kezdeményezéseket, változásokat vessünk vissza, akár szándékolatlanul.

Rácz Tamás, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület elnőke, a Traffix.hu főszerkesztője

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze Barkas hókotró 4-es metró kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés félsorompó járda busz mentők környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán büntetés zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés volkswagen hülye kiírás téli felkészülés közlekedés Franciaország skoda zöld rendszám tréler matrica körforgalom közlekedésbiztonság Frankfurt autópálya tél COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség suzuki felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs vezetéstámogatás talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution elektromos motor futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 kerékpár tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció BKK Bubi kresz elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla magyarország németország hidrogénautó 8126 renault kerékpárút 30 közbringa autópálya-pihenő traffipax közlekedési morál mobilozás parkolás tömegközlekedés baleset Európa balesetmegelőzés kerékpáros sebességkorlátozás autómatrica szabálytalanság balesetveszély hibás tábla programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet horvátország navigáció karlobag kortrijk IAA münchen Budapest Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental statisztika stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 mobiltelefon új autó mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold benzinkút bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás mikromobilitás repülőtér BYD BYD Atto 3 sebesség fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország dekor elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás sebességhatár e-roller téli gumi zacskó útépítés zebra 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás elektromos kresz tábla Nagy-Britannia tesla autonóm autózás 30-as tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás Ausztrália elektromos jármű Egyesült Királyság gyerekek fenntartható mobilitás felni tuning biciklis heti összefoglaló légzsák biztonság biztonsági öv Lada

Legutóbbi bejegyzések

Archívum