Félig leszakadt lökhárítóval közlekedett egy autó Kecskemét határában. A Ford Mondeo leghátsó karosszériaelemének bal oldalát valószínűleg elengedték a rögzítőfülei, így amint kellő erővel kapott alá a menetszél, elszabadult a helyéről és az autó mögött "táncolva" kezdett önálló életbe. A legtöbb sofőrnek egyértelmű lehet minden jótanács és teendő, amit alább gyűjtöttem össze az esettel kapcsolatban, ám a példa is jól szemlélteti, hogy akadnak még az utakon, akiknek újdonság lehet, hogy miként kell egy ilyen helyzetre reagálni, illetve miként előzhető meg egy ehhez hasonló eset.
Ha ilyet észlelsz a saját autódon, akkor ne hajts tovább, hanem azonnal húzódj félre.
Ilyenkor minden egyes megtett méterrel azt kockáztatod, hogy az autó lökhárítója teljesen elszabadul. Ekkor a szembejövők vagy a mögötted haladók elé repülhet, esetleg a forgalom más szereplőit megijesztve és hirtelen kormánymozdulatokra kényszerítve komoly balesetet is okozhat az elszabadult alkatrész. Arról nem is beszélve, hogy minél kevesebbet hajtasz így, annál kevesebb kár keletkezik a te autódban is. A beküldött videó alább látható, a cikk utána folytatódik.
A veszélyes helyzet azonban megelőzhető, ha időnként körbejárod az autódat és ellenőrzöd a karosszériaelemek stabil rögzítését.
A leszakadó lökhárító ugyanis a legtöbb esetben előre sejthető, általában hosszú hetekkel, hónapokkal a baleset bekövetkezése előtt észlelhető. A modern autók lökhárítórögzítő patentjei vagy fülecskéi ugyanis rengeteg helyen fogják hozzá a lökhárítót más karosszériaelemekhez, a probléma pedig általában "kicsiben" kezdődik, legtöbbször jelentéktelennek tűnő koccanásokkal és horzsolásokkal.
Ha a fenti képen látható módon elálló lökhárítóval találkozol az autódon, akkor érdemes ellenőrizni, hogy mennyire stabilan rögzített a lökhárító, hiszen ilyenkor már nem tarja az összes füle, ezáltal könnyebb a többi rögzítési ponton is kiakasztani vagy letörni. Ha stabilan áll, akkor ideiglenesen, kisebb távokon lehet közlekedni az autóval. Célszerű azonban mielőbb időpontot foglalni a lökhárító javítására vagy cseréjére, már persze amennyiben nem kívánsz úgy járni, mint a fent említett Ford Mondeo sofőrje Kecskemét határában.
Az is megeshet viszont, hogy egy hirtelen ütéstől, koccanástól, vagy épp felakadástól szakad le a lökhárító. Ebben az esetben nem is kell előjel, hiszen egy kellő méretű ütés vagy rántás egy hibátlanul rögzített lökhárítót is letéphet, ha mondjuk éppen a sárvédő és a lökhárító találkozásánál éri az erőhatás az autót, akárcsak a fent látható Ford Fiesta esetében. Ha tehát nekikoccansz valaminek, vagy netán a parkolóhelyről kiállva azt hallod, hogy az autó alja fennakadt valamiben, akkor mindenképpen állj meg és ellenőrizd a kárt. még mielőtt tovább hajtanál.
Ha bármikor azt érzékeled, hogy a lökhárító körül megnőttek a hézagok, egy műanyag karosszériaelem lóg, nem stabil, illetve kézi erővel mozgatni tudod, akkor nem célszerű az autóval közlekedni. A karosszériaelemeket ugyanis a légellenállás és a menetszél komolyan terheli, jóval komolyabbat, mint amilyet ellenőrzéskor, emberi erővel ki lehet fejteni. Ilyenkor két lehetőség marad: a helyszínre kérni a szakszerű javítást, vagy ideiglenesen rögzíteni valahogy a lökhárítót és mielőbb elvinni az autót a karosszérialakatoshoz.
Hiába hat ugyanis komikusnak a parkolóban egy-egy idegen csavarokkal vagy kábelkötegelőkkel rögzített lökhárító, ez még mindig jobb, mint menet közben elhagyni a karosszeriaelemet, és ezzel veszélyes helyzeteket, akár balesetet okozni. A végleges megoldás viszont szinte minden ilyen esetben a lökhárító cseréje lesz. Ez költséges, ám szükséges beavatkozás, ha letörtek a rögzítőfülek. Amennyiben bontott alkatrészekben gondolkozol, úgy célszerű az autóval azonos színű lökhárítót vadászni, ellenkező esetben még a festés költsége is hozzáadódik a teljes számlához. Persze, a fényezést későbbre hagyni semmilyen biztonsági kockázattal sem jár, ami még mindig jobb, mintha az azonos színű, de sérült fülekkel rendelkező, elálló lökhárító maradna az autódon.