Elveszik a zöld rendszámot a PHEV-ektől
Szeptemberből kizárólag a tisztán elektromos hajtású és nulla emissziós járművek tartoznak majd a zöld rendszám használatára jogosultak körébe. Ez azt jelenti, hogy a PHEV-eknek már korábban kiadott zöld rendszámtáblákat is kötelező lesz lecserélni.
2016 januárjától részesültek a villanyautókéval és a hidrogénhajtású járművekével megegyező mértékű kedvezményekben a plug-in hibrid járművek, azonban az elmúlt nyolc év mind a technológia környezetvédelmi értékére, mind az ezt használó autókra vonatkozóan vegyes tapasztalatokat hozott.
Az Európai Számvevőszék ugyanis megállapította, hogy a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek mellett kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért értékeknek – ez az ilyen autókba szerelt belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható.
Mivel a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, a minisztérium nem látja indokoltnak, hogy azonos mértékű kedvezményeket tartson fenn a zéró kibocsátású és a plug-in hibrid járművek számára.
A külső áramforrásból is tölthető hibrideknek eddig kiadott zöld rendszámtáblákat legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni fehér alapszínű rendszámtáblára. A rendszámcsere költségét a tulajdonos viseli, ami azonos karakterű rendszámcsere esetében 12.300 Ft, új karakterekkel járó átrendszámozás esetében pedig 14.500 forintos költséget jelent.
Visszatérhet a Nissan GT-R, bár nem úgy, ahogy várnánk
Igen, ahogy sejthető, a Nissan legendás GT-R-je elektromos hajtással születhet újjá. Legalábbis erre célozgattak a Nissannál. A Nissan globális termékstratégiai felelőse, Ivan Espinosa utalt arra, hogy a Nissan GT-R idővel feltámadhat, csak elektromos hajtással.
Tavaly októberben láthattuk először, milyen is lehet az elektromos Nissan GT-R, a Hyper Force EV koncepció segítségével. Egyelőre hivatalosan nem nevezik GT-R-nek az igen szögletes, Cybertruck-szerű megjelenésű sportautót, de a figyelmesek kiszúrhatják az orrán lévő, kicsit elmosódott GT-R emblémát.
A Hyper Force bődületes teljesítményű lehet, a teljesen szilárdtest akkumulátorral működő autó a Nissan állítása szerint akár 1341 lóerős is lehet.
Kínában már több elektromos és PHEV autó fogy, mint tisztán belsőégésű motoros
Az elektromos és PHEV járművek a kínai autóeladások felét tették ki júliusban. Ez azért is nagy szám, mert ez az első alkalom, hogy a világ legnagyobb autópiacán az alternatív hajtású járművekből több fogyott, mint hagyományos, belsőégésű motorral hajtott. Persze az emberek itt sem jószántukból vásárolnak elektromos autót, hanem azért, mert a kormány ezt akarja. És mivel ez a cél, a vásárlást különféle kedvezményekkel ösztönzi.
Kínában az elektromos és PHEV autók eladásai 37 százalékkal ugrottak meg júliusban az előző év azonos időszakához képest, ami így a teljes eladások több, mint felét, 50,7 százalékot tette ki. A világ legnagyobb autópiacán elképesztően gyors ütemű a növekedés, hiszen alig három évvel ezelőtt az elektromos és PHEV járművek csupán 7 százalékát tették ki a teljes járműpiacnak.
Kínában összesen 1,73 millió személygépkocsit adtak el 2024 júliusában, ami 3,1 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ezért az autóeladások fellendítése érdekében a kínai kormány július végén megduplázta az elektromos járművek vásárlásához adott támogatást. Emellett adókedvezményt is kapnak, akik ilyen autókat vásárolnak, és roncsprogram is fut az országban. Utóbbit azok igényelhetik, akik benzinesről váltanának elektromos autóra.
Ha ez nem lenne elég, akkor egyes városokban - köztük Pekingben is - szigorú autókvótával próbálják csökkenteni a dugókat és a légszennyezést. Itt szinte kizárólag elektromos autókkal bővítik az aktuális kvótát, így aki autózna, annak muszáj elektromosat vennie.