Biciklis forgalomszabályozási káosz Tihanyban

Probléma leírása

Ha a Tihanyi félszigetet óramutató járásával ellentétesen biciklizzük körbe, itt először főúton kell menni (Klebelsberg Kuno u.) majd hirtelen ki kell szúrni, hogy balra egy szerintem 35° körüli emelkedővel rendelkező utcában (Váralja u.) a behajtani tilos tábla alatt kiegészítőtábla van, hogy kerékpárral kétirányú. Meg kell állni, felhúzva a mögöttünk jövő sofőröket, vissza kell sétálni, vagy megfordulni a záróvonalon, majd nagy nehezen bejutni abba a kis mellékutcába. (Egyből bekanyarodni csak helyismerettel van lehetőség, mert csak akkor tűnik fel az embernek, hogy arra kellett volna menni, amikor már túlhajtott az utcába való behajtási lehetőségen.)

Persze miután végre sikerült oda behajtani, akkor ha valami oknál kifolyólag egyből hátrapillantunk, akkor kiszúrjuk a lakó-pihenő utca vége táblát, tehát sikeresen bementünk egy lakó-pihenő övezetbe úgy, hogy abból az irányból csak kerékpárral lehet bemenni, ezért az övezet kezdete táblát feleslegesnek tartották kitenni. (A Traffix megjegyzése: a LPÖ-be kerékpárral be szabad hajtani, de a kerékpárosnak jó lenne tudnia, hogy különleges szabályok hatálya alatt teker egy közlekedési szempontból fokozottan veszélyes területen, tehát tényleg szükség lenne az LPÖ kezdete táblára.)

Aztán végig megyünk azon az utcán, amibe bejutni is olyan nehéz és veszélyes (és az emelkedő miatt fárasztó) volt, és ha megint hátranézünk, akkor csak egyirányú utca táblát látunk, vagyis az útszakasz egyik irányból kétirányúsítva volt kerékpárral, míg a másik irányból nem. És ha túlvagyunk ezen a forgalom szervezési szempontból kifejezetten vadregényes helyen, akkor emlékeim szerint alig kétszáz méter, és már ott is vagyunk a következő ellentmondásnál, amiről a bejelentés is készült. (Tehát ez eddig csak a bevezető volt.)

Beterelnek minket egy kis mellékutcába, de hogy ez konkrétan még mellékebb utca, mint az eddigi, (mert a főútról már egyszer betereltek minket egy mellékutcába); vagyis a mellékutca mellékutcájába kéne bemennünk, amivel két probléma van. Először is ez autós forgalomra alkalmas utcaként indul, de kerékpárútba torkollik, vagyis zsákutca, kivéve kerékpárral, de ez nincs kitáblázva. Helyette inkább egy két irányból behajtani tilos táblát, kivéve áruszállítás kiegészítő táblával tettek ki. Nem tudom, hogy az áruszállítás fogalmába a kresz szerint beletartozik-e a futárkodás, de aki úgy gondolja, hogy igen, és körbe akarja tekerni a Tihanyi-félszigetet (óramutató járásával ellentétes irányban), az mindenképpen vállalja el valamilyen árunak a szállítását, ugyanis itt csak így fog tudni keresztül tekerni. Máskülönben le kell majd szállnia, vagy alternatív útvonalat keresve el kell majd tévednie (én az utóbbit választottam, még a Balatonban is majdnem fürödtem egyet biciklistül mindenestül).

A hiányzó zsákutca kerékpáros továbbhajtási lehetőséggel tábla, és a kétirányból behajtani tilos, kivéve áruszállítás táblák helyét a (tér)képen egy piros bumszlival jeleztem. A kék vonal pedig azt jelzi, hogy merre megy a Tihanyrévet és a Balaton körutat összekötő kerékpáros útvonal.

Helyszín

Tihany, Váralja u. 15, 8237 Magyarország

Megoldási javaslat

A két irányból behajtani tilos tábla alá Kivéve kerékpárral kiegészítő tábla, fölé pedig zsákutca, kerékpáros továbbhajtási lehetőséggel tábla kihelyezése. Az előtte található, szabálykövető emberek agyát előszerettel szétmócsingoló útszakasszal (hiányzó lakó-pihenő övezet tábla; hiányzó kerékpárral kétirányú kiegészítő tábla; hiányzó emelkedő veszélyjelző tábla; váratlan, előre nem jelzett lekanyarodás a főútról) pedig már inkább nem veszem fel a harcot. Az egyesületre bízom, hogy ők esetleg igen. A Traffix kiegészítése: köszönjük a bizalmat, megpróbáljuk; az érintett kerékpáros útvonal forgalomszabályozásának teljes revízióját kérjük az Aktív Magyarországért államtitkárságtól illetve az útkezelőtől.

Események

2025.08.10.
A komplex problémát első körben kísérleti jelleggel bemutatjuk a biciklizésért és ilyesmiért felelős kormányszervnek, ami a, nagy levegő: Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium Aktív Magyarországért Felelős Államtitkársága. (Révész Máriusz az államtitkár, Navracsics Tibor a miniszter.) Velük még nem dolgoztunk együtt, de úgy véljük, hogy egy ilyen bonyolult, nem csak pár táblát, hanem egy fontos kerékpáros túraútvonal több pontját érintő szabályozási zavar megoldásáról célravezetőbb az elsődlegesen érintett szakminisztériummal kezdeni az egyeztetést, mint az útkezelővel lenne.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

További Problémák

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ