Szaporodnak a 30-as, 40-es, kihalnak a 60-as, 70-es táblák Budapesten - de mennyire helytálló a folyamat mögötti ideológia?

A fővárosi közlekedéspolitika fáradhatatlanul telepíti a sebességkorlátozó táblákat és a sebességellenőrző berendezéseket a fővárosban. Ma reggel vettem például észre, hogy a Budaörsről bevezető 1-es út külső szakasza mellől is lekerültek a 60-as táblák, a helyüket fényvisszaverő keretes 50-esek foglalták el. Ezzel párhuzamosan folyamatos kommunikáció is zajlik, melyben a városvezetés próbálja átformálni a közlekedők gondolkodását úgy, hogy a forgalom lassítását minél többen valami jó, kívánatos, szükséges dolognak érezzük.

Sajnos ez az átformálódás nekem valahogy nem megy.

A legutóbbi publikáció a témában Zách Dani újságíró kollégám cikke a Telexen. Nagyon szépen összefoglalja mindazt, amit a főváros gondol, mond és tesz a közúti járműforgalom lassítása céljából, éppen ezért nekem is könnyű dolgom van, amikor felsorolom, mi nem stimmel ezzel a komplex érvrendszerrel, hol vannak a hibák a következtetésekben és miért nem lenne jó igazából senkinek, ha a közlekedők szó nélkül belemennének az új korlátozásokba.

30traffix

Arra nincs is értelme reagálni, hogy a sebességhatárok csökkentését azért kénytelen megcsinálni Budapest vezetése, mert ez szerepel a Budapest vezetése által elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiában. Muszáj megcsinálnunk, mert meg akarjuk csinálni és ezt le is írtuk - ez nem igazán objektív érvelés.

Arra az állításra viszont, hogy "a forgalom tempóját és a dugók kialakulását elsősorban nem a sebességhatár befolyásolja, hanem az, hogy a járművek milyen átlagsebességgel, mennyire akadálytalanul tudják megtenni az útjukat" már nagyon is muszáj mondanunk valamit. Mégpedig azt, hogy a forgalom tempója és a dugók kialakulása időben egyáltalán nem egyenletes. A csúcsidőszakokon kívül, hétvégéken, éjszaka a forgalom tempóját igenis a sebességhatárok befolyásolják. Tessék nyugodtan erre gondolni, amikor éjszaka a repülőtértől autóztok a városközpont felé a 2x3 sávos, remekül kivilágított Üllői úton, immár a korábbi 60 helyett 50-nel, esetleg 30-cal a felüljárónál. Hiszen itt a 60-as táblák jó részét beszedte, a leromlott Hungária körúti felüljárót pedig nem újította fel, hanem egy sávra szűkítés mellett hosszú-hosszú időre 30-as táblával javította meg a főváros. És persze vannak azért olyan fővárosi utak is, ahol a sebesség túlzott korlátozása igenis dugóképző hatású lehet csúcsidőben: ezek a városból kivezető főutak, például pont a fent említett Üllői út, kifelé.

A Budapesten balesetben meghaló emberek száma és a sebességhatárok között egyenes arányosságot megállapítani is erősen kérdéses dolog. "Budapesten hetente, átlagosan egy ember meghal valamilyen balesetben, ami 2011 és 2021 között 471 áldozatot jelentett.  Részben a tudatos forgalomlassítással szeretnék a halálos áldozatok számát a felére csökkenteni 2030-ig", mondja a cikk. Mi meg itt az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületben azt mondjuk, hogy miután a számok mögött rejtező valóságot is megpróbáltuk megismerni, arra jutottunk, hogy a gépjárműforgalom sebességének további korlátozása egyáltalán nem vezet szükségszerűen a balesetek, pláne a halálos balesetek számának csökkentéséhez és nem ez a leghatásosabb eszköz a hatékonyabb balesetmegelőzéshez.

A kocsmaicsevegés-szintű válaszunk a halálos balesetek számát sebességkorlátozással csökkenteni akaró felvetésre nyilván az, hogy hiába kerülnek le a 70-es táblák a Szentendrei útról vagy az Árpád hídról, az M. Richárdok vagy a RACE-01-ek bőven száz feletti tempóval zajló ámokfutása ellen ezzel nem tettünk semmit, csak a normális autósok, motorosok életét keserítettük értelmetlen lassítással. De van ennél összetettebb válaszunk is. Készítettünk ugyanis egy tanulmányt egy budapesti kerület egy évnyi személysérüléses baleseti dokumentációjának mélyelemzésével, amelyből az derül ki, hogy az általános sebességhatár-csökkentés helyett számos olyan, a problémás járművezetőkre fókuszáló hatósági vagy útkezelői beavatkozás lehetséges, amely nem jár a normális, felelős közlekedők, járművezetők tömeges túlkorlátozásával, ha tetszik, büntetésével.

Sajnos kutatásunkból az is kiderül, hogy a baleseti statisztikák nem megbízhatóak. Tragikomikus, hogy gyorshajtás okozta balesetként szerepelnek bennük például azok az esetek, amikor valaki egy villanyrollerrel egyedül elesik, "a sebesség nem megfelelő megválasztása" miatt. És még ha AI-alapú elemzésekkel kívánja is a főváros pontosítani, melyik utcák, zónák sebességét kellene csökkenteni, az AI se fog helyes döntéseket hozni, ha hibás adatokkal etetik.

"A sebességkorlátozás a magyar autósok jelentős része számára vörös posztó, mert sokan úgy gondolják, hogy mindig képesek eldönteni, hány kilométer per óra kellően gyors, de még elég biztonságos számukra", mondja a cikk, mi pedig erre azt mondjuk, hogy a magyar autósok, motorosok, teherautó- vagy buszsofőrök ezt nem csak így gondolják, hanem erről a képességükről vizsgán bizonyságot is tettek. Igenis sebességkorlátozás nélkül is tudnunk kell úgy megválasztanunk a sebességet, hogy az biztonságos legyen. Aki erre nem képes, attól el kell venni a vezetői engedélyt, nem pedig az összes, biztonságos sebesség-megválasztásra képes járművezetőt kell egy, a közlekedés leggyengébb képességű tagjára belőtt korlátozást rákényszeríteni. Legalábbis szerintünk.

A cikk bemutatja, hogy a frissen kihelyezett traffiboxok környékén csökkent a balesetek száma. Ennek nagyon örülünk, gratulálunk, és abszolút támogatjuk is a sebességmérők kihelyezését a veszélyes területeken! Ugyanakkor szeretnénk jelezni, hogy logikailag a jelenlegi sebességkorlátozások betartatásán keresztül elért balesetszám-csökkenés nem indokol szigorúbb sebességkorlátozásokat. A jelenlegi gyorshajtók számonkérése helyett a nem gyorshajtókat lassításra kényszeríteni - szerintünk ez célt tévesztett kollektív büntetés.

És vegyük elő még egyszer, ami a cikkből illetve ebből a sebességkorlátozási monomániából teljesen kimaradt: a lekorlátozott sebességű utak időben változó telítettségének, veszélyességének kérdését. A cikk említi például az Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszának 40-es korlátozását, mint hatékony eszközt a balesetek számának csökkentésére. Napközben, hétköznap, zsúfolt forgalomban - ez valószínűleg jogos is. De ha a Budapest Közút felállít itt egy Traffiboxot, és azt tapasztalja, hogy vasárnap délután a töküres utcában senki nem lesz itt hajlandó 40-nel menni, esetleg tegye fel magának a kérdést: biztosan a járművezetők döntése hibás, amikor látják, hogy a hét 168 órájából 140-ben az 50 sem felelőtlen és veszélyes? Ez itt lent a képen tényleg egy olyan útszakasz, ahol az 50 km/h veszélyes tempó?

Attila40 Traffix 2024 001

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ