Hogy ne tankot vezessünk télen sem (értsd: résen kukucskálunk ki), alap, hogy megtisztítjuk a szélvédőt. Először kívül teljesen, az oldalsó és hátsó üvegekkel egyetemben. A többi teendőre az amerikai Lifehacker gyűjtött össze néhány tippet és tudományos magyarázatot, az amerikai magazinokra jellemző alapossággal/szájbarágós stílusban.
Hideg időben a páramentesítéshez kapcsold be a fűtést és a légkondicionálót. Igen, mindkettőt egyszerre – kezdi a cikk írója. Vannak autók, melyekben van szélvédő jégtelenítő gomb, akkor értelemszerűen érdemes azt, mely a következőket teszi:
- a szélvédőre irányítja a ventilátort,
- teljes erővel bekapcsolja a ventilátort, és megemeli a hőmérsékletet,
- bekapcsolja a légkondicionálót,
- kikapcsolja a levegő belső keringtetését (éppen ezért büdösben ne csináljuk).
Tehát ha nincs ilyen gomb, akkor ugyanezt érdemes magunknak megtenni: fűtés be, légkondi be, és levegőt teljes erővel a szélvédőre, keringetés kikapcsolása (ez azért segít, mert így száraz levegőt szív be a kültérről, ahelyett, hogy a kissé nedves levegőt keringetné bent).
Egy kis előre tekintés: hogyan lehet a szélvédőt forró időben párátlanítani? Ha ezt egy tűző nyári napon olvasod, egyszerűen kapcsold be az ablaktörlőket, ugyanis a pára ilyenkor a szélvédő külsején van.
És íme a tudományos magyarázat: mi a különbség a jégtelenítés és a párátlanítás között?
A pára apró vízcseppekből áll, melyek a szélvédőre kondenzálódtak. Ez akkor képződik, amikor az üveg két oldala között hőmérsékletkülönbség van. A köd a melegebb oldalon képződik (ami télen az autó belseje). (Offtopic: éppen ezért kell télen a laptopokkal várni, amikor hidegről meleg helyiségbe érkezünk, mielőtt bekapcsolnánk, elkerülve annak meghibásodását.)
A fagy viszont egy jégréteg. Ezt leggyakrabban az autó külső oldalán láthatod, és ezt kaparhatod le jégkaparóval. Nagyon hideg időben a szélvédő belső oldalán lévő pára is megfagyhat. Erre ugyanaz a „kezelési” módszer, mint a párára.
A hátsó ablak jégtelenítése, párátlanítása egyszerűbb az üvegbe ágyazott vezetékek bekapcsolásával. Néhány autóban, leggyakrabban az első szélvédőben is vannak fűtőszálak.
Hosszú távon úgy akadályozhatod meg a párásodást, ha gondoskodsz arról, hogy a szélvédő mindkét oldala azonos hőmérsékletű legyen. Ez azt jelenti, hogy télen a meleg beltéri levegőből a pára a még hideg szélvédőre kondenzálódik. Ha eléggé fel tudod melegíteni a szélvédőt, akkor az már nem lesz képes a levegőből nedvességet kiszívni.
Nyáron ez éppen fordítva van. Ha az autó belsejét lehűtötted, de kint 30+ Celsius-fok van, akkor a szélvédőn lecsapódik a külső levegőből származó nedvesség. Ez azonban nem páramentesítési helyzet: A páralecsapódás kint van, így egyszerűen letörölheted az ablaktörlővel.
Miért nem elég a hő önmagában a feladat elvégzéséhez? Nos, először is, néha egyszerűen túl hideg van ahhoz, hogy a szélvédőt elég melegen tartsd ahhoz, hogy megakadályozd a párásodást. De ami még fontosabb, hogy a szélvédőt kell párátlanítani, nem csak a jövőbeni ködképződést kell megakadályozni. Ezért kapcsold be a légkondicionálót.
A légkondicionálók nem csak lehűtik a levegőt, hanem ki is szárítják azt (kondicionálják). Ha a fűtést és a légkondicionálót egyszerre kapcsolod be, forró, száraz levegőt kap. Ez elkezdi felmelegíteni a szélvédőt, miközben a nedvességet is kiszárítja. Ha a klímát és a fűtést teljes fokozatra kapcsolod, gyakran az egész szélvédő másodpercek alatt letisztul.
Ha hallottad már azt a tanácsot, hogy nyisd ki az ablakokat, az hasonló okból segíthet: a hideg, száraz levegő segít felszárítani a ködöt. A légkondicionáló azonban általában gyorsabban elvégzi ugyanazt a munkát, anélkül, hogy az egész autó kihűlne.
Mivel a szélvédő párásodását az autó belsejében lévő nedvesség okozza, az autó belsejének szárazon tartása segít. Ha sok havat és latyakot cipeltél be az autóba, tisztítsd ki.
A szélvédő felmelegítését már vezetés előtt is elkezdheted. Ha van távindítód, az a legjobb! Ha nincs, akkor miközben tisztára pucolod az autót kívülről, járhat a motor és a fűtés-légkondi kombó a szélvédőre irányítva.
A szélvédő belső tisztítása is fontos feladat, mert a tiszta üveg nem párásodik olyan könnyen. „Nem, ne a kezével vagy azokkal a gyorséttermi szalvétákkal, amelyeket az ülés alatt talált; a bőrzsírok és a különféle zsírok és szennyeződések csak rontanak a problémán. Használjon megfelelő üvegtisztítót, például Windexet” – zárja a cikket a Lifehacker írója.
Én meg azt hittem, a Windex csak a Bazi nagy görög lagziban létezett, melyben Gus Portokalos (Michael Constantine) örömapa vette elő és használta... mindenre. Na, erre IS jó volt ez a cikk.