Elektromos fűnyíró, nagy pályára
A Kubota piacra dobta elektromos fűnyírói legújabb generációját, a Ze Electric Zero-Turn sorozatot. A gépek különlegessége a hárommotoros kialakítás: egy-egy a kerekeket hajtja, egy pedig a vágóasztalt, ami a hagyományos, belsőégésű motoros fűnyírókhoz képest teljesen más felhasználói élményt nyújt.
A fűnyíró hátulján található 48 voltos, 10 kW-os akkumulátor háztartási konnektorból nagyjából öt óra alatt tölthető fel. Ha a 15 ezer négyzetméternyi fű lenyírása után tovább kell dolgozni - ennyit bír egy akksi - akkor az akkumulátor munka közben kicserélhető egy feltöltöttre.
Három üzemmód közül lehet választani - ECO, Standard és Boost -; ezek között a legfontosabb különbség a penge sebessége. A Ze sorozat 42 hüvelykes vagy 48 hüvelykes oldalsó fűnyíróasztallal kapható. Mindkét fedélzeti opció felszerelhető mulcsozó készlettel.
A Kubota 2050-re teljesen fenntartható és szén-dioxid-semleges vállalattá kíván válni. Úgy gondolják, hogy a fenti elektromos fűnyírók iránt ma még főleg csak a környezettudatos vásárlók érdeklődnek majd, de önkormányzatok, professzionális tájépítők és vidéki földtulajdonosok érdeklődését is várják.
És hogy mennyire fontos dolog benzines helyett elektromos fűnyírót használni? Eléggé. Az Egyesült Államok légszennyezésének öt százaléka írható belsőégésű motorral hajtott fűnyírók számlájára. Ha egy csapásra az összes benzines fűnyírót elektromosra cserélnék, csak az USA-ban durván 3 milliárd liter benzin elégetése lenne megspórolható.
Hidrogén a bányában
Az építőipari és bányászati gépgyártó Liebherr a világon elsőként mutatott be hidrogénüzemű kerekes rakodógépet. A cég rakodógépe egy kísérleti projekt részeként az ausztriai Gratkornban található Kanzelstein kőbánya területén dolgozik majd.
Bár hidrogén-hajtású az új Liebherr kerekes rakodó, de nem üzemanyagcella látja el energiával, hanem egy módosított belsőégésű motor, amely gázolaj helyett hidrogént éget. A vállalat becslése szerint a hidrogén üzemű belsőégésű motorral évente akár 100 tonna szén-dioxid-kibocsátást lehet megspórolni, ami nagyjából 37 500 liter gázolaj elégetésével keletkezne.
A hidrogén belsőégésű motorban történő felhasználása a jövőben több olyan nagyméretű gép "zöldítésére" jelenthet megoldást, ahol a méret miatt az akkumulátoros technológia nem jöhet szóba.
Villanymoped töltő és ivóvízgyártó egyben
Elsőre furcsa funkciókapcsolás, de alapvetően jó ötlet a San Diego-i székhelyű Beam Global új, napenergiával működő BeamWell névre hallgató, elektromos hálózattól független töltőszigete, amely elektromos áramot és mobilitást biztosít a válságövezetekben, katasztrófa sújtotta övezetekben, és még ivóvizet is készít.
A BeamWell rendszer három létfontosságú szolgáltatást nyújt. A tengervizet édesvízzé alakítja, és egy beépített 3000 literes tartályban tárolja; elektromos áramot termel - ehhez 40 kWh-s pufferakkumulátorral is rendelkezik - amely felhasználható orvosi berendezésekhez, kommunikációs eszközökhöz, főzéshez vagy világításhoz, harmadszor, négy Benzina Zero elektromos mopedet tart töltve az élelmiszer, a víz, a gyógyszerek gyors kiszállításához.
A rendszer teljesen önellátó, konténerben szállítható és a telepítéséhez semmiféle infrastruktúrára nincs szükség. Az első napelemes szigeteket várhatóan a Közel-Keleten vetik be élesben, globális segélyszervezetekkel együttműködve.
Kétkerekű Kalasnyikov
Az oroszok saját gyártású elektromos motorkerékpárok tesztelésébe kezdtek. Egy baj van csak ezekkel a járművekkel: hogy nem egy zsúfolt nagyváros közlekedésén javítanának velük, hanem a háborúba szánják őket.
A Kalasnyikov Group által épített elektromos motorkerékpárokat a cég szerint most "határ menti területekre küldik tesztelésre rendkívül összetett körülmények között". A Kalashnikov Group fegyvergyártóként ismert, de emellett szárazföldi járműveket, sőt hajókat is gyártanak. A cég úgy hirdeti elektromos motorkerékpárjait, hogy azok olyan taktikai előnyökkel bírnak, mint a csendes üzem és a minimális hősugárzás, ami miatt láthatatlanok a hőkamerák számára”.
Az együléses elektromos motorkerékpárok középre szerelt, lánchajtású villanymotorral és egy keretbe rögzített, nem eltávolítható lítium-ion akkumulátorral rendelkeznek.