Lámpaprogram és forgalmi rend újragondolása a Balkán utcában

Probléma leírása

A Bihari utca, Balkán utca kereszteződésében a Bihari utcán az Ecseri út felé haladva egy telezöldes lámpa van. Ez a villamos elhaladásakor egy kiegészítő lámpával engedi az egyenes irányú forgalmat (tiltva a villamos sínre való jobbra kanyarodást), viszont így elveszi a balra kanyarodás lehetőségét is. Érthető a forgalomszervezés abból a szempontból, hogy egy balra kanyarodást, és egyenesen továbbhaladást jelző kiegészítő lámpa jelezhetné, hogy a szembejövő forgalomra nem kell számítani, mégis feleslegesen fogja meg ilyenkor az amúgy az elmúlt 1-2 évben jelentősen megnövekedett Bihari utca forgalmát, hiszen ilyenkor balra nagyívben nem szabályos kanyarodni.

Helyszín

Budapest, Belényes u. 1, 1107 Hungary

Megoldási javaslat

Mivel a Mázsa tér felé haladva a balra kanyarodás amúgy is tiltott, jobbra kanyarodáshoz pedig egy külön kereszteződés lett kialakítva, ahol amúgy is elsőbbséget kell adni, ezért a javaslat, hogy abban az esetben, amikor a villamos elhaladása miatt az Ecseri út felé haladó forgalom csak egyenesen lenne engedélyezett, legyen engedélyezett a balra kanyarodás is, és ez idő alatt a Mázsa tér felé haladó forgalom kapjon piros jelzést, valamint a gyalogos forgalom is kapjon piros jelzést. Ezt a megoldást esetleg érdemes lehet kombinálni, pl. délelőtt, amikor a Mázsa tér felé nagyobb a forgalom, maradjon az eredeti megoldás. Míg délután, amikor az Ecseri út irányába nagyobb a forgalom, legyen a javasolt megoldás.

Események

2025.01.05.
Átbeszéljük ezt az ügyet az egyesületben.
2025.01.07.
Hogy jobban értsük és érvelhessünk, szükségünk van olyan fotókra/videóra, mely jól illusztrálja a Bejelentő által leírtakat. Kérjük tehát a Bejelentőt, hogy küldjön ilyen fotókat nekünk!
2025.01.20.
Fotót/videót kértünk a bejelentőtől.
2025.01.30.
Küldött fotót a bejelentő - nagyon köszönjük! Ezt a kiegészítést tette hozzá: "Most sikerült készítenem egy képet. A fotón tökéletesen látszik a probléma. Várunk a villamosra, közben déli irányban (az Üllői út felé) folyamatos a forgalom, mint előttem, mint mögöttem. (Délután ez a jellemző.) Viszont amíg a villamosra várunk, a lámpa alapján tilos a balra nagy ívben kanyarodás (is), hiába nincs szembe jövő forgalom. (A gyalogos jelzés a lámpa telezöldes állásában is zöld szokott lenni. Illetve a szemből, kis ívben jobbra kanyarodóknak pedig egy külön sáv, és kereszteződés van kialakítva, így annak a forgalomnak - abból az irányból, ahonnan a fotó készült -, amúgy sem kellene elsőbbséget adni.)"
2025.02.01.
Egyébként ezeknek a telezöldeknek az újragondolása része a KRESZ megújításának - de az még odébb van. Elküldjük az ügyet a Budapest Közútnak mint az út kezelőjének - végül is csak egy lámpa-átprogramozásról van szó.
2025.02.21.
Megérkezett a válasz a Budapest Közúttól: "A csomópontban ellenőriztük a villamos bejelentkeztető rendszer működését, az megfelelően működik, így csak abban az esetben világít a jelzőlámpa kiegészítő jelzője, amikor tényleg éppen érkezik vagy elhalad villamos a csomópontban. Minden további esetben az Ecseri út felé haladva ’Telezöldes’ szabad jelzést kap az autóvezető.

Ha ezt a jelzést ’egyenes-balos’ nyíl alakú jelzésre szeretnénk cserélni, akkor ez azt jelentené, hogy az így balra kanyarodók védetten kanyarodhatnának balra, és szembejövő forgalomra nem kell számítsanak. Viszont emiatt a szembejövő forgalmat egy külön ütemben kell elengedni, amivel a teljes csomóponti kapacitás csökkenne, így végeredményül minden irány kevesebb zöldidőt kapna és a valóban megnövekedett forgalmú Bihari utcában csak további torlódások alakulnának ki.

Fentiek alapján nem támogatjuk a Bihari utca–Balkán utca csomópontjában a jelzőlámpás forgalmi rend átszervezését, annak kapacitáscsökkentő hatása miatt."
2025.03.17.
A KRESZ jelenlegi rendszere valóban nem tudja megoldani a helyzetet. A csomópontot csak bonyolult és költséges átalakításokkal lehetne hatékonyabbá tenni, az elérhető javulás ezt nem biztos, hogy indokolja. Az ügyet lezárjuk.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ