Vitézy Dávid saját FB oldalán közölt megdöbbentő adatokat arról, mennyivel biztonságosabban közlekednek az önvezető taxik, mint azok, amelyekben igazi taxisofőr vezet. Az alábbi statisztika négy amerikai város önvezető taxijainak adataiból származik, amit 160 millió megtett kilométer alatt gyűjtöttek.
Útkereszteződésekben 96 százalékkal kevesebb balesetet okoztak az önvezető járművek, 92 százalékkal kevesebb gyalogost ütöttek el, illetve 83 százalékkal kevesebb volt a motorosokkal, biciklisekkel történt ütközések száma is. A személyi sérüléses balesetek 80, a súlyos, vagy halálos kimenetelű balesetek 91 százalékkal ritkábbak, ha nem ember vezeti a taxit, hanem a gépre bízzák az irányítást. A különbség okát többek között abban látják, hogy a gép 360 fokban lát, gyűjt adatokat, míg az ember egyszerre csak egy irányba képes figyelni.
fotó: wikipedia.org/ By Dllu
„A Waymo járműveihez köthető vizsgált balesetek közül kettőben halt meg ember és egyben történt súlyos sérülés – mindhárom esetben ember által vezetett autó volt a hibás. Volt, hogy egy másik jármű beleszállt egy álló Waymo-ba, máskor valaki áthajtott a piroson és több autónak is nekiment. Az ilyen helyzeteket a robottaxi sem tudja kivédeni, de az elkerülhető balesetek túlnyomó részét igen” – olvasható Vitézy posztjában.
A statisztikák szerint az USA-ban évente 39 ezer ember hal meg közúti balesetben, és milliós nagyságrendű a személyi sérülések száma is. Magyarországon a KSH adatai szerint azért ennél jobban állunk, 2024-ben személysérüléses baleset 14 687 történt, ebből pedig 446 volt halálos kimenetelű.
Közlekedésbiztonsági szempontból hiába tűnik jó ötletnek - legalábbis az amerikai tapasztalatok erre utalnak - lecserélni a taxisofőröket robotra, ez Magyarországon még jópár évtizedig valószínűleg nem fenyegeti a taxisokat.



