Az elektromosautó-gyártók is lódítanak a fogyasztással?
Naná! Pláne akkor van nagy különbség az ígért és a valós hatótáv között, amikor fagypont közelébe zuhan a hőmérséklet. A norvég motor.no nemrég kiderítette, melyik gyártónál a legnagyobb a különbség a katalógusban szereplő és a valós téli hatótáv között.
Bár a teszt idején közel sem volt extrém hideg, bőven fagypont feletti hőmérséklet mellett nyúzták kifulladásig az autókat, mégis óriási különbség volt a valós és a WLTP szabvány szerint megadott hatótávok között. A legnagyobb, 32 százalékos különbséget - természetesen kevesebbet ment az autó az ígértnél - a Peugeot e3008-nál mérték, ahol a kocsi a gyári 510 kilométer helyett csak 347 km-t volt képes megtenni.
Szintén elég rosszul szerepelt a Tesla Model 3, amely a legnagyobb hatótávot ígérte a vizsgáltak közül, de a 702 kilométer helyett csak 531 kilométer messzire jutott. Ez is hatalmas, 24 százalékos különbséget jelent. A középmezőnyben végzett a Kia EV3 és a Porsche Taycan, esetükben 15-16 százalék eltérést mértek a norvégok, míg a legmegbízhatóbbnak a Polestar 3 bizonyult, amely az ígért hatótávot mindössze 5 százalékkal teljesítette alul. Akit a teszt részletei is érdekelnek, az itt találja a teljes táblázatot, és a mérést.
Óriási hajó látja el kínai autóval a világot
Elektromos autót nem elég gyártani, azt valahogy el is kell juttatni a kereskedésekbe, illetve a vevőkhöz. A kínai BYD nem kispályás játékos, már tavaly is rekordmennyiségű, 4,25 millió új autót - teljesen elektromosat és PHEV-et - adott el, több mint 40 százalékkal többet, mint 2023-ban. Úgy gondolják, 2025 még jobb év lesz, ezért új, 9200 jármű szállítására alkalmas hajót állítottak szolgálatba.
A BYD Shenzhen jelenleg a világ legnagyobb autószállító hajójának számít, teljes hossza 219 méter, szélessége 37,7 méter, tervezett merülése 9 méter, sebessége 18,5 csomó. Egy környezetbarátnak tartott autókat szállító hajó nem égethet nyersolajat, így a Shenzen gáz/elektromos kettős üzemű hajtással szeli a tengert.
Van, ahol a rendőrök sem kedvelik a Teslát
Legalábbis a Cybertruck tulajdonosok számíthatnak rá, hogy ha az Egyesült Királyságban akadnak össze rendőrökkel, abból baj lehet. Nem, nem esztétikai problémájuk van vele és nem is az irigység beszél belőlük, hanem az autó szimplán nem felel meg az Egyesült Királyság közlekedési előírásainak.
Legutóbb az országba behozott Cybetruckot foglalt le a rendőrség, mivel az országban a típus nem kapott engedélyt a közúti közlekedésre, mert túl veszélyesnek ítélik a gyalogosokra. A Cybetrucknak nincs könnyű dolga Európában, ahol az Észak Amerikában, Mexikóban, Kanadában érvényes szabályoknál jóval szigorúbb előírásoknak kell megfelelnie egy járműnek, ha közúton szeretnének vele közlekedni.
Mindenesetre az autót a rendőrség nem kívánja megtartani, a hatóságok azt mondták, hogy a Cybertruckot külföldön regisztrálták és biztosították, de a sofőr az Egyesült Királyság lakosa volt, és a jármű visszaszolgáltatásához csupán a tulajdonjogot igazoló dokumentumot és a biztosítást kell bemutatni.
Újabb városban szigorítják az elektromos biciklik használatát
Legutóbb Oregonban gondolák úgy, hogy nem helyes a nagy teljesítményű elektromos kerékpároknak megengedni, hogy a hagyományos biciklik között a bicikliúton közlekedjenek. Persze csak a 3-as kategóriába tartozó, 45 km/órás sebesség elérésére képes példányokat száműzik.
Oregonban a hagyományos, pedálos kerékpárok a járdán is közlekedhetnek, az elektromosak viszont nem. Függetlenül a teljesítménytől. A tervezett jogszabály viszont a kerékpárutakról is száműzné a 20 mérföldnél nagyobb sebességre képes e bringákat. Sőt: bár a hatályos jogszabályok szerint alapértelmezésben az autósnak kell elsőbbséget adni a kerékpársávban haladó kerékpárosnak, amikor valamiért keresztezni kell a kerékpársávot (például kocsibehajtóra, parkolóba beállásnál), a villanybringák esetében megszűnne ez a kötelezettség. Igaz, nehezíti a szabály betartását, hogy az autóvezető ránézésre bajosan tudja csak megállapítani, hogy épp milyen teljesítményű villanybringának kéne, vagy nem kéne megadni az elsőbbséget.